پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بیماری طاعون عامل مرگ بزغاله وحشی در زنجان نبود

بیماری طاعون عامل مرگ بزغاله وحشی در زنجان نبود





۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵

بیماری طاعون عامل مرگ بزغاله وحشی در زنجان نبود

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: علت تلف شدن بزغاله یافت شده در دربند هزار رود از توابع شهرستان طارم، ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان نبود.

علی قره چه لو افزود: نمونه برداری از لاشه، توسط اداره کل دامپزشکی انجام و برای اطمینان بیشتر به تهران ارسال و مشخص شد که بزغاله بر اثر این بیماری تلف نشده است. وی اظهار داشت: لاشه این بزغاله ماده حدود یک ماه قبل در دربند هزار رود مشاهده شد و پس از آن محیط بانان و کارشناسان این اداره کل به منظور پیداکردن لاشه های احتمالی، منطقه را به دقت پایش کردند اما هیچ کل و بز تلف شده ای یافت نشد. 

علی قره چه لو، زیستگاه اصلی کل و بز استان زنجان را منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم و قسمت هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان و منطقه شکار ممنوع خراسانلو اعلام کرد و افزود: پایش ها در این زیستگاه ها به ویژه در دربندهای ‘هزار رود، باکلول، ده بهار و گیلوان’ واقع در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم، بطور مدام صورت می گیرد. وی تصریح کرد: هفته گذشته نیز یک اکیپ 30 نفره از محیط بانان و کارشناسان اداره کل محیط زیست استان زنجان این دربندها را مورد پایش قرار دادند که خوشبختانه هیچ لاشه ای مشاهده نشد. قره چه لو از دامداران خواست با مشاهده علایم بیماری و بروز تلفات در میان دام های خود و همچنین حیات وحش، بلافاصله موضوع را با حفاظت محیط زیست و دامپزشکی در میان بگذارند تا مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: پس از مهار بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال 94 و همچنین با انجام اقدامات پیشگیرانه، تاکنون موردی از این بیماری در میان حیات وحش در معرض تهدید این استان مشاهده نشده است و در حال حاضر نیز جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *