پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مُهر ممنوعیت بر انتقال آب خزر

مُهر ممنوعیت بر انتقال آب خزر





۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸

مُهر ممنوعیت بر انتقال آب خزر 

فعال محیط زیست: با وجود عزم جدی دولت بر انتقال آب خزر، این کار صورت نمی‌گیرد

با وجود وعده رییس جمهوری درمورد انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران و عزم جدی دولت، به نظر می‌رسد این کار به هیچ عنوان صورت نخواهد گرفت.

روز سه شنبه جزییات لایحه بودجه 98 در کمیسیون  کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس بررسی و با توجه به تبعات زیست محیطی مصوب شد که انتقال آب از دریاها و دریاچه های بسته به هیچ وجه انجام نشود. این خبر را نورمحمد تربتی نژاد سخنگوی این کمیسیون اعلام کرد.

این در حالی است که حسن روحانی رییس جمهور در آخرین سفر خود به استان سمنان گفته بود که از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان  سمنان برطرف شده و کارهای مطالعاتی مربوطه نیز انجام شده است و اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت کشور از جمله سمنان اقدام کند، دولت این آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.

روحانی در حالی این سخنان را بیان کرده بود که مدت‌ها است فعالان و کارشناسان محیط زیست نسبت به تبعات منفی پروژه‌های انتقال آب هشدار می‌دهند. چراکه طرحهای انتقال آب بین حوضهای از جمله پروژههایی هستند که دست در طبیعت برده و نظام معمولی طبیعت را به هم میریزند. فعالان محیط زیست مدتهاست که تبعات زیست محیطی این طرحها را بیان کرده و معتقدند ضررهایی که از کنار اجرای این طرحها به طبیعت خواهد رسید به مراتب بیشتر از منافع اجرای آنهاست.

انتقال آب شدنی نیست

در همین رابطه با دلاور نجفی فعال محیط زیست گفت‌وگو کردیم. او  به پیام ما می‌گوید: « این مصوبه که انتقال آب از دریا و دریاچه‌های بسته ممنوع است قطعا شامل دریای خزر هم می‌شود.د به نظر می‌رسد که عزم دولت برای انتقال آب جدی است اما باید گفت که اینکار  انجام نمی‌شود 

چراکه برای اجرایی شدن این طرح اعتبار لازم وجود ندارد دوم اینکه بایدمطالعات جامع محیط زیستی انجام شود که این کار هم صورت نگرفته است.»

به گفته نجفی، اصل موضوع انتقال آب ایراد دارد چراکه خزر یک  اکوسیستم خاص است  و اکوسیستم آن با فلات مرکزی ایران تفاوت دارد و همین تفاوت دو اکوسیستم مشکل ساز خواهد شد.

این فعال محیط زیست می‌گوید: انتقال آب کاری صدر در صد غیر علمی است. چراکه در صورت انتقال این آب، هم فرآوری و هم انتقال  آب بسیار گران می شود. و به این ترتیب آب پس از انتقال نه قابلیت شرب نه صنعتی و نه کشاورزی  خواهد داشت یعنی کسی توان خریداری و استفاده از آن را پیدا نمی‌کند مگر اینکه دولت یارانه سنگینی را برای این کار قرار دهد. »

به طور کلی دلایلی که این انتقال آب را نشدنی و غیر علمی جلوه می‌دهد به چند دلیل است: 

دلایل محیط زیستی. فنی و مهندسی . کمبود بودجه دولت و در اولویت نبودن  این طرح ( هم اکنون مدارس سیستان و بلوچستان سیستم گرمایشی ندارد . و این موضوع بسیار مهم تر از طرحی همچون انتقال آب است). همچنین  در مسیر اجرای  این طرح مشکلات اجتماعی هم وجود دارد یعنی نمایندگان و مردم شهرهای ساحلی اجازه اجرای این طرح را نمی‌دهد. علاوه بر این بر مسیر اجرای این پروژه مشکلات بین المللی وجود دارد. خزر یک دریای بسته و متعلق به کشورهای ساحلی آن است  و از رژِم حقوقی خاصی تبعیت می‌کند.

 به این چند دلیل قطعا اجرای این طرح شدنی نیست ولو مجلس  آن را تصویب کند.

 علاوه بر این مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در خصوص تبعات منفی انتقال آب دریای خزر اظهار کرده بود : نتیجه‌ مطالعات نشان داده است که اگر آب خزر را انتقال دهیم، عمر دریاچه ۵۰ سال است اما اگر کاری به خزر نداشته باشیم، عمر آن ۵۰۰ سال خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *