سایت خبری پیام ما آنلاین | فرسودگی وسایل نقلیه چالش تخت جمشید

فرسودگی وسایل نقلیه چالش تخت جمشید





۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲

فرسودگی وسایل نقلیه چالش تخت جمشید

رییس پایگاه تخت جمشید:وسایل نقلیه تخت جمشید مربوط به سال 85 هستند که به نوعی فرسوده حساب می شوند

کمبود تعداد وسایل نقلیه یگان حفاظت تخت جمشید از یکسو و فرسودگی آن از دیگر سو چالش جدیدی است که مجموعه جهانی تخت جمشید این روزها با آن روبه روست این درحالی است که چندی پیش خبر دستگیری حفاران غیرمجاز در مرودشت منتشر شد که نشان از حضور فعال حفاران غیر مجاز در منطقه دارد. برخی از فعالان میراث فرهنگی استان فارس در تماس با خبرنگار ایلنا، از فرسوده بودن وسایل نقلیه یگان حفاظت تخت جمشید خبر داده و گفتند: به دلیل فرسودگی این وسایل نقلیه، گفته می‌شود قرار است ماشین‌ها و سایر وسایل نقلیه این محوطه باستانی از یگان حفاظت گرفته شود. این درحالی است که سال‌هاست این محوطه تاریخی مورد تعرض حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان قرار می‌گیرد.

حمید فدایی (رییس پایگاه پژوهشی مجموعه جهانی تخت جمشید) دراین خصوص گفت: یگان حفاظت که بدون ماشین و وسیله نقلیه نمی‌تواند بماند چراکه یکی از ابزار کار حفاظتی آنها همین وسایل نقلیه است. اما صحبتی که دراین خصوص مطرح شد، این است که برخی از این ماشین‌ها و وسایل نقلیه فرسوده هستند و براساس آیین‌نامه‌ها نیاز است تا این وسایل نقلیه جایگزین شوند.

به گفته او، در حال حاضر محوطه تاریخی تخت جمشید، یک ماشین و حدود ۱۰ موتور دارد. این درحالی است که باتوجه به وسعت محدوده باستانی نیاز است تا ۲ ماشین و بیش از ۱۰ موتور محوطه را تحت حفاظت قرار دهند. البته درحال حاضر نیز باتوجه به آنکه این وسایل مربوط به سال ۸۳ تا ۸۵ است و به نوعی فرسوده محسوب می‌شوند، نیاز است تا این وسایل به‌روز و نو شوند.

باتوجه به آنکه محوطه تاریخی تخت جمشید و حرایم آن همواره مورد تعرض قاچاقچیان قرار می‌گیرد، چندی پیش سردار سرتیپ دوم امیر رحمت‌اللهی (فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی) از دستگیری اعضای باند حفار غیرمجاز و کشف سلاح گرم در مرودشت خبر داد و گفت که در پی اخبار واصله مردمی و به محض اطلاع از زمان حضور حفاران در منطقه، اکیپی از نیروهای حفاظت پس از پیمودن ساعت‌ها مسیر سخت و صعب العبور کوهستانی به محل مورد نظر عزیمت و نسبت به مسدود نمودن مبادی خروجی اقدام کردند.

در نهایت دو نفر از اعضای باند حفار غیرمجاز دستگیر شده و از آنها تعدادی اسلحه شکاری، چاقو، فشنگ و ادوات حفاری کشف و ضبط شد. چنین رخدادهایی نشان می‌دهد که مرودشت و محوطه تاریخی تخت جمشید همچنان مورد هجمه و دستبرد قاچاقچیان اشیای عتیقه است و نیاز است تا یگان حفاظت میراث فرهنگی با ابزار و وسایل به روز و کارآمد پیوسته درصدد صیانت از این میراث جهانی باشد. در همین زمینه فدایی گفت: فرسودگی وسایل نقلیه یگان حفاظت می‌تواند تا حدودی به حفاظت از این میراث جهانی آسیب برساند چراکه وقتی از تخت جمشید و محوطه تاریخی و حرایم آن صحبت به میان می‌آید با محوطه‌ای حدود ۱۰۰ هزار هکتار روبه‌رو می‌شویم که نیازمند حفاظت است. بهتر است اداره کل میراث فرهنگی استان فارس هرچه زودتر در صدد تعویض و جایگزینی وسایل نقلیه نو برآید. البته هرجا که موردی گزارش شده است، یگان حفاظت به منطقه مراجعه و آنرا بررسی کرده است.

رئیس پایگاه پژوهشی مجموعه جهانی تخت جمشید با اشاره به آنکه باید این میراث را با چنگ و دندان حفظ کرد، یادآور شد: همواره توهماتی بین سوداگران میراث فرهنگی وجود دارد و به دنبال کشف گنج هستند. هر اندازه حافظان میراث فرهنگی برای حفاظت آن تلاش کنند، سوداگران نیز تلاششان را بیشتر می‌کنند که تخریب را به دنبال دارد. در این میان گاهی هم با مواردی از این حفاری‌های غیرمجاز در منطقه مرودشت روبه‌رو می‌شویم. البته در تخت جمشید هیچ حفاری غیرمجازی نداریم و حتا یک سنگ هم جابه‌جا نمی‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *