سایت خبری پیام ما آنلاین | نزاع ‌ سلبریتی‌ها

نزاع ‌ سلبریتی‌ها





۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶

نزاع ‌ سلبریتی‌ها

یادداشت  مهمان

جبار رحمانی

چهره‌ها و افراد مشهور یا همان‌هایی که بدانها سلبریتی گفته می‌شود،‌ این روزها به مسئله‌ای در نظام فرهنگی و سیاسی و حتی قضایی ما بدل شده‌اند.

حضور این چهره‌ها پیشتر زمانیکه تنها در فضای رسانه‌ای مطرح بودند، چندان محسوس نبود، اما بواسطه برخی رخ داده‌ها مهم مانند زلزله، این چهره‌ها ابعاد جدیدی پیدا کردند و به تدریج به یک جریان قدرتمند اجتماعی هم برای مشارکت‌های مدنی و هم برای نقدهای اقتصاد سیاسی بدل شدند. هرچند عموما چهره‌های هنرمند یا ورزشکار در میان این سلبریتی‌ها دیده می‌شد اما در برخی موارد افراد دانشگاهی و منتقدان سیاسی و فرهنگی هم توانستند در عرصه‌های خاصی به این جریان وارد شوند.

روند اوج و فرود چهره‌ها هرچند در ظاهر امری صرفا رسانه ای و فرهنگی است،‌ اما در بطن خودش عمیقا پدیده‌ای سیاسی و معطوف به قدرت است. چهره شدن در کنه خودش مبتنی بر قدرت رسانه است. گاه رسانه‌های سنتی و محدود به یک محله و شهر برای ساختن یک چهره و سلبریتی محله‌ای و منحصر به شهر و گاه رسانه‌های جدید و در سطح ملی و فراملی و ساختن یک سلبریتی بین المللی. اما آنچه که در فهم موقعیت چهره‌ها و واکنش نهادهای قدرت بدان‌ها به یک مسئله بدل شد،‌ رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی از یک سو و پتانسیل‌ این چهره‌ها برای جریان‌های سیاسی و قدرت بود. /ایرنا

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *