سایت خبری پیام ما آنلاین | امید به هوای تازه‌تر با « تعطیلات زمستانه»

امید به هوای تازه‌تر با « تعطیلات زمستانه»





۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶

امید به هوای تازه‌تر  با « تعطیلات زمستانه»

مدیر کل محیط زیست استان تهران: طرح تعطیلی زمستانه مدارس در حال پیگیری و در انتظار تصویب مجلس است

 

دیروز روز هوای پاک بود. طرح تعطیلات زمستانه مدارس که به منظور تسکین و کاهش آلودگی هوای کلانشهرها پیشنهاد شده بود، هم‌اکنون در انتظار تصویب مجلس شورای اسلامی است. 

در سال ۹۵ بود که به دنبال تشدید آلودگی هوا در پاییز، دولت لایحه‌ای را به مجلس ارسال کرد که در آن به جابجایی بخشی از تعطیلات تابستانی مدارس اشاره شده بود که با کلیات آن در مجلس موافقت نشد و نمایندگان چنین موضوعی را نیازمند بررسی‌های کارشناسانه بیشتر دانستند.چراکه برای تعطیلات یک‌ماهه مدارس در فصل زمستان باید مصوبه مجلس مبنی بر شروع و پایان سال تحصیلی تغییر می‌کرد. 

این طرح از جمله طرح‌هایی بود که موافقان و مخالفان زیادی را به دنبال داشت. ازجمله مخالفان این طرح مهران بی غمی استاد دانشگاه فرهنگیان و رئیس پیشین پردیس شهید مفتح دانشگاه فرهنگیان است. او با اشاره به تعطیلی مدارس در ایام زمستان گفته بود: سال تحصیلی باید پیوسته باشد و وقفه دو هفته‌ای که وسط سال تحصیلی ایجاد می شود، اثرگذاری آموزش را کمرنگ خواهد کرد.

به گفته بی غمی بر اساس تقویم جدیدی که ممکن است اجرا شود، تعطیلات تابستانی دو هفته زودتر تمام می‌شود و از سوی دیگر دو هفته در ایام زمستان مدارس تعطیل می شوند که از نظر روانشناسی قابل قبول نیست. چراکه سال تحصیلی باید پیوسته باشد و وقفه دو هفته‌ای که وسط سال تحصیلی ایجاد می شود، اثرگذاری آموزش بر دانش آموزان را کمرنگ خواهد کرد. همچنین آغاز سال تحصیلی از نیمه شهریور با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت کشور که نمی‌توان همه جا را به یک صورت درنظر گرفت، بازخورد خوبی نخواهد داشت.

در طول تاریخ، نظام آموزشی را چندین بار تغییر داده‌ایم و آن را نظام ترمی کرده‌ایم و مسلما لازم بود بین دو ترم در مقطع متوسطه تعطیلی ایجاد شود؛ چون آزمون گرفته می‌شد و این شرایط را در دانشگاه‌ها شاهد هستیم اما در حال حاضر در آموزش و پرورش نظام ترمی وجود ندارد و نظام سالی ـ واحدی و پیوسته در جریان است. پیوستگی این نظام تحصیلی ایجاب می کند در میانه سال، تعطیلی نداشته باشیم و تعطیلی نوروز در واقع آن را پوشش داده است؛ بخصوص اینکه هیچ تکلیفی هم به دانش آموز ارائه نشده و دانش آموز از اوایل اسفند رها می‌شود.

حمایت محیط زیست 

از تعطیلات زمستانه

در حالیکه مخالفان طرح تعطیلات زمستانه دلایل خود را دارند و آن را باعث کندی وضعیت آموزشی دانش‌آموزان عنوان می‌کنند که کیومرث کلانتری  مدیر کل محیط زیست استان تهران در تازه‌ترین اظهارات خود در حاشیه گرامیداشت روز هوای پاک درباره اجرای طرح تعطیلی زمستانه مدارس و تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا اظهار کرده: ما کشوری با تنوع اقلیمی بسیار از جمله نقاط گرمسیری و هم نقاط سردسیری داریم و نمی توانیم یک نسخه برای کل کشور بپیچیم و با توجه به تنوع اقلیمی باید در موضوع تعطیلات انعطاف داشته باشیم.

به گفته کلانتری، تعطیلات بسیاری از کشورهای در تابستان نیست، تعطیلاتی را هم در زمستان هم دارند، در کشور ما این موضوع نیاز به قانون دارد.

هم‌اکنون سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش به صورت مشترک موضوع تعطیلی زمستانه مدارس را پیگیری می کنند تا این قانون در مجلس شورای اسلامی اصلاح شده و تعطیلات 2هفته ای، حدفاصل آذر و دی، مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران مزایای این طرح را اینگونه بر می‌شمرد:  فرصت استراحت برای دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش، جلوگیری از افزایش وارونگی دما و آلودگی ها که بیشتر آن در زمستان رخ می دهد، همچنین این طرح می تواند منجر به ایجاد فرصتی برای تنفس در شهر و کمتر تعطیل کردن مدارس باشد.

سلامتی دانش‌آموزان 

در اولویت است

به گفته کلانتری تعطیلی مدارس مایه مباهات و افتخار نیست و ما به دنبال این نیستیم که مدرسه را تعطیل کنیم. اگر یک زمانی ببینیم برای حفظ سلامت انسان‌ها، خطراتی وجود دارد، مجبور هستیم که این کار را انجام دهیم چون سلامت دانش آموزان برای ما مهمتر است.

هدف از تعطیلی مدارس این است که مردم را در منازل نگه داریم تا بار ترافیکی کاهش یافته و به آلودگی اضافه نشود.

آنطور که ایرنا گزارش می‌دهد بعد از پیشنهاد شدن طرح تعطیلات زمستانه مدارس، وزارت آموزش و پرورش در برابر این ایده چندان روی خوش نشان نداد به گونه ای که سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش صراحتا اعلام کرد که با یک ماه تعطیلی اصلا موافق نیست؛ ولی تعطیلات دو هفته ای بین دو فصل اتفاق بیفتد از حیث آثار تربیتی و آموزش تاثیر مثبتی را در آموزش و یادگیری دانش آموزان دارد.

همچنین علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مقررشدن تعطیلی پنج روزه مدارس در زمستان خبر داد.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تایید فواید این طرح، شرط این شورا برای اجرای تعطیلی مدارس در زمستان را شروع زودتر مدارس دانست که به دلیل مصوب نشدن تعطیلات در مجلس شورای اسلامی اجرای این طرح برای امسال منتفی است.

وزیر آموزش و پرورش هفتم آذر امسال در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرده است: در این میان دو نظریه وجود دارد یک نظر این است که باید از مجلس شورای اسلامی در این زمینه مصوبه بگیریم و نظر دیگر آن است که شورای آموزش و پرورش استان ها با توجه به وظایفی که در اختیار دارند، می توانند درباره تعطیلی مدارس تصمیم گیری کنند که هر دو نظریه دارای اشکالاتی است.

بطحایی گفته است: تعطیلات زمستانه تقویم زمانی ما را به هم می ریزد اما همچنان کار کارشناسی در حال انجام است و اگر به نتیجه برسد اعلام خواهیم کرد اما بر اساس شواهد برای امسال این کار اتفاق نخواهد افتاد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *