پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مقبره بايزيد بسطامي در گيرودار ثبت جهاني

مقبره بایزید بسطامی در گیرودار ثبت جهانی





۴ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸

مقبره بایزید بسطامی در گیرودار ثبت جهانی

رییس میراث فرهنگی شاهرود: روند ثبت جهانی مجموعه بازید بسیار خاص و زمان‌بر است

مجموعه تاریخی بسطام بدون ثبت جهانی مقبره بایزید به مثابه انگشتری میماند که با دارا بودن زیبایی هنوز از داشتن نگین محروم است و ثبت جهانی بایزید سال‌ها کجدار و مریز پیگیری می‌شود.

شرق استان سمنان مهد عرفا و حکمای نامی بیشماری از جمله شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی است که قطب عرفان نامیده میشود، مرقد این دو عالم نامی سالانه دل‌های عاشق و بیقراری که در تب فراق یار می سوزند، شهر بسطام در حدود شش کیلومتری شاهرود قرار دارد و در آن مجموعه تاریخی بایزید بسطامی همچون نگین انگشتری میدرخشد.

مجموعه آرامگاه بایزید در بسطام که در مرکز این شهر قرارگرفته، مجموعه بزرگی با فضاهای گوناگون همچون مسجد، بقعه، گنبد، مناره، ایوان، دالان، رواق و صحن است که آثاری از دورههای سلجوقی (۵۱۴هجری قمری)، ایلخانی (۶۸۰ تا ۷۲۴ هجری قمری)، تیموری (۸۲۰ تا ۸۶۰ هجری قمری)، صفوی (۹۵۰ تا ۹۷۰ هجری قمری) و قاجار (از ۱۲۰۰هجری قمری به بعد) و درنهایت پهلوی از ۱۳۲۹ هجری شمسی را در خود جایداده است. با توجه به قدمت مجموعه تاریخی آرامگاه بازید بسطامی و اهمیتی که ایشان بر عرفان بعد از خود گذاشت موجب شد تا علاقهمندان فرهنگ و تاریخ تمدن این مرز و بوم اندیشه ثبت آن را در سر بپرورانند، از سویی کشورهای همسایه نیز که متوجه اهمیت این موضوع شدند سعی در تصاحب این بزرگان بر خواسته از دیار شرق ایرانزمین دارند تا به منبع درآمدی برای خود بدل کنند از اینرو ثبت جهانی مجموعه بایزید و به دنبال آن شیخ ابوالحسن خرقانی میتواند بسیار حائز اهمیت باشد.

خردادماه امسال نیز همایش ملی پیرامون این دو عارف توسط انجمن مردمی با دعوت از نواده مولانا بانو آسین چلبی برگزار شد تا بار دیگر توجهات را بهضرورت ثبت جهانی این مجموعه سوق دهد که این همایش توانست در بعد ملی و جهانی بسیار مورد توجه قرار گیرد اما این به تنهایی کافی نیست و این مهم میطلبد تا مسوولان کنگرههای ملی و بین‌المللی را پیرامون شخصیت این دو عارف نامی برگزار کنند.

رییس میراث فرهنگی شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه مجوزهای ساخت بنا در حریم مکانهای تاریخی از جمله بسطام که بسیار حساس است پیگیری میشود، ابراز داشت: جلسات متعددی پیرامون ثبت جهانی مجموعه بایزید برگزار و نامههایی نیز توسط نماینده مردم شاهرود و میامی به معاون سازمان میراث فرهنگی مبنی بر شتاب ثبت جهانی مجموعه ارسالشده است از سوی دیگر مونسان رییس میراث فرهنگی کشور به دعوت نماینده شاهرود در آینده نزدیک به شهرستان سفر خواهد کرد.

حمیدرضا حسنی ضمن ابراز امیدواری از پیگیری تحقق ثبت مجموعه بایزید در سفر آتی ریاست جمهوری به شاهرود، تصریح کرد: پیگیری مسئولان این نوید را خواهد داد که با دستورات لازم بحث ثبت جهانی بایزید تسریع پیدا کند.

ی ضمن بیان اینکه ساماندهی مقبره بایزید خواست مردم و گردشگران داخلی و خارجی است، اضافه کرد: روند ثبت جهانی مجموعه بازید بسیار خاص و زمانبر است زیرا هر سال از کشور ایران و دیگر کشورها فقط چند اثر را میتوان ثبت کرد و انجام آن تنها نیازمند همت جمعی است. رئیس میراث فرهنگی شاهرود بابیان اینکه به عنوان دستگاه متولی این ضرورت وجود دارد که همه مسوولان برای ثبت مجموعه تاریخی بسطام همراه شوند، ابراز داشت: باید همه مردم با رعایت حریم و ضوابط در این کار پیشقدم شوند، زمانی عنوان میشود این مجموعه ارزش ثبت جهانی دارد و لذا انتظار میرود که مرتفع سازی و نمای سنگی در محدوده حریم مجموعه تاریخی بسطام صورت نگیرد.

حسنی در ادامه تصریح کرد: اداره اوقاف شهرستان شاهرود به عنوان یکی از متولیان مجموعه بایزید در این زمینه با میراث فرهنگی همکاریهای لازم را دارد و حریم را رعایت می‌کند.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *