سایت خبری پیام ما آنلاین | قاچاق بنزین در حد بنز

قاچاق بنزین در حد بنز





۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰

قاچاق بنزین در حد بنز

طبق آمار رسمی حدود 30 درصد سوخت کشور قاچاق می‌شودقاچاق بنزین معادل بودجه عمرانی یک سال کشور است

تداوم پرداخت یارانه به بخش انرژی و بروز نوسان ارزی در ماه‌های گذشته، قاچاق سوخت را افزایش داده و سود حاصل از سرمایه های ملی را به جیب قاچاقچیان سرازیر کرده است.قاچاقی که طبق آمار رسمی کشور  حدود 30 از  سوخت کشور را شامل می شود.قاچاقچیان سوخت تلاش می کنند از طریق خلاءهای قانونی و اجرایی به تجارت سیاه و پر سود خود ادامه دهند، حتی اگر این تجارت به تحمیل هزینه های سنگین بر بودجه دولت و مردم منجر شود.

قاچاق سوخت، معضل دیرینه اقتصاد ایران به شمار می رود، ریشه اصلی این نوع قاچاق به اختلاف قیمت سوخت در داخل ایران و کشورهای همسایه بازمی گردد.

بر اساس برآوردها، پرداخت یارانه انرژی و پایین بودن قیمت سوخت در ایران، علاوه بر بار مالی 480 هزار میلیارد ریالی برای دولت، آسیب‌های زیست محیطی غیرقابل جبرانی را در پی داشته و موجب شدت گرفتن قاچاق سوخت شده است. 

قاچاقچیان گازوییل، بنزین و انواع سوخت را از ایران به همسایگان شرقی و غربی رسانده و سود سرشاری را عاید خود می کنند.

میزان مصرف سوخت در کشور در سال 97 رشد شتابانی داشته است؛ از ابتدای امسال تا پایان تیرماه به طور میانگین روزانه 86.8 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 9.6 درصدی را نشان می دهد.

روزانه 20 میلیون لیتر سوخت قاچاق می شود

 محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  می گوید که  روزانه 22 میلیون سوخت  در کشور قاچاق می شود که اگر این مقدار  را به قیمتی که در کشورهای همسایه خریداری می‌کنند حساب کنیم  روزی  110 میلیارد تومان و  ظرف یکسال مبلغی بالغ بر  40 هزار میلیارد  تومان می شود.به گفته وی اگر بخواهیم نرخ بنزین را با دلار 4200 تومانی حساب کنیم قیمت بنزین در کشور ما حدود پنج سنت  می‌شود درحالی که این بنزین در کشورهای خلیج فارس قیمتی حدود 50 تا 60 سنت دارد.

در مقابل این مقدار حجم قاچاق صحبتی که مطرح می شود افزایش قیمت بزنین و گازوییل است که حسن نژاد افزایش قیمت حامل های سوختی کشور را لازم می داند و معتقد است این افزایش قیمت باعث گرانی در سایر زمینه ها نمی شود. به گفته وی اگر این حجم سرمایه کشور که در حال خروج از کشور است را در سایر زمینه ها  هزینه شود علاوه بر جلوگیری از گران شدن کالا باعث عبور و مرور افراد توسط سیستم حمل و نقل کشور نیز می شود.

علت اصلی قاچاق قیمت پایین مواد سوختی در کشور است

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص علت قاچاق گسترده سوخت در کشور می‌گوید  تفاوت قیمت سوخت در ایران و همسایه های کشور    امکان قاچاق سوخت را  برای افراد ایجاد کرده است.

او معتقد است در  طرح هدف مند کردن یارانه ها  باید طی پنج سال قیمت حامل های سوختی به قیمت  فوب  خلیج فارس می رسید ولی این طرح به صورت کامل انجام نشد و ماحصل این انجام نشدن تفاوت قیمتی کنونی بنزین با قیمت واقعی آن است. 

این حجم قاچاق سازمان دهی شده است

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است با این اعداد بزرگ قاچاق  احساس می شود سازمان دهی شده باشد این حجم بنزین را کولبران نمی توانند جابجا کنند و سازمان دهی وجود دارد

او راه حل جلوگیری از این مقدار قاچاق را  ایجاد سهمیه بندی می داند و می گوید صحبتی که مطرح است این است که در بودجه سال 98 برای هر فرد ایرانی تا یک سقف خاصی سهمیه در نظر گرفته شود و مازاد این مقدار به قیمت آزاد باشد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *