سایت خبری پیام ما آنلاین | الحاق در محاق

الحاق در محاق





۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰

الحاق در محاق

خبر رد CFT توسط شورای نگهبان در روز ۱۳ آبان و همزمان با اعلام تحریم‌های جدید آمریکا بازار سرمایه را با شک روبرو کرد

در حالی که در ۱۳ آبان همه نگاهها متوجه عقربه شاخص‌ها در تاثیر از خط ونشان‌های ترامپ بود اما خبر دیگری نمودار‌های اقتصادی را متوجه خود کرد. عباس کدخدایی که چند ماهی است به توییتر هم پیوسته در توییتی نوشت:«شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود مورد بررسی قرار داد و واجد ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.»

هر چند این توییت سخنگوی کهنه‌کار شورای نگهبان با واکنش‌‌های زیادی در این شبکه اجتماعی همراه شد اما او ترجیح داد به هیچ یک از آنها پاسخ ندهد. او اما پیش از این در همین شبکه اجتماعی نوشته بود که « ایرادات شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو برطرف شد. هم‌چنین با عنایت به نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شد این مصوبات به مجلس اعاده شوند.»

اعلام نظر شورا در روز تاریخی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه 15 مهر ماه با الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کردند.در این رای گیری از مجموع 271 نماینده حاضر در جلسه، 143 رای موافق، 120 نماینده مخالف و پنج نماینده رای ممتنع به الحاق ایران به این کنوانسیون دادند.این لایحه شامل یک مقدمه، 28 ماده و یک پیوست است و بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران الحاق به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را با شروطی پذیرفت.

جدا از اینکه شورای نگهبان چه تصمیم سرنوشت سازی را در این برهه حساس برای آینده کشور گرفته است، سوالی که باید سخنگوی شورای نگهبان به آن پاسخ بدهد این است که دلیل انتخاب ۱۳ آبان برای اعلام نظر شورای نگهبان چه بوده است؟ موضوعی که کارشناسان سیاسی نسبت به آن واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند.

ایراد شورای نگهبان 

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر ایرادات شورای نگهبان محتوایی است یا شکلی یادآور شد: بیشتر ایرادات محتوایی است.سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات خود را به این شورا ارسال کرده است، اظهار داشت: بله، این هیات به صورت مستقل نظرات خود را به ما اعلام کرد که بیشتر ایرادات در مورد عدم انطباق با سیاست های کلی بود که ما این ایرادات را به مجلس ارجاع دادیم.کدخدایی ادامه داد: شورای نگهبان براساس بند 2 ، اصل 110 قانون اساسی این ایرادات را به مجلس ارجاع داد.

CFT در راه مجمع

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) در اولین جلسه پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه بررسی می شود.حشمت الله فلاحت پیشه دیروز در جمع خبرنگاران، افزود: شورای نگهبان بیش از 20 مورد ایراد به لایحه سی اف تی وارد دانسته است که باید در این کمیسیون بررسی شود.

وی یادآور شد: علاوه بر ایرادهای مذکور در نهایت، شورای نگهبان بندی را آورده که از نظر ما به معنای رد لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم محسوب می شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در این بند گفته شده بعضی از ایرادات قابل اصلاح نیست و خلاف منافع ملی بوده و طبق آن لایحه مزبور خلاف شرع تشخیص داده شده است.

فلاحت پیشه یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی نظر خود را در صحن مجلس اعلام خواهد کرد و در صورت تایید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.

واکنش بد بازار سرمایه

علاوه بر افکار عمومی این بازار سرمایه بود که واکنش منفی به تصمیم شورای نگهبان نشان داد. در حالی که با وضع تحریم‌های تازه ترامپ بازار پولی کشور دچار تلاطم شده است، سیاست‌گذاران اقتصادی بدنبال حرکت کشتی اقتصاد به سوی بازار سرمایه هستند. عرضه نفت در بورس را شاید یکی از حرکت‌های اصلی در این مسیر دانست. بورس اما روز گذشته واکنش منفی به رد CFT نشان داد. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه در شرایطی که رد CFT قطعی نشده، سهام‌داران به ویژه سهامداران حقیقی نباید تصمیم هیجانی درباره آن بگیرند، گفت:‌ موضوع در مجمع تشخیص مصلحت بررسی خواهد شد بنابراین اینکه سهامداران واکنش منفی به آن نشان دهند تنها منجر به یک اقدام شتابزده در بازار خواهد شد.محسن خدابخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره واکنش منفی بورس به رد CFT در شورای نگهبان اظهار داشت: هنوز رد این لایحه قطعی نشده است و سهامداران باید با دقت و آینده‌نگری بیشتری در بازار سرمایه تصمیم بگیرند.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *