سایت خبری پیام ما آنلاین | ققنوس خسرو آواز ایران از خاکستر زلزله بم برخاست

ققنوس خسرو آواز ایران از خاکستر زلزله بم برخاست





۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۲۸

ققنوس خسرو آواز ایران از خاکستر زلزله بم برخاست

باغ هنر بم افتتاح شد

در روزهای ابتدایی پس از زلزله جانکاه بم هر کسی از ظن خود به کمک زلزله‌زدگان می‌شتافت، در این میان نقش هنرمندان به مانند سایر اقشار جامعه پررنگ بود. از دست رفتن دردانه آواز بم مرحوم ایرج بسطامی هم حضور هنرمندان را پررنگ‌تر کرده بود.در این میان خسرو آواز ایران با دو ایده به میان مردم داغدیده بم آمد. ابتدا برگزاری کنسرتی با نام «همنوا با بم» با همراهی استاد حسن علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان و دیگر ساخت مجموعه‌ای با نام «باغ هنر بم» به منظور ایجاد فضایی برای شکوفایی استعداد‌های هنری این شهرستان شرقی کشور.

از آن روز حالا ۱۵ سال می‌گذرد و یگانه صدای آواز ایرانی در بستر بیماری هم از وعده خود پا پس نکشید است. علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان می‌گوید:« ابتدا گروهی از معتمدان استاد شجریان در قالب شورای سیاستگذاری «باغ هنر بم» کار برنامه‌ریزی را بر عهده گرفتند. پس از آماده‌سازی‌ نقشه‌ها، کار جانمایی در شهر بم آغاز شد و پروژه باغ هنر کلید خورد و وارد مرحله اجرایی شد. سرانجام باین مجموعه هنری به سبک معماری ایرانی و با کمک شرکت خودروسازی «کرمان‌موتور» با زیربنای۴هزار مترمربع شامل کلاس‌های آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر، استودیوی ضبط، بوفه دانشجویی و کلاس‌های تمرین ساخته و با حضور تعدادی از اساتید هنر و موسیقی به همراه خانواده استاد شجریان در روز پنج‌شنبه ۱۳ دیماه ۹۷ افتتاح شد.»

آرزوی استاد شجریان 

به بار نشست

کتایون خوانساری همسر استاد محمدرضا شجریان در روز افتتاح فاز اول باغ هنر در میان حاضران گفت: سر برآوردن ققنوس هنر در دل خاکستر از آرزوهای استاد شجریان بود زیرا هنرمندان بزرگ اندوه را به سازندگی تبدیل می کنند و اندوه شجریان تبدیل به ساخت مدرسه ای برای ایجاد هنر در بم شد. وی ادامه داد: از جمله ویژگی های استاد شجریان مردمی بودن وی است و اکنون بسیار خرسندم که باغ هنر بم ایده ارزشمند همسرم به بار نشست زیرا در سال های اخیر شاهد پیگیری های مستمر و آرزوی بلند استاد در ایجاد بستری مناسب برای رشد هنر در این سرزمین بوده ام.

سازه‌ای سازگار با اقلیم بم

علی نعمتی فرزند مسعود نعمتی از معماران مجموعه باغ هنر بم در آیین افتتاح باغ هنر گفت: کلنگ این پروژه پس از کنسرت هم نوا با بم با اجرای استاد شجریان درسال 83 زده شد و عملا از ابتدای سال 95 با همکاری صنایع خودروسازی کرمان خودرو و مبانی و معماری ایرانی آغاز بکار کرد.

رئیس هیات مدیره مهندسین مشاور ایده و اجرا ی باغ هنر افزود : این پروژه به‌منظور آموزش هنر در بم راه اندازی شده است و کاملا با اقلیم بم سازگار است که متشکل از 10 کلاس تئوری ، چهار کلاس عملی، سالن تمرین موسیقی، پنج کلاس پیانو ، آمفی تئاتر 100نفره و یک کتابخانه است.

وی اظهارداشت : این طرح در زمینی به مساحت چهار هزار و 200متر مربع مساحت در قالب دارای چهار اسکلت بود که فعلا یک اسکلت آن ساخته شده است و استودیو ضبط صدا و آرشیو موسیقی هم در آن در نظر گرفته شده است.

باغ‌هنر بم با خون دل 

ساخته شد

حسین علیزاده نوازنده شهیر ایرانی سخنران دیگر آیین افتتاحیه بود. او گفت: امروز، روز بسیار هیجان‌انگیزی است.  وقتی که فاجعه زلزله بم پیش آمد همان گروه؛ بنده حقیر، کیهان کلهر، محمدرضا و همایون شجریان در عرض چند دقیقه یکدیگر را پیدا کردیم و برنامه‌ریزی روی صحنه بردن کنسرت «همنوا با بم» را انجام دادیم. آن حرکت چون با عشق و حس تعهدی که استاد شجریان نسبت به موضوع داشت در خود ما هم همبستگی عجیبی به وجود آورد و یک همدلی محض بود. انگیزه آن کنسرت به وجود آوردن چنین فضایی بود و علی‌رغم این در ایران پیش‌بینی کردن هیچ چیز میسر نیست اما اگر تصمیمی با عشق، ایمان و اعتقاد گرفته شود حتما عملی خواهد شد. ما امروز افتخار این را نداریم که استاد شجریان در جمع‌مان حاضر شود ولی یادش و نامش و قلبش در میان‌مان هست. او همچنین گفت: این مکان تا اینجا درست شده ولی به این فکر کنیم که می‌خواهیم برای تداوم آن چه کنیم. یادمان نرود اینجا با خون دل ساخته شده و تحقق آرزوی بزرگ هنرمندی بزرگ. در بررسی‌هایی که هفته‌های گذشته انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اینجا می‌تواند دانشکده‌ای شود شبیه به دانشکده هنرهای زیبا. جایی برای موسیقی، تجسمی، تئاتر، سینما و… و جایی برای هنرآموزی مردم منطقه، کرمان و بم.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *