پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعتراض به دیدار با یک ممنوع‌التصویر

اعتراض به دیدار با یک ممنوع‌التصویر





۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵

اعتراض به دیدار با یک ممنوع‌التصویر

نامه سرگشاده آیت‌الله یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی بابت دیدار با رییس دولت اصلاحات حاشیه‌ساز شد

چندی قبل تصویری از یک دیدار در تهران منتشر شد که آیت الله العظمی شبیری زنجانی را در کنار شخصیتهایی چون آقایان موسوی خوئینی، غلامحسین کرباسچی، رئیس دولت اصلاحات، عبدالله نوری، عبدالمجید معادیخواه و تعدادی دیگر نشان می داد که اخبار و تحلیل های زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به دنبال داشت. با گذشت چند روز از آن ماجرا، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه ای سرگشاده به این موضوع پرداخت.

آیت‌الله محمد یزدی در نامه خود نوشته است که «پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!.یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.

واکنش‌ها به نامه آیت‌الله

«وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از جمله شخصیت‌هایی بود که در حدود ۲۴ ساعت گذشته به ماجرای نامه آیت‌الله محمد یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در توئیتی نوشت: «مرجعیت پشتوانه حفظ هویت شیعی است. مواظب باشیم مراجع پاک‌زیست را با تابلوی دغدغه مقدس حفظ نظام، موهون نکنیم و میراث تاریخی تشیع را به تاراج نسپریم. »

علی مطهری، فرزند شهید مرتضی مطهری، ازجمله شخصیت‌هایی بوده که تاکنون به نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی واکنش نشان داده است.

در نامه علی مطهری آمده است: «به عرض می‌رساند مقام و احترام یک مرجع تقلید صرفاً در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم نیست، بلکه بیشتر بستگی دارد به رفتار او در مقابل آن نظام که کارهای درست آن را تأیید کند و از کارهای نادرست آن انتقاد و از حقوق مردم دفاع کند. اساساً احترام هرکس تابعی از احترام و پایبندی او به حق و عدالت است. این تفکر شما ناشی از این فکر غلط است که نظام را معصوم می‌دانید.

علاوه بر این، مسئله طرفینی است، یعنی همان طور که مقام و احترام یک مرجع تقلید در سایه احترام او به نظام اسلامی حاکم است، احترام نظام اسلامی نیز در سایه احترام آن به مرجعیت است.

مسئله استقلال روحانیت و حوزه علمیه و مراجع تقلید از دولتها و حکومتها، مسئله‌ای است که سابقه طولانی در تاریخ تشیع دارد و به شدت مورد تأکید امام خمینی(ره) و شهید آیت‌الله مطهری حتی برای دوره جمهوری اسلامی بوده است. از نظر شهید مطهری روحانیت شیعه از نظر روحی متکی به خدا و از نظر اجتماعی متکی به مردم است و همیشه از دولتها جدا و در کنار مردم بوده است. این ویژگی حتی در جمهوری اسلامی نیز باید رعایت شود و روحانیت نباید دولتی و حکومتی شود.» حجت‌الاسلام عندلیب همدانی به دنبال نامه سرگشاده آیت‌الله محمد یزدی به آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی از عضویت در این تشکل حوزوی استعفا داد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *