سایت خبری پیام ما آنلاین | تحریم‌های آمریکا به خشکی تالاب‌‌ها دامن می‌زند

تحریم‌های آمریکا به خشکی تالاب‌‌ها دامن می‌زند





۳ آبان ۱۳۹۷، ۹:۲۲

عیسی کلانتری در دیدار روسای گروه دوستی مجالس ملی و سنای فرانسه

تحریم‌های آمریکا به خشکی تالاب‌‌ها دامن می‌زند

کم شدن حق‌آبه رودخانه‌ها از کشورهای همسایه جنوب و غرب کشور را کانون گرد و غبار کرده است

عیسی کلانتری در دیدار روسای گروه دوستی مجالس ملی و سنای فرانسه به همراه گروهی از نمایندگان مجالس ملی و سنای فرانسه در سازمان محیط زیست با اشاره به تحریم های امریکا افزود: اینگونه اقدامات، سیاست ها و برنامه‌های در دست اجرای دولت در مدیریت عاقلانه منابع آب و تامین حقابه های زیست محیطی را تحت تاثیر جدی قرار می دهد و نتیجه اش خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها است. 

وی همچنین ضمن اشاره به خاطره خوش ملت ایران از میزبانی مرحوم امام راحل از سوی کشور فرانسه، پیش از انقلاب اسلامی، به روابط تاریخی دو کشور اشاره کرد. 

کلانتری در ادامه به موضوع تغییر اقلیم و برجام هم اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا تلاش کرده است تا استقلال خود را از آمریکا حفظ کند و این موضوع قابل تقدیر است.

رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر شرایط اقلیمی و طبیعی ایران و قرار گرفتن در منطقه خشک جهانی با بارندگی یک سوم و تبخیر بیش از 3 برابر متوسط جهانی افزود: ایران قربانی پدیده تغییر اقلیم است و با وجود سرمایه گذاری سنگین دولت در بخش محیط زیست، اصلاح سیستم و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی، تداوم خشکسالی ها و کاهش بارندگی 20 درصدی دهه های اخیر خسارات عمده ای را به محیط زیست و امنیت غذایی ایران تحمیل کرده است. 

معاون رییس جمهوری همچنین از مشکلات مربوط به حقابه تالاب هامون گفت: خشکیدگی این تالاب، ناشی از عدم تخصیص حقابه توافق شده از جانب دولت افغانستان و تبدیل آن به کانون فرسایش بادی و ایجاد مشکلات زیستی و معیشتی مردم سیستان است. 

وی افزود: همچنین کم شدن حقابه رودخانه های دجله و فرات به لحاظ ایجاد سدهای متعدد در بالادست حوضه آبخیز به وسیله کشور همسایه و خشک شدن هورها و تالاب های داخل خاک عراق، هامون را به کانون های گرد و غبار و مشکلات ناشی از آن برای استان های جنوبی و غربی کشور تبدیل کرده که باعث به مخاطره افتادن سلامت، بهداشت و فعالیت های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی مردم آن مناطق شده است.

کلانتری با طرح این موضوع که واقعی کردن قیمت سوخت در ایران، عامل مهم جلب سرمایه گذاری در توسعه انرژی های پاک به وسیله بخش خصوصی است، گفت: هزینه کردن درآمد حاصل از قیمت های کنونی در بخش حمل و نقل عمومی، از اقدامات اساسی در بهینه سازی مصرف سوخت فسیلی و کاهش گازهای گلخانه ای است.

وی با اشاره به ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی در ایران گفت: با توجه به این که دررایران، 300 روز آفتابی داریم این کشور ظرفیت عظیم تولید انرژی خورشیدی را دارد.

کلانتری ادامه داد: برای توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، سرمایه گذاری سنگینی انجام شده و سالیانه به میزان 10 کیلومتر احداث مترو جدید در کلانشهر تهران و 1.5 کیلومتر در سایر شهرها در حال انجام است.

رییس سازمان محیط زیست، ضمن اشاره به سهم مشارکت ملی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان چهار درصد در کنوانسیون تغییرات اقلیمی، به اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصرف انرژی ابلاغی رهبر انقلاب اشاره داشت و ادامه داد: اجرایی شدن این سیاست ها در مسیر بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش بیشتری را اعمال خواهد کرد.

کلانتری همچنین از خروج شرکت توتال از پروژه پارس جنوبی و نیز عدم انتقال تکنولوژی های نوین خودروسازی از جانب شرکت های فرانسوی برای کاهش مصرف سوخت و افزایش کیفیت خودروها اظهار تاسف کرد.

معاون رییس جمهوری در ادامه با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی گفت: با همکاری نزدیک وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، موضوع آموزش محیط زیست در منابع درسی دانش آموزان و دانشجویان گنجانده شده است، البته جایگاه صدا و سیما در این امر بسیار حائز اهمیت است اما به لحاظ پرهزینه بودن تبلیغات رادیو و تلویزیون، در این زمینه شرایط مطلوبی نداریم.

وی همچنین به نقش سمن ها و جایگاه آنها در حفاظت از محیط زیست اشاره داشت و گفت: 900 سازمان مردم نهاد در بخش محیط زیست ایران فعال هستند و نقش موثری در حفاظت محیط زیست دارند. 

در این جلسه طرف فرانسوی علت خروج شرکت توتال را فشار امریکایی ها اعلام کرد و گفت: آن شرکت در حوزه های زیست محیطی علاقمند به همکاری است و پیگیر توافقات دوجانبه سال 2016 بین وزرای امور خارجه و محیط زیست فرانسه با سازمان متبوع خواهند بود.

همچنین مدیریت منابع آب، کاهش مصرف سوخت، فرهنگ سازی و سمن ها موضوعاتی است که از سوی طرف فرانسوی مطرح شد.

 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

واکنش مردم به یک آیین کهنه

واکنش مردم به یک آیین کهنه

«برایا»، بازتاب صدای زنان بومی

«پیام ما» از کارآفرینی اجتماعی زنان بومی جزیرهٔ کیش گزارش می‌دهد

«برایا»، بازتاب صدای زنان بومی

ما در اشتباهات «کارشناسان» زندگی می‌کنیم

گفت‌وگو با نفیسه آزاد، جامعه‌شناس دربارهٔ خطاهای سیاستگذاری اجتماعی

ما در اشتباهات «کارشناسان» زندگی می‌کنیم

شهرها را برای شهروندان «زیست‌پذیر» کنید

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی تأکید کرد افزایش سلامت عمومی نیازمند تغییر الگوی مدیریت شهرها است

شهرها را برای شهروندان «زیست‌پذیر» کنید

قتل بی‌صدایان

بررسی‌های «پیام ما» از اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد زمستان امسال هر ماه یک کودک دارای معلولیت کشته شده است

قتل بی‌صدایان

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

ظهور پلتفرم‌های پخش آنلاین، چگونه اقتصاد کسب‌و‌کارهای عرضهٔ فیلم را تغییر داد؟

خروج «محسن دی‌وی‌دی‌»ها از چرخۀ مصرف رسانه‌ای

همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود

یک کشف جدید از رفتارهای انسان

همدلی می‌تواند به‌صورت اجتماعی منتقل شود

مصوبه‌ای با میلیون‌ها متخلف

شورای‌عالی فضای مجازی استفاده از «پالایش‌شکن» را ممنوع کرد

مصوبه‌ای با میلیون‌ها متخلف

تعمیق نابرابری با اینترنت گران

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا ۱۰ درصد هزینه‌های خانوارهای شهری و تا ۱۷ درصد هزینه‌های خانوارهای روستایی صرف اینترنت می‌شود

تعمیق نابرابری با اینترنت گران

همین الان ترک کن!

دانشمندان می‌گویند ترک سیگار در هر سنی می‌تواند با افزایش چشمگیر امید به‌ زندگی همراه باشد

همین الان ترک کن!

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *