سایت خبری پیام ما آنلاین | افزایش صددرصدی مسافران خارجی

افزایش صددرصدی مسافران خارجی





۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳

افزایش صددرصدی مسافران خارجی 

در ۹ ماه امسال، بیش از ۶ میلیون گردشگر خارجی به کشور وارد شده‌اند

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده است در ۹ ماه امسال، بیش از ۶ میلیون گردشگر خارجی به کشور وارد شده‌اند. این خبر درحالی منتشر می‌شود که طبق گزارش آماری سال گذشته معاونت گردشگری این سازمان، در مدت مشابه سال قبل ۳میلیون و ۸۹۳هزار گردشگر وارد کشور شده‌اند. در همین ۹ماه در سال ۹۵ نیز ۳میلیون و ۹۲۷هزار نفر به ایران سفر کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این ارقام به این معناست که در مجموع ۹ماه سال ۹۷، تعداد سفرهای ورودی به ایران حدود ۵۴ درصد با افزایش همراه بوده است. علی‌اصغر مونسان البته ۱۰ روز پیش نیز اعلام کرده بود طی ۸ماه سال جاری، ۵میلیون و ۲۰۰هزار گردشگر به ایران آمده‌اند؛ درحالی که این رقم برای مدت مشابه سال ۹۶ حدود ۳میلیون و ۵۰۷هزار نفر ثبت شده است. او گفته بود که این رقم نشان از رشد ۵۷درصدی سفرهای ورودی در این مدت دارد؛ اما محاسبات و مقایسه بین رقم سفرهای ورودی میان ۹ماه دو سال مورد بحث، نشان می‌دهد میزان رشد در سفرهای ورودی ۸ماه سال جاری حدود ۴۸درصد بوده و اعلام ۵۷درصد رشد اشتباه بوده است.

رشد ماه به ماه

در همین حال تحلیل آمارهای اعلامی از سوی معاون رییس‌جمهوری نشان می‌دهد که تنها در آذرماه سال جاری حدود ۸۰۰هزار گردشگر وارد ایران شده‌اند. این در حالی است که بنابر آماری که پیش از این معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده بود، در ماه آذر سال ۹۶ حدود ۳۸۵هزار نفر به ایران سفر داشته‌اند و این رقم برای مدت مشابه در سال ۹۵، بیش از ۴۱۶هزار نفر ثبت شده است. بنابراین می‌توان گفت میزان این سفرها در ماه آذر سال جاری نسبت به همین ماه در سال ۹۶، رشدی بیش از ۱۰۰درصد داشته است. طبق همین تحلیل‌ها، تعداد سفرهای ورودی به ایران در ماه آبان ۹۷ نیز حدود ۵۰۰هزار مورد بوده. این رقم در آبان ۹۶ و ۹۵ به ترتیب بیش از ۵۰۰هزار و نزدیک به ۴۰۰هزار مورد ثبت شده است؛ آمارهایی مشابه

آمارهایی که در ماه‌های اخیر از سوی سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان آمار گردشگران ورودی اعلام می‌شود، البته از سوی فعالان گردشگری چندان مورد تایید نیست. آنها معتقدند از آنجا که منبع این آمارها پلیس مهاجرت است و در این آمار تمام ورود و خروج‌های «مسافران» ثبت می‌شود، پس نمی‌توان آن را آمار «گردشگران» ورودی دانست و این درحالی است که به باور این فعالان و کارشناسان، تعریف «مسافر» با «گردشگر» متفاوت است. از سوی دیگر، رشد ۱۰۰درصدی سفرهای ورودی در ماه آذر، ماهی که در فصل افت سفرهای ورودی قرار دارد، نیز می‌تواند این ابهام‌ها را بیشتر کند؛ آن هم در شرایطی که فعالان گردشگری بارها به رسانه خبر داده‌اند که درخواست‌ها سفر به ایران به ویژه از سوی اروپایی‌ها کمتر شده است. با این همه مسوولان توضیح می‌دهند که این حجم از افزایش‌ها به دلیل افزایش سفر همسایه‌ها به کشور است.

چندی پیش بود که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده بود بیشترین گردشگران ورودی به ایران از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه هستند. ولی تیموری در این خصوص به «ایسنا» گفته بود که در مجموع حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر از این سه کشور در ۷ماه امسال به ایران سفر کرده‌اند. به گفته وی، بیشتر این گردشگران با تلفیقی از انگیزه‌های زیارتی، تفریحی و درمانی به ایران آمده‌اند. با این همه برخی کارشناسان سفر معتقدند حتی اگر بخش قابل ملاحظه‌ای از سفرهای ورودی مربوط به همسایه‌ها باشد، ایران هنوز ضعف‌های عمده‌ای برای سامان دادن به سفر این گردشگران دارد. در همین حال، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند چنانچه بتوان به آمار ارائه‌شده از سوی سازمان میراث فرهنگی اتکا کرد، دلیل اصلی این رشد ناگهانی را می‌توان افزایش نرخ ارز در ایران دانست. آنها تاکید می‌کنند اگرچه این موضوع در برخی از بخش‌های اقتصادی کشور چالش‌هایی را ایجاد کرده اما می‌تواند در توسعه گردشگری که به نوعی صادرات نامرئی محسوب می‌شود، اثربخش باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *