سایت خبری پیام ما آنلاین | فعالیت ادامه‌دار ساخت هتل بیخ گوش غار علیصدر

فعالیت ادامه‌دار ساخت هتل بیخ گوش غار علیصدر





۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷

فعالیت ادامه‌دار ساخت هتل بیخ گوش غار علیصدر 

فعال میراث فرهنگی همدان: این هتل را مقابل در ورودی غار علیصدر ساخته‌اند

 صراحت اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در لزوم توقف فعالیت معدن در حریم غار «سراب» و ساخت هتل در عرصه‌ی غار «علیصدر» آن‌قدر زیاد بوده که درطول ۱۰ ماه گذشته نه تنها فعالیت هیچ کدام از این دو کارگاه عمرانی و صنعتی متوقف نشده، بلکه هتل قرار گرفته در چند قدمی  باید متوقف شود اما برای نهایی شدن توقف ساخت هتل در دست ساخت در چند قدمی غار علیصدر نه تنها ارتفاع کم نکرده، بلکه دو طبقه هم بالاتر از مجوز اولیه‌ای که برای ساخت گرفته بود، هتل‌اش را ارتفاع داده است.

می‌گویند دو غار «سراب» و «علیصدر» در استان همدان از برجسته‌ترین و کم‌نظیرترین غارهای آبی کشور و چه بسا خاورمیانه است که البته هر دو در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده‌اند، اما به واسطه‌ی تجاوزهایی که با ساخت هتل در عرصه‌ی غار علیصدر و فعالیت معدن سنگ در حریم غار سراب در حال رخ دادن است، نه تنها محیط زیست و سفره‌های آب زیرزمینی این منطقه به مرور درحال آسیب دیدن است، بلکه عرصه و حریم این دو اثر به خصوص غار «علیصدر» را که در فهرست موقت میراث طبیعی یونسکو نیز قرار گرفته، با خطر خروج از این فهرست مواجه کرده است.

به نظر می‌رسد این اتفاق آن‌قدر از دید مسئولان شهری عادی است که حتی تا کنون چند اجلاس بین‌المللی گردشگری را در شهر به راه انداخته‌اند و بعد از برگزاری «اجلاس گردشگری ۲۰۱۸» در شهر باباطاهر، حالا نوبت به برگزاری «چهلمین نشست عمومی اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی» در همدان است، اجلاسی که میزبان آن متولیان غار علیصدر است و قطعا بازدید از این غار شگفت‌انگیز در برنامه‌ی بازدیدهای گروه شرکت کننده قرار می‌گیرد، اما با کدام رو مسئولان شهری و میراثی قصد بردن گروه بین‌المللی گردشگری به سمت این محوطه‌ی طبیعی را دارند، خدا می‌داند…

آن‌هم در شرایطی که به نظر می‌رسد زور بخشداری کبودرآهنگ بیشتر از سازمان عریض و طویل «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» است!

حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان به ایسنا می‌گوید: هتل در دست ساخت در حدود ۳۰ – ۴۰ متری غار علیصدر است، یعنی هر کس بخواهد از غار دیدن کند، باید از کنار هتل بگذرد تا به غار برسد، هتل را در واقع در ورودی غار علیصدر ساخته‌اند.

او با اشاره به تشکیل یک پرونده قضائی از سوی میراث فرهنگی برای این عملیات عمرانی در عرصه غار علیصدر در چند سال گذشته، ادامه می‌دهد: اوایل دهه‌ی ۹۰ درخواست ساخت هتل برای نخستین بار مطرح شد، اما از حدود سال ۱۳۹۴ این درخواست وارد روند قضایی شدند و میراث‌فرهنگی جلوی کار را گرفت.

وی اضافه می‌کند: با پیگیری‌های میراث فرهنگی حدود سه سال گذشته این طرح را متوقف کردند، اما با اعتراض‌های مالک، باردیگر ساخت و ساز هتل آغاز شد، قبلا ارتفاع پایین تر بود، اما امروز حتی دو طبقه بالاتر ازارتفاع مصوب شده‌ی هتل کار ساخت آن ادامه دارد.

زندی با تاکید بر مخالفت میراث‌فرهنگی در اجرایی شدن این پروژه، می‌گوید: مجوز در روستا باید توسط بخشدار صادر شود که ظاهرا بخشدار نیز در این کار با مالک هتل همراه است چون انجام عملیات‌های عمرانی در روستاها باید با مجوز بخشداری و فرمانداری هماهنگ شوند، اما ظاهرا سازمان میراث‌فرهنگی نتوانسته جلوی کار را بگیرد. او در ادامه همچنین به پیگیری‌ها و صحبت‌های محمدعلی پورمختار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اشاره می‌کند و می‌افزاید: مساله اصلی این است که نماینده منطقه آقای پورمختار نیز به طور مدام از بحث گردشگری و منافع غاز حرف می‌زند، اما وقتی صحبت از چنین تخریب‌هایی می‌شود، او نیز سکوت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: این سکوت سوال برانگیز است که چطور وقتی کنار یک اثر ملی و کم‌نظیر چنین تعرضی اتفاق می‌افتد نماینده مردم در خانه ملت سکوت می‌کند اما وقتی منافع مالی پیش می‌آید، آن‌ها وارد چانه‌زنی، چالش و مطالبه می‌شوند. این یک مساله سوال برانگیز است که فعالان مدنی این قضیه را پیگیری می‌کند، «چرا نمایندگان مجلس یه خصوص نماینده بهار، کبودراهنگ و لالجین در مقابل این بحث سکوت کرده‌اند!»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *