پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | زندانیان مهریه2 برابر آزادی‌ها

زندانیان مهریه2 برابر آزادی‌ها





۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸

زندانیان مهریه2 برابر آزادی‌ها

بیش از ۴۲۰۰ بدهکار مهریه در زندان‌های کشورداریم، بسیاری هم در آستانه ورود به زندان هستند

چهارمین نشست بررسی و اصلاح قانون مهریه با حضور نمایندگان مجلس، مدیرعامل و نمایندگان ستاد دیه کشور و نماینده سازمان زندان‌ها در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برگزار شد.

حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و رییس این دور از جلسات در سخنانی با اشاره به افزایش دو برابری زندانیان مهریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: هم اکنون طبق آمار ستاد دیه بیش از ۴۲۰۰ بدهکار مهریه در زندان‌های کشور در بند حضور دارند و بسیاری هم در آستانه ورود به زندان هستند که برای حل این معضل شایسته‌ است چاره‌ای قانونی اندیشه شود.

وی با اشاره به نظرات متعددی که این روزها در حوزه پیشگیری از ورود این بدهکاران مالی به داخل بندهای زندان مطرح شده است، افزود: سال گذشته ۲۵۰۰ زندانی مهریه با کمک‌های خیرخواهانه خیرین و با تلاش ستاد دیه کشور از زندان‌ها رهایی یافتند اما امسال با نوسانات قیمت سکه شاهدیم بیش از ۴ هزار زندانی مهریه جای آن‌ها را در زندان‌ها پر کرده‌اند که این تعداد پرونده قضایی به دنبال یک سنت حسنه و فرهنگی زیبنده نظام مقدس اسلامی نیست.

توجه به حقوق زن و مرد در اصلاح قانون مهریه

پروانه مافی عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت توجه همه جانبه به حقوق زنان در امر تعیین معیار متعارف مهریه گفت: برای اصلاح این قانون باید ایده خلاقانه‌ای ارایه شود تا این قانون تنها در صدد حل مشکلات مردها نباشد، چرا بی اعتنایی به حقوق زن‌ها ممکن است خود مشکلات بزرگتری از این شرایط فعلی را به بار آورد.

مافی گفت: برخی زنان که شاغل نیستند پس از متارکه در واقع سرپرست خانواده خود شده و بعضا این افراد فرزندانی دارند که تامین هزینه‌های آن‌ها با وضعیت قعلی اقتصادی مقدور نیست و اگر قرار باشد مهریه آن طور که باید به آن‌ها پرداخت نشود، در آینده بدون شک زندگی این دسته از بانوان با آسیب‌های جدی روحی ، اجتماعی و معیشتی همراه خواهد بود. البته این را هم مد نظر داری که این روزها با افزایش قیمت سکه مردانی از این سرزمین در ایفای تعهد مهریه دچار مشکلات متعدد مالی شده و برخی از آن‌ها با وجود اعتبار فردی و بهره‌مندی از جایگاه اجتماعی روانه زندان شده‌اند.

زندانیان مهریه در رتبه دوم محکومان غیرعمد قرار دارند

سید اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور هم در این باره گفت: افزایش نگران‌کننده زندانیان مهریه بخصوص در چند ماه اخیر را اگر در کنار سایر تبعات تأسف‌بار افزایش بی‌رویه نرخ سکه و طلا بگذاریم متوجه می‌شویم که این وضعیت نابسامان نه تنها اقتصاد مملکت را به نابودی کشانده بلکه باعث از هم پاشیدن کانون خانواده‌ها نیز شده است.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۴ هزار محکوم غیرعمد در زندان‌های کشور به سر می‌برند که از این میان ۴۲۸۱ نفر آن‌ها بدهکاران مهریه هستند که بیشترین فراوانی با ۶۰۰ نفر به استان فارس اختصاص داشته و در رتبه‌های بعدی زندانیان تهران و اصفهان قرار دارند.

جولایی اظهار کرد: بالارفتن قیمت ارز و سکه از ابتدای تیر امسال روند رو به رشد زندانیان مهریه را به دنبال داشته که با وجود کاهش نسبی آن در این روزها اما این معضل یاد شده به قوت خود باقیست و پی‌بینی می‌شود اگر چاره‌ای قانونی اندیشیده نشود اگر قیمت سکه باز هم پایین بیاید این مشکل همچنان باقی خواهد بود. مهریه یک تعهد مالی است که به محض امضا در دفاتر قابلیت پیگیری و مطالبه پیدا می‌کند. در شرایطی که بسیاری از نهادهای فرهنگی هنوز با وجود برگزاری جلسه‌های مختلف و اطلاع‌رسانی پیوسته اهمیت این موضوع را قبول ندارند برای صرفه‌جویی در درآمد ملی هم که شده شایسته است تدبیر قانونی برای خروج از این گرفتاری اتخاذ شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *