سایت خبری پیام ما آنلاین | لغو معافیت ویزای صربستان برای شهروندان ایرانی

لغو معافیت ویزای صربستان برای شهروندان ایرانی





۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹

لغو معافیت  ویزای صربستان  برای شهروندان ایرانی 

نبوجسا استفانوویچ، وزیر کشور صربستان:این تسهیلات به دلیل سواستفاده ایرانیان لغو شده است

دولت صربستان به دلیل حجم انبوه سفر ایرانی ها به این کشور دوباره برای سفر ایرانی ها مقررات داشتن ویزا را اجرایی کرد.

نبوجسا استفانوویچ وزیر کشور صربستان اعلام کرد: معافیت ویزا برای شهروندان ایران به دلیل سوءاستفاده آنها از این تسهیلات لغو شده است.

وی گفت: این حکم امروز در روزنامه رسمی صربستان منتشر شده است. صربستان از شهروندان ایران بار دیگر درخواست صدور ویزا خواهد کرد. برخی از آنان از معافیت ویزا برای ورود به صربستان سوءاستفاده کرده اند.

پیش از این دولت صربستان در مردادماه سال ۹۶ دریافت ویزا برای شهروندان ایرانی و هندی را لغو کرده بود.

به گفته دولت صربستان ورود گردشگران ایران و هند و سرمایه گذاران بالقوه آنها فضای اقتصادی مطلوبی را برای صربستان ایجاد خواهد کرد و باعث شد مناسبات دو کشور خواهد شد اما در این مدت ایرانی های زیادی به قصد مهاجرت به صربستان رفته و بازنگشته اند. یکی، دو آژانس مسافرتی فعال در زمینه تورهای صربستان هر بار که تور گردشگری برای این کشور برگزار می کردند تعدادی از گردشگران آنها ریزش می کرد. ایرانی ها به دلیل اینکه این کشور در اروپای شرقی قرار داشت و شرایط داشتن ویزا را نمی خواست این کشور را بهترین مکان برای مهاجرت و یا پناهندگی انتخاب کرده بودند.

اسفندماه سال گذشته دراگان تئودور ویچ  سفیر صربستان در ایران  به خبرنگار مهر گفته بود از زمانی که روادید سفر به صربستان برای ایرانیان لغو شده تا کنون ۷ هزار نفر به صربستان سفر کرده اند. از زمانی که ویزای صربستان برای ایرانی ها لغو شد تعداد زیادی از از ایرانی ها به صربستان می آیند. می دانیم همیشه در شروع کارها کمی مشکلات وجود دارد. ما داریم با افزایش روابط گردشگری تبادل امنیت می کنیم. مادر آینده انتظار نداریم که مشکلی داشته باشیم. مشکلات قبلی هم فقط در حوزه پاسپورت جعلی بوده است.

سفیر صربستان گفته بود درباره ایجاد پرواز مستقیم به صربستان نیز گفتگو کرده ایم که اجرایی شود.اکنون اگر کسی قصد سفر به صربستان را داشته باشد با توجه به سیاست جدید دولت این کشور می بایست ویزای این کشور را دریافت کند.

همچنین طبق گزارش موسسه هنلی (Henley & Partners Visa Restrictions Index) دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به ۳۹ کشور جهان سفر کنند.

البته در برخی موارد توافق‌نامه‌ای بین کشورها مبنی بر لغو قانون روادید امضا می‌شود که بر اساس آن شهروندان این کشورها می‌توانند بدون مراجعه به سفارت‌ یا کنسولگری برای دریافت ویزا آزادانه به خاک کشورهای مورد توافق سفر کنند. برای مثال، پیمان شینگن نمونه‌ای شناخته شده از این توافق‌ها محسوب می‌شود که به موجب آن اتباع منطقه‌ شینگن می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به هر یک از کشورهای عضو این پیمان سفر کنند و در آن اقامت داشته باشند. 

در این رابطه، جالب است بدانید که طبق آخرین فهرست منتشر شده از جانب موسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» (The Henley Passport Index) در یازدهم اکتبر سال ۲۰۱۸، گذرنامه ایرانی همراه با گذرنامه جمهوری دموکراتیک کنگو در جایگاه ۹۸ قرار گرفته است و شهروندان آن قادرند بدون اخذ ویزا به ۴۳ کشور مسافرت کنند. بر اساس این رتبه‌بندی، گذرنامه ژاپنی با امکان سفر آزاد به ۱۹۰ کشور معتبرترین پاسپورت جهان شناخته شده است. جایگاه ضعیف‌ترین گذرنامه نیز با امکان سفر بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به ۳۰ کشور، مشترکا به کشورهای عراق و افغانستان تعلق گرفته است که رتبه ۱۰۶ این جدول را به دست آورده‌اند.

مهمترین شاخص در تعیین این رتبه‌ها، تعداد کشورهایی است که می‌توان بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به آنها سفر کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *