پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ۱۳ هزار خودرو در گمرک خاک می‌خورند

۱۳ هزار خودرو در گمرک خاک می‌خورند





۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴

۱۳ هزار خودرو در گمرک خاک می‌خورند

بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی که فقط قبض انبار داشته باشند، مخالفت است

موضوع قیمت خودروها پس بالا رفتن قیمت ارز توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. افزایش قیمت خودروها داخلی و خارجی هم نمی‌شناخت. هر دو گران شدند. بخشنامه‌‌های دولتی هم نتوانستند کارد بکنند. دو خودروساز داخلی که همچنان در حال اضافه کردن قیمت هستند. خارجی ها دیگر تکلیفشان روشن است. 

حالا اما با عادی شدن قیمت بالای خودروها ۱۳ هزار خودرو در گمرک خاک می‌خورد. دولت اما بدنبال راهکاری رای وارد شدن آنها به بازار است. راهکاری که فعلا یافت نشده.

علیرغم تمایل هیات وزیران برای ورود خودروهای انبار شده در گمرک این بانک مرکزی است که به واردات آنها ایراد گرفته است. البته نباید از این نکته غافل شویم که واردات خودروهای خارجی یقینا بازار مصرف خودروهای داخلی که بازار قشر متوسط محسوب می‌شوند را تغییر نمی‌دهد. چشم دهک اول جامعه بدنبال تعدیل در بازار خودروهای خارجی است. موضوعی که در پیچ بانک مرکزی گیر کرده است و فعلا ۱۳ هزار خودروی مورد نظر مهمان انبار گمرک شده‌اند.

هیات وزیران در مصوبه‌ اخیر خود اجازه داده بود ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک ترخیص شود و اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروها را نیز داده بود. اما این موضوع با مخالفت رئیس بانک مرکزی و عدم امکان ثبت سفارش برخی از این خودروها مواجه شد و در نهایت عملیات ترخیص خودرو از گمرک کماکان منتفی ماند.

بر اساس مصوبه‌ای که هیات وزیران در شانزدهم دی‌ماه امسال به گمرک ابلاغ کرد، ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه (۱۶ دی) دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی بودند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع اعلام و قرار شد همه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو شود.پس از این مصوبه، مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک کشور اعلام کرد که ترخیص خودروها از هفته آینده (از ۲۲ دی ماه به بعد) شروع خواهد شد.طبق آنچه وی اعلام کرده بود، مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروها تا چهار ماه اعتبار دارد اما خودروهایی که پس از تاریخ این مصوبه وارد شده باشند، امکان ترخیص ندارند.با این حال چند روز بعد این مصوبه هیات وزیران، مخالفت رئیس کل بانک مرکزی را در پی داشت؛ همتی با ترخیص خودروهای وارداتی که فقط قبض انبار داشته باشند، مخالفت و اعلام کرد که دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از ۱۵ مرداد ماه به بعد را نخواهد داد. این مساله به گفته مسئولان باعث شد تا ترخیص خودروها از گمرک تا اصلاح موارد ایراد شده به مصوبه به تعویق بیفتد.

در مصوبه قبلی خودرو، مبنای ترخیص خودروهای وارد شده بدون انتقال ارز، قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه بود که بر اساس آنچه به ایسنا اعلام شده، با اصلاح صورت گرفته، مبنای ترخیص خودروها، ورود به گمرک قبل از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ است.

همچنین تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره تعیین تکلیف خودروهای وارداتی ناشی از ثبت سفارش‌های غیرمجاز، ۲۷ دی در «روزنامه رسمی» منتشر شده که طبق قانون، ۱۵ روز پس از انتشار یعنی از ۱۳ بهمن امسال، اجرایی می‌شود. با این حال با وجود مخالفت‌ها و موانعی که در این مصوبه ایجاد شده، بعید به نظر می‌رسد که کار ترخیص خودروها ۱۳ بهمن ماه یکسره شود.این مساله در شرایطی است که سازمان توسعه تجارت هم با بازگشایی ثبت سفارش خودروهای جدید مخالفت کرده و گفته است که این سازمان برنامه‌ای برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو تا سال آینده ندارد. این مساله باعث پیچیده‌تر شدن ماجرای ترخیص خودروها از گمرک خواهد شد.

این در حالی است که به گفته برخی مسئولان گمرکی، بسیاری از خودروهایی که به گمرک وارد شده‌اند بدون ثبت سفارش قبلی وارد محدوده گمرک شده‌اند و حتی بعد از اینکه برخی واردکنندگان از مصوبه تعیین تکلیف خودروهای وارداتی به گمرک مطلع شده‌اند اقدام به واردات خودروهای بیشتری هم کرده‌اند. مجموع این شرایط کار ترخیص خودروها از گمرک را بلاتکلیف باقی گذاشته است؛ به طوری‌که طبق اعلام مسئولان هنوز خودرویی از گمرک خارج نشده است.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

زندگی پرشتاب و با عجله در عصر ارتباطات جایی برای هنری که با صبر و سوزن گره خورده، باقی نگذاشت

نم‌نم‌دوزی با مهره‌های رنگارنگ

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی در اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری با مجامع جهانی تاکید کرد

پرداخت حق عضویت در «ایکوم» و «ایکوموس» برعهده اعضای شوراها است

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

عضو میز تخصصی صنایع‌دستی در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد:

راهکار خروج فعالان صنایع دستی از انزوا

گردشگری بازوی پیش‌برنده توسعه پایدار هنر است

مدیرمسئول نگارخانه «ترانه باران»:

گردشگری بازوی پیش‌برنده توسعه پایدار هنر است

میراث تاریخی کپنهاگ در آتش‌ سوخت

میراث تاریخی کپنهاگ در آتش‌ سوخت

اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کافی نیست

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور:

اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کافی نیست

تدوین طرحی برای مدیریت سفر در طول سال

در نشست خبری ستاد مرکزی هماهنگی سفر اعلام شد

تدوین طرحی برای مدیریت سفر در طول سال

پای غیرمجازها روی گلوی هتل‌داری

هتل‌ها بدون مسافر ماندند

پای غیرمجازها روی گلوی هتل‌داری

حفاران غیرمجاز در سرخه دستگیر شدند

حفاران غیرمجاز در سرخه دستگیر شدند

توقف موقت انتقال آب خلیج‌فارس در «ارسنجان»

پروژهٔ انتقال آب، یک محوطهٔ تاریخی را تهدید می‌کند

توقف موقت انتقال آب خلیج‌فارس در «ارسنجان»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *