سایت خبری پیام ما آنلاین | هیاهو برای سفر به گرجستان

هیاهو برای سفر به گرجستان





۱۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰

هیاهو برای سفر به گرجستان

 صحبت‌های زیادی از ممنوعیت سفر ایرانیان به گرجستان مطرح است اما وضعیت فروش بلیت روال عادی دارد

به نظر می‌رسد جنجال‌ها این بار گرجستان را هدف قرار داده تا درهای این کشور به روی ایرانی‌ها بسته شود. اخبار ضد و نقیض در روزهای گذشته از ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به گرجستان خبر می‌دهد، درحالی‌که بررسی وضعیت فروش بلیت و تور در آژانس‌های مسافرتی از ادامه طبیعی جریان سفر به این کشور حکایت دارد.در روزهای اخیر همزمان در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، خبر ممانعت گرجستان از ورود اتباع ایرانی به داخل این کشور منتشر و توصیه شد تا اطلاع ثانوی از سفر به این کشور خودداری شود.برخی رسانه‌ها علت این برخورد دولت گرجستان را که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده، سیاسی دانسته و نوشته‌اند: «این روند از یک ماه پیش، پس از به قدرت رسیدن «سالومه زورابیشویلی» ـ رییس‌جمهور جدید گرجستان ـ با توجه به سیاست‌های ضد مهاجرتی‌اش تشدید شده است.»

دولت گرجستان تا کنون به این اتفاق واکنش رسمی نشان نداده است. سایت سفارتخانه این کشور در ایران هم توصیه یا سفارشی درباره سفر اتباع ایرانی به این کشور نداشته است، اما سفارت ایران در گرجستان ساعاتی پس از انتشار آن اخبار به این اتفاق واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد، این نمایندگی بر اساس وظایف ذاتی خود در صیانت از حرمت اتباع کشورمان و سرمایه‌های مادی و معنوی هموطنان عزیز اقدامات مقتضی را در دستور کار قرار داده است و از مسیرهای دیپلماتیک موضوعات را پیگیری می‌کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ـ نیز در نشست خبری هفتگی به استناد گزارش‌های موجود، از دیپورت ۲۰۰ تبعه ایرانی از گرجستان در هفته‌های اخیر اطلاع داد و در توضیح دلایل آن گفت: گویی برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به این کشور محروم بوده‌اند و تصور می‌کنم برخی از آژانس‌های مسافربری که صلاحیت لازم را ندارند، با گرفتن مبالغی از این شهروندان برای عزیمت آنها به گرجستان اقدام کرده‌اند، ولی با توجه به این‌که مدارک لازم را نداشته‌اند، این شهروندان دچار مشکل شده‌اند. ما به شهروندان ایرانی توصیه می‌کنیم هنگام سفر به این کشور دقت کنند، تمام مدارک لازم را همراه داشته و مراقب باشند فریب برخی از آژانس‌هایی که صلاحیت لازم را ندارند، نخورند.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: برخی دیگر از شهروندان ایرانی که دیپورت شده‌اند، مدارک کافی و لازم را داشته‌اند، این‌که چرا به آن‌ها اجازه ورود به گرجستان داده نشده است، مشخص نیست. ما در این خصوص گله‌مندیم و در حال پیگیری که ببینیم علت این موضوع چه بوده، مذاکراتی را با طرف گرجی آغاز کرده‌ایم تا علت مساله مشخص شود.

قاسمی با اشاره به مذاکرات سفارت ایران در تفلیس با دولت گرجستان برای پیگیری این موضوع، ‌ گفت: گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم که افرادی علی‌رغم داشتن مدارک، مواد مخدر به همراه داشته‌اند که این موضوع نیز در حال پیگیری است و سفارت ما وظیفه دارد که پیگیری‌های لازم در مورد این موضوعات انجام دهد. با وجود این آشوب‌ها اما بررسی‌های خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که سفر ایرانی‌ها به این کشور متوقف نشده و پروازها بین دو کشور همچنان برقرار است.

اپراتور یکی از آژانس‌های عمده فروش بلیت پروازهای گرجستان به ایسنا می‌گوید: برای توقف پروازها یا سفر به کشورهای دیگر از مراجع ذی‌صلاح باید دستور و بخشنامه رسمی صادر شود که هنوز چنین اتفاقی نیافتاده و جریان سفر به گرجستان همچنان ادامه دارد.او ادامه داد: گرجستان مثل هر کشور دیگری، از ورود اتباع خارجی که مدارک معتبر (گذرنامه، بلیت و…) نداشته باشند، جلوگیری می‌کند. این قانون هم فقط مختص ایرانی‌ها نیست.اپراتور آژانس دیگری که مجری تورها و چارترکننده پروازهای گرجستان است نیز می‌گوید: همه کشورها به خاطر مسائل مهاجرتی قوانین خاصی را به اجرا می‌گذارند، همانند ایران. آن‌چنان که اطلاع دارم، دیپورت مسافران ایرانی از گرجستان به خاطر ناقص بودن مدارک معتبر بوده است. مثل هر کشور دیگری گرجستان نیز از ورود اتباع خارجی که مدارک کامل و معتبری نداشته باشند جلوگیری می‌کند. برای ورود به این کشور لازم است محل اقامت مشخص و واچر بلیت برای ارائه در مبادی ورودی، همراه مسافر باشد. علاوه‌بر این گرجستان برخورد سختگیرانه‌ای با مسافرانی دارد که فقط بلیت یکطرفه One-way ) تهیه کرده‌اند.‌‌‌‌‌‌‌

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *