پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 2 برابر اندونزی انرژی مصرف می‌کنیم

2 برابر اندونزی انرژی مصرف می‌کنیم





۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶

2 برابر اندونزی انرژی مصرف می‌کنیم

مسعود تجریشی: شدت مصرف انرژی ایران سه برابر امارات و دو برابر اندونزی است

 

 نشست خبری «توافقنامه پاریس تحت کنوانسیون تغییر اقلیم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان» دیروز در سازمان محیط زیست با حضور مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی و ناصرمقدسی، رییس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌ها برگزار شد.

 در این نشست مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی گفت: «موافقتنامه پاریس در سال 95 با رای خوبی تصویب شد. این توافقنامه سپس به شورای نگهبان رفت و آنجا قرار شد که سهم مشارکت ملی ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مشخص شود. تا سال 2018، صد و هشت و یک  کشور این موافقتنامه را امضا کردند. 

او با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم یک موضوع جدی است، گفت: در شرایط حاضر میزان و نحوه مصرف انرژی و تبعات ناشی از آن برای کشور ما اهمیت بسیار دارد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن است، اظهارکرد: میزان کل انتشار دی اکسید کربن در سال ۱۳۷۳ در ایران ۴۱۷ میلیون تن بود که در سال ۸۹ این رقم به ۸۳۲ میلیون تن رسید بنابراین اگر روند مصرف انرژی ادامه یابد در سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌شود که میزان انتشار گاز دی اکسیدکربن به ۱۵۴۰ تا ۱۸۰۰ میلیون تن برسد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بخش انرژی بیش از ۸۰ درصد سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد، گفت: روی نحوه مصرف انرژی باید تمرکز کنیم چون شرایط موجود نشان می‌دهد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های غیرمولد صورت گرفته است.

تجریشی با اشاره به شدت بالای مصرف انرژی در ایران اظهار کرد: میزان شدت مصرف انرژی در ایران دو برابر اندونزی و سه برابر امارات برآورد می‌شود.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست قیمت پایین انرژی در ایران باعث افزایش شدت مصرف انرژی شده است که بدون تولید ارزش اقتصادی، مصرف بالای انرژی صورت گرفته است. آثار این وضعیت را در آلودگی هوا قابل مشاهده و اثر مستقیم آن روی سلامت مردم قابل لمس است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یک دهه اخیر ارزان‌بودن انرژی باعث افزایش نرخ تولید یا انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است. در همه کشورها با افزایش بهره‌وری انرژی، کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش آلودگی صورت گرفته است اما در ایران به دلیل ارزان بودن انرژی نتوانسته‌ایم کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را محقق کنیم.

تجریشی با بیان اینکه متوسط سرانه مصرف انرژی پنج ساله اخیر در کشور ۱۵ بشکه معادل نفت خام است، گفت: این رقم ۱.۵ برابر میانگین جهانی است و از این منظر از کشورهایی مثل چین و هند و ترکیه بالاتر هستیم. شرایط مصرف انرژی نشان می‌دهد که در موضوع آلودگی هوا نیز در وضعیت نامطلوبی قرار داریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در صورت اجرای سه اقدام می‌توان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا حد قابل توجهی کاهش داد، گفت: جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل موسوم به گاز فلر یکی از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است. از طریق این گازها ۵۳ میلیون تن دی اکسید کربن تولید می‌شود. این رقم بین ۷ تا ۸ درصد کل دی اکسید کربن تولیدی کشور است.

به گفته تجریشی راه‌اندازی واحدهای بخار در نیروگاه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع و نیروگاه‌ها و در نهایت استانداردسازی و ارتقای نیروگاه‌ها همچنین جلوگیری از هدررفت انرژی از شبکه‌های انتقال برق دو محور دیگر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این سه اقدام می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، ۱۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد، گفت: به وجه اقتصادی گازهای فلر باید توجه کنیم. بر اساس برآوردها، به اندازه گاز تولیدی در فاز یک پارس جنوبی – که ۱۱ میلیارد مترمکعب است- از طریق مشعل‌ها انرژی هدر می‌رود بنابراین ارزش اقتصادی ناشی از این هدررفت‌ها را باید وارد چرخه اقتصادی کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳.۵ میلیارد دلار قیمت گازی است که در کشور به هدر می‌رود در حالی که این رقم بالا می‌تواند وارد چرخه اقتصادی شود.

تجریشی ادامه داد: گازهای فلز یا همان گازهای مشعل ۳۴ میلیون تن دی اکسید کربن تولید می‌کند که کنترل این گازها علاوه بر سود اقتصادی به لحاظ زیست‌محیطی نیز ارزشمند است. ضمن اینکه با جلوگیری از هدررفت این گاز قوانین بالادستی مربوط به جلوگیری از اتلاف انرژی را اجرایی و محقق کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد دلیل مخالفت برخی مسئولان و کارشناسان با الحاق ایران به توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس اظهار کرد: نبود آگاهی نسبی در مورد جزئیات فنی و حقوقی توافقنامه پاریس و خروج آمریکا از برجام باعث نوعی بی‌اعتمادی به معاهدات بین‌المللی شد البته علاوه بر اتفاقاتی که در موضوع برجام از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفت، عدم پایبندی این کشور به توافقنامه پاریس نیز باعث تشدید این بی‌اعتمادی شده است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند که در موضوع محیط زیست باید همسایه‌ها و جامعه جهانی را مدنظر قرار دهیم، گفت: در برابر چنین رفتار مثبتی می‌بینیم که مقامات آمریکا اعلام می‌کنند که دلیلی ندارد در زمینه توافقنامه پاریس به نفع جوامع بین‌المللی فعالیتی داشته باشند. به هر حال دو عامل ناآگاهی به جزئیات توافقنامه و تاثیری که برجام داشته، باعث بی‌اعتمادی به غرب شده است و در نتیجه برخی با الحاق ایران به توافقنامه پاریس مخالفت می‌کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: همان طور که برجام با هدف تامین منافع ملی تدوین شده بود، توافقنامه پاریس نیز به دنبال تامین منافع ملی است. سازمان حفاظت محیط زیست باید نظر مخالفان را در زمینه توافقنامه پاریس بشنود و شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهد تا در نهایت در این زمینه به اجماع برسیم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *