پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عنوان مطلب

عنوان مطلب





۲۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵

ساخت اولین شهر زیرزمینی جدید خاورمیانه 

این شهر زیرزمینی دارای ۱۵ اتاق است که هر کدام تقریبا ۵ نفر در آن می توانند اقامت داشته باشند

در شرایطی که این روزها ایجاد مرکز اقامتی میلیاردها تومان هزینه دارد؛ یک مرتع دار برای اولین بار در خاورمیانه اقدام به ساخت شهر زیرزمینی در استان سمنان کرده که کاربری اقامتی و گردشگری دارد.

شهرهای زیرزمینی زیادی در کشور وجود ندارد اما همان هایی که تا کنون کشف شده اند یکی از مهمترین جاذبه های میراثی کشور هستند که گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آنها بازدید می کنند مانند شهر زیرزمینی سامن در همدان و یا شهر زیرزمینی اویی در کاشان. بازدیدکنندگان چند متر به زیر زمین می روند و می بینند که در سالهای دور گذشتگان چطور پایین تر از سطح زمین شرایط زندگی را به دلایل مختلف برای خود فراهم می کرده اند. شهرهایی که در و دیوار آنها از خاک و گل بوده و هیچ نوری نداشتند اما مردم می توانسته اند ماهها در آنجا زندگی کنند.

حالا اما نمونه چنین میراثی را یک مرتع دار ایجاد کرده است. آن هم با کاربری اقامتی در شرایطی که ایجاد یک مرکز اقامتی کوچک میلیاردها تومان هزینه دارد و وارد کردن تجهیزات این مراکز اقامتی با مشکلات تحریم علیه ایران مواجه می شود.  بهرام نیک اقبال معدن دار گرمساری است که چند سال پیش مرتع ۴۰۰ هکتاری پدری اش را در دست گرفت تا فکری به حال آن کند. او علاقه زیادی به مطالعه علوم مختلف از جمله زمین شناسی دارد از مدتها پیش فکر ایجاد یک اقامتگاه و منطقه گردشگری برای خودش و خانواده اش بود. تا اینکه یک سال پیش تصمیم گرفت نقطه ای از زمین پدری اش را کنده و زیر زمین برود. او تصمیم گرفت زیر  آنزمینی که صدها گوسفند در آن نگهداری می شدند، فضای دیگری ایجاد کند. نیک اقبال بدون اینکه هیچ شهرزیرزمینی دیگری را ببیند و یا با مدیران مراکز اقامتی و بوم گردی صحبتی داشته باشد، این ایده خود را پیاده کرده است.

در این راه از چهار هزار و ۳۰۰ کارگر در طول یک سال استفاده کرد تا آن طرحی که در ذهنش داشته را پیاده کند. طرح او یک قلعه روی زمین و یک اقامتگاه داخل زمین بود. آن هم در عمق ۸ تا ده متری زمین. چون تنها در این عمق است که هم اکسیژن کافی وجود دارد و هم خطر ریزش در اثر کندن زمین وجود نخواهد داشت. 

او با روش های سنتی اقدام به حفر زمین کرد. تا جایی پیش رفت که اکنون بعد از یک سال توانسته یک شهر و یا اقامتگاه بزرگ در زیر زمین ایجاد کند.این شهر زیرزمینی دارای ۱۵ اتاق است که هر کدام تقریبا ۵ نفر در آن می توانند اقامت داشته باشند. هر کدام از اتاق ها دارای هواکش است. یک سالن اجتماعات و یک سرچشمه طبیعی با راهروهایی که هر کدام با مهندسی خاصی ایجاد شده اجزای تشکیل دهنده این اقامتگاه زمینی هستند. در راهروها که رد تیشه های دستی مشخص است، حفره هایی برای گذاشتن صنایع دستی و پی سوز و چراغ ایجاد شده است. در این اقامتگاه یک راه مخفی یا خروجی اضطراری نیز وجود دارد که از آن فقط مالک خبر دارد و معمار این شهر.برای دیدن این شهر می توان زمینی مسیر تهران به گرمسار را طی کرد . قطار تهران مشهد در ایستگاه یاتری در شهرستان آرادان در فاصله ۲۰ دقیقه ای تا گرمسار و دو ساعته تا تهران، می توان پیاده شد و از آنجا در مدت ۲۰ دقیقه به جایی رسید که هر بازدیدکننده ای تصوری از آن نخواهد داشت. گذشتن از زمین های کشاورزی و رسیدن به دروازه قلعه ای که با ورود هر گردشگر آتش های دو طرف آن روشن می شود، به هر فردی یادآوری می کنند که وارد دنیای جدیدی شده است. دنیای بهرام فارغ از هیاهوی جهان. اینجا موبایل کمتر آنتن می دهد تا جایی که هر کسی ترجیح می دهد آن را کنار بگذارد. ساختمانهایی کم و بیش پراکنده که هر کدام نماد چیزی هستند مثل اتاقکی که به شکل قلعه های ساسانی ساخته شده است و یا استخر بزرگی که دور تا دورش پوشیده است. کی از بناهای قدیمی باقی مانده در این مرتع ساختمانی است که صد سال قدمت دارد و نیک اقبال آن را به رستورانی تبدیل کرده که چند اجاق و تنور دارد چون قرار نیست گردشگران غذایی که روی گاز پخته شده،  بخورند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

فرصت اندک بقای یوز

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ لاکپشتی نیست

فرصت اندک بقای یوز

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *