پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری

بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری





۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۹

بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری

اقامتگاه بوم‌ گردی به معنای محل اقامت مسافر منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه است

بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری است که مسافر خسته از زرق وبرق زندگی صنعتی و ماشینی امکانی می یابد تا زیر آسمان صاف و پرستاره روستا، با پدیده های بکر فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف کشور آشنا شود. بوم گردی از جمله صنایعی است که با توسعه آن در روستاها و تقویت زیرساخت های گردشگری می توان رونق اقتصادی خاصی به روستاها بخشید.

با رونق بوم گردی مردم نقاط مختلف کشور و دنیا می توانند از فرهنگ، آداب ورسوم وآیین های بکر و دست نخورده مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستائیان، صنایع دستی زنان و مردان روستا نشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری این مناطق بهره مند شوند.

علاوه براین، میهمان نوازی ایرانیان عامل دیگری است که می تواند در تشویق گردشگران برای سفر به این مناطق و گذراندن چند روزی در اقامتگاه های گردشگری به رصد ستارگان در شب برفراز تپه های اطراف روستاها یا استراحت در سواحل شنی و بکر بنادر کوچک کرانه خلیج فارس به پرنده نگری و بازدید از دارهای بافندگی فرش و عبا در روستاهای مختلف جنوب کشور بپردازند.

امروز با تغییر نگاه مسوولان نسبت به گردشگری پس از سال ها صنعت بوم گردی مورد توجه قرار گرفته و با ایجاد زمینه مناسب به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده است. 

با راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و تنوع بالای آنها در مسائلی از قبیل هزینه، طراحی، کاربری، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی زمینه مناسبی برای معرفی جاذبه های مختلف، فرهنگی، اجتماعی، طبیعی، تاریخی و اقتصادی مناطق مختلف کشور فراهم شده است.

اقامتگاه بوم‌ گردی به معنای محل اقامت مسافر منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه است و ساخت آنها به دلیل اینکه قاعده خاصی ندارد حتی اگر در یک منطقه جغرافیایی باشند باز هم تشابه کمی با همدیگر دارند و بومیان هر منطقه جغرافیایی بر اساس شرایط ساخت و ساز و مهم تر از آن فرهنگ منطقه خود دست به ساخت اقامتگاه های بوم گردی می زنند.

مهمترین تمایز مراکز اقامتی بوم گردی داشتن سبک سنتی است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب و مالکان این مراکز اصرار به داشتن این سبک زندگی دارند. 

اقامتگاه های بوم گردی به دلیل اینکه براساس معماری سنتی منطقه ساخته می شوند کمترین تاثیر مخرب زیست محیطی را دارند و به نوعی بخشی از بافت طبیعی منطقه به حساب می‌آیند.

در بوم گردها خبری از بشقاب های رنگین، انواع کباب ها و غذاهای بین المللی نیست و غذاهای سنتی و قدیمی از طرف چند تن از بومیان که بیشتر از بانوان آن منطقه هستند برای مسافرها سرو می‌ شود.

یکی دیگر از خدمات هم که باتوجه به نوع جغرافیای بوم گرد ارائه می‌شود، استفاده از حیوانات اهلی موجود در آن منطقه است که مورد استقبال مسافران قرار دارد.

نجوم و رصد آسمان شب یکی دیگر از امکاناتی است که اقامتگاه‌های بوم گردی مناطق جنوبی کشور به مشتریانشان ارائه می کنند. استاد دانشگاه و فعال در حوزه گردشگری گفت: به تازگی بازار سنتی دچار تحول شده و خیلی از شغل های سنتی فراموش شده دوباره در چرخه احیا قرار گرفته است.

علیزاده افزود: تحولات اخیر امروز حجم مبادلات مالی در گردشگری را با صنایع نفت و گاز و خودرو سازی در رقابت تنگاتنگ قرار داده است و بوم گردی به عنوان بخش بکری از صنعت گردشگری در سال های اخیر رونق خاصی در دنیا گرفته که به تبع آن در جمهوری اسلامی ایران و استان بوشهر نیز مورد توجه است.

وی بیان کرد: بوشهر از استان های جنوبی ایران با ده ها شهر زیبا، سواحل بی نظیر و روستاهای بکر است که باید ازاین ظرفیت های خدادادی به نحو مطلوبی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باتوجه به اینکه در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۶۰ میلیون گردشگر در جهان جا به جا شده اند ولی ایران درصد کمی از این جمعیت را جذب کرده و استان بوشهر با اینکه بیشترین نوار ساحلی با خلیج فارس را دارد و می تواند به قطب گردشگری دریایی و غیر دریایی در کشور و منطقه تبدیل شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *