سایت خبری پیام ما آنلاین | دختران زاهدان به زمستان نرسیدند

دختران زاهدان به زمستان نرسیدند





۱ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳

دختران زاهدان به زمستان نرسیدند

بیش از ۴۰ درصد مدارس کشور سیستم گرمایش استاندارد ندارند و فعالیت در مدرسه‌‌های با ساختمان غیر استاندارد ادامه دارد

27 آذر، آتش به جان کلاس درس کوچکی در زاهدان افتاد و از این پس شب یلدا دیگر برای همکلاسی‌ها و خانواده‌های «یکتا»، «مریم»، «مونا» و «صبا» شیرین و پرخاطره نخواهد بود.

 التهاب و درد سوختن در آتش را چند سال پیش دخترهای شین‌آباد با تمام وجود لمس کردند؛ التهابی که هنوز آرام نشده و زخم‌های سوختگی روح و جانشان با بی مهری‌هایی که گویی تمامی ندارد همچنان تازه است. 

سه شنبه گذشته آتش سوزی در یک مدرسه به دلیل عدم وجود سیستم گرمایشی استاندارد و ضعف نظارتی دوباره و بعد از شش سال تکرار شد؛ پیام‌های تسلیت در پی فوت چهار دختر دبستانی یکی پس از دیگری بر صفحات سایت‌های خبری نشستند و امروز وزیر آموزش و پرورش برای دلجویی و دیدار با خانواده‌های داغدار و بررسی میدانی این حادثه به زاهدان سفر کرده است.

زینی‌وند ، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و خرم مشاور و نماینده ویژه وزیر در این حادثه، از همان ساعات ابتدایی به زاهدان  رفتند و قرار است امروز گزارش نهایی نماینده ویژه وزیر در این باره منتشر شود.

هرچند با اعلام دادستان عمومی و انقلاب زاهدان قصور مدیر و مربی آموزشی این مدرسه غیردولتی محرز و دستور بازداشت آن‌ها صادر شد، مدرسه را پلمب کردند و مدیر آموزش و پرورش این ناحیه استعفا داد، اما بررسی‌ها هنوز ادامه دارد و سوالاتی در افکار عمومی مطرح هستند که باید به آنها پاسخ داد و شاید مهمترین آنها روند کند جایگزینی سیستم‌های گرمایشی استاندارد در 40 درصد مدارس کشور و ادامه فعالیت این مدرسه در ساختمانی بدون تاییدیه‌های سازمان نوسازی مدارس باشد.

البته وزیر آموزش و پرورش اخیرا در مصاحبه‌ای، حیاتی‌ترین موضوع در آموزش و پرورش را فضاهای آموزشی و دستگاه‌های گرمایشی غیرایمن دانست و گفت: «ما از مجلس می‌خواهیم اگر منابعی وجود دارد آن را طی مدت یکی، دو ساله تخصیص دهد تا بتوانیم یکبار برای همیشه این مشکل نگران‌کننده را از محیط‌های آموزشی برطرف کنیم و بخاری و وسایل غیرایمن از مدرسه بیرون رود. موضوع حذف بخاری‌ها همیشه در دستورکار ما است ولی با توجه به اعتباری که دولت و آموزش و پرورش دارد حذف بخاری از مدارس تا هفت، هشت سال دیگر ممکن نیست.»

دو روز گذشته رئیس سازمان مدارس غیردولتی نیز ضمن تصریح این موضوع که حقیقتاً در این مدرسه کوتاهی شده و فضا برای آموزش دانش‌آموزان مناسب نبود و  مسئولان منطقه باید نظارت بیشتری می‌کردند گفت: این مدرسه، ساختمانش را جابه‌جا کرده بود و ۱۵ آبان ماه به نوسازی نامه نوشته بود، اما نه از منطقه و نه از نوسازی بازرسی انجام نشده بود. این پارتیشن‌بندی که بین کلاس‌ها و دفتر انجام شده بود، استاندارد نبوده و دلیل گسترش آتش‌سوزی شده است.

وی با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای تشکیل شده است تا وضعیت سایر مدارس این استان اعم از دولتی و غیردولتی که آنها نیز از چراغ نفتی استفاده می‌کنند را بررسی کند و وضعیت مدارس مورد بررسی و بازنگری قرار گیرند گفت: این مدرسه از نظر آموزشی دارای کیفیت خوبی بوده است اما تغییر ساختمان آن و انتقال دانش‌آموزان به ساختمانی با فضای نامناسب موجب این حادثه شده است. اینکه مدرسه‌ای فضا را بدون هماهنگی و کسب مجوزهای لازم از آموزش و پرورش و نوسازی تغییر دهد و از چشم نظارت‌های استان و منطقه پنهان بماند به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و در بازدیدی که از مدرسه داشتم استاندارد نبودن فضای آموزشی و سهل انگاری مؤسس این مدرسه کاملا محرز است.

زینی وند تاکید کرد: تمام دستگاه‌ها باید برای ایمن سازی و تجهیز مدارس به کمک آموزش و پرورش بیایند. احساس مسئولیت و پذیرش قصور در عین حال که نشانه بلوغ مدیریتی است اما پرداختن ریشه‌ای به موضوع ایمن‌سازی و تجهیز مدارس و نظارت‌های مستمر و رعایت دقیق ضوابط و مقررات ایمنی است که می‌تواند موجب شود کمتر شاهد این حوادث تلخ در مدارس کشور باشیم.

اعتماد عمومی 

خدشه دارشده است

حجت‌اله بنیادی، پژوهشگر و کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، حادثه آتش سوزی زاهدان را از منظر متفاوتی بررسی و ضعف عملکردی در حوزه مدارس غیردولتی را عامل بروز اتفاقاتی ناخوشایند از این دست دانسته و در این باره اظهار کرد: مدارس غیردولتی به دلیل تأمین منابع مالی خود از شهریه دانش‌آموزان، قاعدتاً باید از استانداردها و خدمات بالاتری نسبت به مدارس دولتی برخوردار باشند.

وی افزود: حوادث چندماه اخیر مدارس غیر دولتی از مدرسه شمال غرب تهران تا حادثه تلخ آتش سوزی مدرسه زاهدان نشانگر آن است که این مدارس، هم در زمینه نیروی انسانی شایسته و توانمند و هم در زمینه فضا و تجهیزات، فاقد حداقل‌های لازم هستند. آموزش و پرورش برای موفقیت در تعلیم و تربیت دانش آموزان ایران اسلامی، قبل از هراقدام دیگر باید اعتماد و مشارکت اولیای دانش آموزان را در کنار خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوادث و رویدادهای چند ماه اخیر، اولین مسئله مهمی که نیاز است بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد، خدشه دارشدن و آسیب دیدن اعتماد دانش آموزان و اولیای آنان نسبت به آموزش و پرورش، مدرسه، مدیران مدارس و معلمان صادق، زحمت کش و دلسوز کشور است گفت: ضعف مدیریت و نظارت آموزش و پرورش بر مدارس غیر دولتی و نواقص و کاستی‌های قانون مدارس غیر دولتی (باز تصویب سال 1395 ) دلایل عمده رویدادهایی همچون زاهدان هستند.

وی ادامه داد: در مدارس غیر دولتی که منابع مالی آنها از طریق شهریه تأمین می‌شود؛ دلیل کمبود منابع مالی برای نداشتن حداقل‌های لازم و اجرا نکردن برنامه‌های تحولی بی معنی است. علیرغم شهریه‌های سنگین این مدارس و حمایت‌های مختلف دولتی از این مدارس؛ رویکرد و برنامه ریزی شان به شکلی است که کیفیت و تحول چندانی در اکثر این مدارس دیده نمی‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

زبانی در معرض خطر که تنها گویش‌ورانی در مرکز ایران دارد

«ترکی خلجی» ثبت ملی شد

سفر در مسیرهای ناشناخته

در آستانهٔ نوروز به محورهای گردشگری کمتر شناخته‌شده سر زده‌ایم

سفر در مسیرهای ناشناخته

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

هنر کاشی‌کاری در ایران در تهدید کاشی‌های چاپی رنگ باخته‌ است

کاشی‌های رنگ‌پریده‌

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

ارزیابان در ماسوله چه کردند؟

تکمیل پرونده‌ٔ ماسوله با مشارکت مردم

حراج میراث جهانی

اداره کل میراث فرهنگی سمنان موضوع فروش دو کاروانسرای «آهوان» را تایید کرد

حراج میراث جهانی

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مقایسهٔ ظرفیت یک تجربهٔ جهانی موفق با شهرهای تاریخی ایران

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

دستگاه‌های نساجی به تاروپود هنر ترمه‌بافی هم رسوخ کردند

ترمه؛ هنری به قدمت هفت قرن

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

رئیس جامعهٔ اقامتگاه‌های بومگردی به «پیام ما» خبر داد

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

گفت‌وگوی «پیام ما» با رئیس موزهٔ ملی ایران

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

پیش‌بینی رشد ۵۵ درصدی سفرهای درون استانی

در شصتمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با محوریت نوروز ۱۴۰۳ مطرح شد

پیش‌بینی رشد ۵۵ درصدی سفرهای درون استانی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *