پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قاچاقچیان گنج در کمین غار «کمیشانی»

قاچاقچیان گنج در کمین غار «کمیشانی»





۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹

قاچاقچیان گنج در کمین غار «کمیشانی»

سرپرست هیات باستان‌شناسی:برای ادامه کاوش‌ها دستکم 200 میلیون تومان نیاز داریم

کاوش در غار 11 هزار ساله کمیشانی که همزمان با محوطه ‹ایزگام جنت› در رامسر و ‹ وستمین ‹ در ساری آغاز شده بود، مهر ماه پارسال به خاطر کمبود بودجه متوقف شد و همچنان در رکود به سر می برد این رکود باعث شده تا قاچاقچیان گنج به این اثر تاریخی  دست اندازی کنند. کاوش در غار 11 هزار ساله کمیشانی که همزمان با محوطه ‹ایزگام جنت› در رامسر و  «وستمین» در ساری آغاز شده بود، مهر ماه پارسال به خاطر کمبود بودجه متوقف شد و همچنان در رکود به سر می برد.

این غار از جمله آثار ملی تاریخی و گردشگری مازندران است که در روستایی به نام ‹ کمیشان ‹ در مسیر جاده ساری به گرگان قرار دارد. غار کمیشان با قدمت بیش از 11 هزار سال مربوط به دوران میان سنگی است و نخستین بار در دهه 60 بر اثر فعالیت های صنعتی آشکار شد.

این محوطه در تاریخ 16 مهر 1379 با شماره ثبت 2797 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. حسن فاضلی سرپرست گروه حفاری باستانشناسی غار کمیشانی شهرستان نکا در شرق مازندران، از توقف کاوش باستان شناسی در منطقه غار کمیشان انتقاد کرد و افزود: راکت ماندن کاوش های باستانی در این منطقه باعث نابودی محوطه و دستبرد زدن برخی افراد سودجو می شود.

عضو هیات‌ علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران گفت: قسمتی از محل کاوش شده در محوطه رو به روی غار کمیشان سال قبل بعد از حفاری به دلیل عدم آگاهی افراد گنج یاب در حالی تخریب شد که در این منطقه تنها استخوان و سنگ های دوره پاره سنگی وجود دارد و گنجی یافت نمی شود.

وی افزود: پژوهشی که در محوطه غار کمیشانی انجام شد آثار و نتایج علمی فوق العاده ای برای کشور و جهان در پی داشت به نحوی که می توان این منطقه را بهشت باستان شناسان دنیا محسوب کرد.

فاضلی گفت: کاوش در این محوطه برای محققان و پژوهشگران دنیا به لحاظ شناخت چگونگی گذار انسان از غار نشینی و ورود به دوره روستا نشینی اهمیت زیادی دارد و این اطلاعات علاوه بر ارتقای جهان بینی انسانی، روند تحولات اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و مذهبی انسان را هم به نمایش می گذارد.

سرپرست گروه حفاری باستانشناسی غار کمیشانی افزود: در حالی که قبل از کاوش غار کمیشانی در نکا، بیشتر اطلاعات در زمینه خروج انسان از غار و استقرار در مناطق باز و چگونگی اهلی کردن حیوانات و گیاهان مختص کشورهای لبنان، فلسطین، سوریه، اردن، ترکیه ، عراق و زاگرس ایران بود، پژوهش در محوطه غار کمیشایی نشان داد که مازندران یکی از کانون های اصلی نخستین مرحله روستانشینی بشر بوده که همزمان با مناطق زاگرس وارد این مرحله شد.

وی گفت: اگر چه نتایج به دست آمده از آثار کاوش شده در محوطه غار کمیشانی بیانگر زندگی انسان ها در حدود 11 هزار سال قبل است، ولی با کاوش در لایه های زیرین در عمق 6 متری به آثار حدود 14 هزار سال قبل که دوره میان سنگی و فراپایان سنگی است دست یافتیم.

دوره فراپایان سنگی دوره ای است که در آن انسان های شکارگر و گردآورنده خوراک از غار بیرون آمدند و در فضای باز زندگی می کردند.

این باستان شناس گفت که محوطه ای که در آن لایه نوسنگی روی لایه های پارینه سنگی قرار داشته باشد در ایران نادر است و غار کمیشانی از جمله آن‌هاست.

وی گفت: باید کاوش افقی در این منطقه انجام گیرد تا بافت معماری روستا، سبک زندگی، نحوه تغدیه، چگونگی اهلی کردن حیوانات و گیاهان، ساخت خانه ها و جنبه های آدینی و مذهبی مشخص شود.

فاضلی اعتبار مورد نیاز برای کاوش افقی در محوطه غار کمیشانی را دستکم 200 میلیون تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به ارزش منحصر بفرد منطقه نکا و مینودشت در باستان شناسی، گفت: این منطقه قابلیت تبدیل شدن به بزرگ ترین و مهم ترین مرکز توریستی باستان شناسی را دارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *