پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | فاتحه محیط زیست در کلام روحانی

فاتحه محیط زیست در کلام روحانی





۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۳

فاتحه محیط زیست  در کلام روحانی 

سرمقاله

روح‌الله خدیشی

«دولت یازدهم مساله محیط زیست را در راس مسائل می داند؛ یک زمانی مساله محیط زیست، مسأله‌ای تشریفاتی بود و هنوز خیلی‌ها به این باور نرسیده بودند که محیط زیست عاملی موثر در زندگی بشر است و بی توجهی به آن مشکل آفرین خواهد بود.» این سطر بخشی از صحبت‌های روحانی بود. البته قبل از انتخابات. او از دولتی با اندیشه‌های محیط زیستی خبر می‌داد. اما حالا ورق برگشته است. رییس جمهور که رییس شورای‌عالی محیط زیست هم هست در آخرین جلسه هیات دولت همه دنبال‌کنندگان محیط زیست را شگفت‌زده کرد. وی پیش‌تر هم نشانه‌هایی از آنچه در کوزه خود دارد را رو کرده بود. برای نمونه در سال ۹۴ وعده انتقال آب به فلات مرکزی و یزد را داد. بعدا در سفر سال ۹۶ به کرمان آرزو کرده بود که به ‌زودی شاهد انتقال آب عمان به سیرجان باشد. در آخرین مورد هم به هم استانی‌های خودش در سمنان وعده داد و گفت:« مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان از نظر دولت حل شده است.»

در همه این موارد مرئوسان وی در وزارت نیرو و جهادکشاورزی یا سکوت کردند یا شبیه رییس سازمان محیط زیست در نشست هیات دولت، سرشان را به نشانه تایید حرف‌های رییس خود تکان دادند.

روحانی مدعی شده که همه کشورهای حاشیه خزر و خلیج‌فارس از آب استفاده می‌کنند و ما به‌خاطر وجود چند تا مقاله علمی خودمان را محروم کرده‌ایم و تنها چشم‌مان به آسمان است که از آسمان آب بیاید. رییس جمهور محیط زیستی گفت که این مقالات برای عدم توسعه ما نوشته شده است مگر خودشان گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند؟

رییس دولت دوازدهم در حالی این حرف‌ها را می‌زند که همزمان ۲۰۰ کشور جهان از جمله ایران در لهستان گرد هم آمده‌اند تا در مورد تغییرات اقلیمی و انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت‌وگو کنند.

 جالب است بدانید که هیات ایرانی شرکت کننده در کنفرانس هم‌عقیده با کشورهایی هستند که بدنبال پایان زمانی برای استفاده از سوخت‌های فسیلی است. کشورهایی مانند روسیه، کویت و عربستان در سوی دیگر می‌گویند توسعه کشورشان در گرو استفاده از نفت و زغالسنگ است.

گویا سیاست‌‌های ما در داخل و خارج با هم در تضاد نگران‌کننده‌ای هستند. درست در روزی که روحانی همه نتایج علمی دانشمندان پیرامون انتقال‌آب یا گازهای گلخانه‌ای را بیخود ارزیابی می‌کند، هیات ایرانی در کنفرانس بین‌المللی با پایان استفاده از سوخت‌های فسیلی و رفتن به سمت محیط‌زیستی عاری از آلایندگی گام بر‌می‌دارد.

حرف‌های روحانی در هیات دولت در مورد گازهای گلخانه‌ای و محیط زیست چیزی از نظر ترامپ کم ندارد.آمریکا بعد از روی کار آمدن ترامپ از پیمان پاریس کنار کشیده و ترامپ علاقه‌اش به زغالسنگ را هیچ‌گاه پنهان نکرده است. از قضا حالا اندیشه‌های وی در حوزه محیط زیست در کلام رییس جمهور ایران هم جاری شده است. روحانی با کنار گذاشتن نگاه مبتنی بر علم در محیط زیست می‌رود تا آینده ایران را با تهدیدی نگران‌کننده‌تر از وضعیت اقتصادی کنونی روبرو سازد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *