پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعتراض به بودجه طرح‌های انتقال آب

اعتراض به بودجه طرح‌های انتقال آب





۶ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۶

اعتراض به بودجه طرح‌های انتقال آب

روحانی از توجه ویژه به آب استان خوزستان گفت اما این سخنان به مذاق  مجمع نمایندگان این استان خوش نیامد

کمبود آب به نقطه ای رسیده که یک به یک رودخانه های کشور را می‌خشکاند ، زاینده رود بارزترین نمونه این خشکسالی است که احیای دوباره آن کلید خورده ، مسئله ای که از دید وکلای خوزستان به خشکی کارون خواهد انجامید. 

تقدیم بودجه به مجلس بحران آب در کشور را بیش از پیش به رخ کشید. رییس جمهور در روزی که بودجه را به مجلس آورده بود گفت:« ما در رابطه با رود کارون اقدامات بسیار مهمی را انجام داده‌ایم.لیست آن را می خواهم وزارت نیرو منتشر بکند.» روحانی از توجه ویژه به آب استان خوزستان گفت اما این سخنان به مذاق مجمع نمایندگان این استان خوش نیامد و اعتراض آنها را به همراه داشت.

مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی معتقد است این اعتراض تنها مربوط به نمایندگان مردم خوزستان نبوده است. او می‌گوید کل حوزه زاگرس به تصمیماتی که آقای رییس جمهور و آقای نوبخت گرفته‌اند معترض بوده‌اند. وی ادامه داد که بعد از سالها پیگیری و تلاش نمایندگان خوزستان و سایر استانها امسال در بودجه ردیفی برای انتقال آب نگذاشتند. این باعث شد که نمایندگان برخی از استان‌ها که بدنبال انتقال آب بودند اعلام استعفا کنند. آقای نوبخت هم اعلام کرد که موضوع قابل حل است و همین مساله موجب نگرانی نمایندگان حوزه‌ زاگرس شد. این نماینده مجلس افزود:« همه می‌دانند که بحث انتقال آب چه بلاهایی بر سر خوزستان و زاگرس آورده و می‌آورد.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز در همین ارتباط به چشم‌انداز پنج سال تحت عنوان برنامه ششم توسعه اشاره می‌کند و می‌گوید:« در مواد الحاقی برنامه توسعه ششم اشاره شده است که هرگونه نقل و انتقال آب بدون مجوز سازمان محیط زیست ممنوع است.»

علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر دیگر معترض این تصمیم دولت هست. او می‌گوید:«فقدان طرح جامع مدیریت آب کشور باعث شده که به صورت مقطعی شاید بتوانیم مشکل استانی را حل کنیم. اما حتما در کنار آن مشکل جدی و حیاتی برای سایر استان‌ها شکل خواهد گرفت.» ما می‌توانیم به شیوه‌های دیگری که در دنیا وجود دارد از طریق شیرین کردن آب، به روش‌های دیگری این کار انجام شود و کارون را به سمت نابودی نکشانند که عواقب خوبی ندارد.»

نماینده مردم ماهشهر افزود:«کشاورزی استان خوزستان رو به نابودی است،وجود ریزگردها که عامل اصلی آن سو مدیریت منابع آبی است زندگی مردم را با مخاطره روبرو کرده است.»

کمبود آب به نقطه ای رسیده که یک به یک رودخانه‌های کشور را می‌خشکاند. زاینده رود بارزترین نمونه این خشکسالی در فلات مرکزی است که احیای دوباره آن در فلات مرکزی با فشار نمایندگان استان اصفهان بر دولت کلید خورده است.مسا‌له ‌ای که از دید وکلای مردم خوزستان به خشکی کارون خواهد انجامید.

نماینده مردم شادگان معتقد است که کم کردن آب کارون یا حذف آن  به معنی حذف پنج میلیون از مردم این خطه از کشور است. مردم بیچاره می‌شوند، کشاورزی‌ها تعطیل می‌شود، صنایع مادر ما که به آب نیاز دارند مثل فولاد و دیگر به تعطیلی کشیده می‌شود.

ناصری نژاد ادامه داد:« دو دهه هست که اعتراض به انتقال آب را پیگیری می‌کنیم. اما دولت بر اثر لابی و فشاری که بر دولت وارد می‌شود یک سری مصوبات و بودجه‌ها را تصویب می‌کند.» این نماینده مجلس به روند برعکس مهاجرت اشاره می‌کند و می‌گوید:« سالیان سال مردم به استان ما برای کشاورزی مهاجرت می‌کردند. اما حالا کشاورزی استان ما نابود شده است و مردم ما برای کار به استا‌ن‌های دیگر مهاجرت می‌کنند.»

اقبال محمدی نایب رییس مجمع نمایندگان خوزستان هم با اعتراض به طرح انتقال آب کارون توضیح می‌دهد که مشکلاتی که برای استان خوزستان پیش آمده است بر چند نوع است. کاهش ۴۰ درصدی محصولات کشاورزی خوزستان، از بین رفتن نخیلات استان که آمارش از زمان جنگ بیشتر است. خشک شدن تالاب‌های هورالعظیم و تالاب شادگان و در مجموع دست بردن به محیط زیست دشواری فراوانی را برای مردم بوجود آورده و خواهد آورد.

این نماینده مجلس توضیح داد:« کشاورزان ما مجبور شده‌آند بدلیل کمبود آب به حاشیه شهرها مهاجرت بکنند و آسیب‌های اجتماعی فراوانی را این مساله به همراه داشته است.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *