سایت خبری پیام ما آنلاین | ۱۰۱ برج تهران بر روی گسل‌های اصلی

۱۰۱ برج تهران بر روی گسل‌های اصلی





۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸

۱۰۱ برج تهران بر روی گسل‌های اصلی 

۶۸ درصد مساحت ایران در ناحیه با خطر زلزله بالا و ۹ درصد در زون با خطر بسیار بالای زلزله قرار دارد

مدیر کارگروه ملی زلزله و مخاطرات با بیان اینکه ۶۷ درصد مساحت ایران در زون با خطر بالا و ۹ درصد در زون مساحت کشور در زون با خطر بسیار بالای زلزله قرار دارد، گفت: در تهران نیز مساحت زیادی از محله‌های گلابدره، قیطریه، دربند، حصارک، دارآباد و فرحزاد که جزو بافت فرسوده هستند، در حریم گسل‌ها قرار دارند و در پهنه‌های گسلی انرژی زلزله در بالاترین حد خود است.

دکتر علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا،تعداد شهرهای کشور را ۱۲۴۰ و تعداد آبادی‌های بالای ۴ نفر را بر اساس آمار ۱۳۹۵، حدود ۵۳ هزار و ۲۴ پارچه اعلام کرد و ادامه داد: جمعیت حدوداً ۸۰ میلیونی ایران بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران در ۲۲ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۵۹۱ واحد مسکونی سکونت دارند که از این تعداد ۱۲ میلیون و ۹۸۱هزار و ۹۱۹ واحد از تیپ ساختمانی اسکلت‌دار و مابقی در حدود ۹ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۶۱۱ واحد مسکونی از نوع فاقد اسکلت و بطور کلی فاقد استحکام لازم در برابر زلزله است.

بیت‌اللهی با بیان اینکه با تقسیم جمعیت بر تعداد واحد مسکونی به طور میانگین به عدد ۳.۵۲ نفر در واحد مسکونی می‌رسیم، ادامه داد: از این رو می‌توان گفت حداقل جمعیت ساکن در واحدهای فاقد اسکلت در کشور، حدود ۳۴ میلیون نفر است. این اعداد به خودی خود گویای ریسک بالای زلزله در ایران است و ضرورت اقدامات به‌سازی را آشکار می‌کند. شاید بتوان گفت که اگر طرح‌های عمران روستایی و طرح بازآفرینی شهری در کشور به یک امر مستمر مبدل شود، امکان تحول جدی در کاهش میزان ریسک لرزه‌ای کشور فراهم آید.وی با تاکید بر اینکه ۲۰۰ شهر از شهرهای ایران در زون با خطر بسیار بالای زلزله واقع شده‌اند که کلان شهرهایی مانند تهران، تبریز و کرج از جمله آنها است، خاطر نشان کرد: همچنین ۸۰۳ شهر نیز در پهنه با خطر بالای زلزله واقع هستند که معرف در معرض قرارگیری بالای جمعیتی ایران در برابر زلزله است و تنها ۱۱ شهر در زون با خطر زلزله کم قرار گرفته‌اند.

به گفته این محقق حوزه زلزله، تعداد ۱۰۱ پرونده برج‌های تهران بر اساس آمار موجود بر روی حریم گسل‌های اصلی، تعداد ۵۵ پرونده ساختمان بلند مرتبه در حریم گسل‌های متوسط و ۱۶ پرونده در حریم گسل‌های فرعی تشکیل شده است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *