پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حناچی؛ پوپولیست یا عملگرا؟ مساله این است

حناچی؛ پوپولیست یا عملگرا؟ مساله این است





۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶

حناچی؛ پوپولیست یا عملگرا؟ مساله این است

شهردار تهران سه‌شنبه هفته قبل با مترو و این هفته با دوچرخه به شهرداری رفت

شهردار تهران در دومین سه‌شنبه بدون خودروی خود با دوچرخه به محل کار خود رفت. این موضوع سبب واکنش‌های زیادی شد. 

عده‌ای با این اقدام حناچی شهردار تهران، به او حمله کرده و کارش را یک اقدام پوپولیستی عنوان کردند. در میان این افراد  غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی قرار دارد. او در صفحه رسمی اینستاگرام خود با انتشار پستی در این خصوص نوشت: « ای کاش آقای حناچی به جای دوچرخه صبح زود بدون ترافیک با ماشین می‌رفت در دفتر کارش و پیگیری  تلاش می‌کرد که زودتر صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو ملحق شوند که صدها هزار مسافرمترو راحت‌تر و سریع‌تر برسند و ده‌ها هزار اتوموبیل کمتر بیرون بیایند.»

حمایت از حناچی

کرباسچی در حالی به این اقدام حناچی انتقاد و اعتراض کرده و کارش را یک اقدام پوپولیستی عنوان کرده که در دیگر سوی ماجرا بسیاری از این حرکت حناچی دفاع کرده‌اند.

تعدادی از کاربران توییتر در دفاع از این اقدام، مطلب نوشتند.کابری به نام علی اکرمی در توییتر نوشت: « شهرداران تمام شهرهای بزرگ دنیا دوچرخه سواری می‌کنند اما اونجاها غلامحسین کرباسچی و صادق خرازی ندارند که بهشون گیر بدهد.» 

همچنین محمد درویش عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در کانال تلگرامی خود به نشر مطلب حسین آخانی فعال محیط زیست در این خصوص پرداخت.

«حناچی عزیز، دیدن عکس سر کار رفتن شما با دوچرخه اشک شوق بر چشمانم جاری کرد. بدون شک می‌توانم بگویم امروز قشنگترین روز زندگی من و بسیاری از فعالان محیط زیستی است که سالها برای آسمانی آبی تلاش می‌کنند. امروز روز پیروزی امید بود. 

وقتی هفته گذشته سر کار رفتن شما را با وسیله نقلیه عمومی ستایش کردم، دوستانی بر من خرده گرفتند که این یک شواف است. ولی امروز درست کاری را کردید که دهه‌ها منتظرش بودیم. امروز نه تنها شما، که همه ما در سومین سالگرد پویش سه شنبه های بدون تردید پیروز واقعی بودیم. این کار شما خستگی یک سال و نیم بلاتکلیفی در مدیریت شهر تهران و ساعت‌ها انتظار در صف رای دادن را از تنمان بیرون کرد. شما نشان دادید که لایق بهشتید. 

راه حل آلودگی تهران همانی است که امروز شهردار تهران انجام داد: خداحافظی با خودروهای شخصی و انتخاب پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از حمل و نقل عمومی. همه می‌دانند که حمل و نقل عمومی شهر بسیار پر نقص است. یکی از دانشجویانم برایم تعریف می‌کرد که هفته گذشته به دلیل ازدحام در مترو، پایش در بین قطار و ایستگاه گیر کرده بود و چیزی نمانده بود که جانش با خطر جدی مواجه شود. این را کسی درک می‌کند که خود سوار مترو شود. روزهایی که من با دوچرخه و یا پیاده به دانشگاه می‌روم به خوبی می‌فهمم کجای مسیر باید اصلاح شود. وقتی با اتوبوس سر کار می‌روم خوب درک می کنم اشکال اتوبوس‌های گیشا-انقلاب چیست. راه درک مشکلات شهر، همراه شدن با شهروندان است.

 چقدر زیباست که بزودی شهردار محترم بخشنامه کند که کلیه شهرداران مناطق 22 گانه و معاونان و مدیران موظفند هفته‌ای یک بار (نه فقط سه شنبه‌ها) با حمل و نقل عمومی و دوچرخه سر کار بروند. شهرداران و مدیرانی که زیر بار نمی‌روند بهتر است استعفا دهند. بخصوص منتظریم 21 نفر عضو شورای شهر و 30 نماینده تهران نیز با پیروی از شهردار با انتخاب دوچرخه، مترو و اتوبوس به پویشی بپیوندند که تنها راه نجات ما از آلودگی و ترافیک است. آنها با این کار خود، به ما نشان می‌دهند که اگر به دلایل مختلف نمی‌توانند کار زیادی برای ما انجام دهند، حداقل با همراه شدن با ما، در دردهای ما شریکند.»

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *