سایت خبری پیام ما آنلاین | توچال را تپه شهری نکنیم

توچال را تپه شهری نکنیم





۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳

توچال را تپه شهری نکنیم

فعالان محیط زیست نسبت به ساخت و ساز و توسعه طرح‌های گردشگری همچون تله‌کابین در کوه‌ها از جمله قله توچال ابراز نگرانی می‌کنند و آن را سرچشمه فسادهای اقتصادی گسترده‌ می‌دانند. 

آنطور که مهر می‌نویسد مدیر گروه دیدبان کوهستان ایران با اشاره به نگرانی فعالان محیط زیست از شایعات مربوط به توسعه تله‌کابین تا قله توچال و ساخت پناهگاه دو طبقه و رستوران در این منطقه گفت: از سال‌های پیش طرحی بوده که روی قله توچال پناهگاه بسازند. عنوانش پناهگاه است ولی فراتر از پناهگاه است و صحبت از ساختمان دو طبقه می‌شود و ما به این‌ها هتل پناهگاه یا رستوران پناهگاه می‌گوییم. عباس محمدی افزود: صرف نظر از اینکه پناهگاه باشد یا هتل یا رستوران، قله توچال به عنوان بلندترین نقطه مشرف به شهر باید از ساخت و ساز در امان باشد. به صورت نمادین هم که شده دست کم خود قله باید از هر گونه ساخت و ساز در امان باشد. ضمن اینکه گذاشتن بار اضافه روی قله توچال از نظر اکولوژیکی باعث تخریب و آلودگی بیشتر می‌شود.

وی توضیح داد: وقتی شما پناهگاه یا هتل در یک جایی دارید خود به خود ریخت و پاش زباله و تجمع آدم‌ها و تجمع پساب و فضولات انسانی بیشتر می‌شود. از همه این‌ها که بگذریم منظر طبیعی کوه به هم می‌خورد و توهین به نماد تهران است که شما در قله کوه یک ساختمان بسازید. یعنی به آن عظمت کوه یک جوری توهین کرده‌اید یا حقیرش کرده‌اید. از جنبه معنوی و روانی هم قله‌ها محترم‌تر و معتبرتر از اینی هستند که ما رویشان ساخت و ساز کنیم.

این فعال محیط زیست هشدار داد: پیش از این مستندا با آمار و ارقام نشان داده‌ایم هر جا که پناهگاه هست حادثه بیشتر است. بدترین‌حادثه‌های منجر به مرگ را دور و بر پناهگاه داریم که نمونه اخیرش در آذر ماه ۹۶ بود در منطقه اشترانکوه. در این کوهستان سال پیش ۹ نفر مردند که هر کدام با یک اتفاقی مردند. یکی سرمازده شد، یکی را بهمن زد و علتش این بود که در مسیر صعود به قله پناهگاه هست و با این که شرایط زمستانی بود و بارندگی بود دوستان ما که اتفاقا کوهنوردان زبده‌ای بودند و همه‌شان مربی و راهنمای کوهستان بودند به امید پناهگاه بیش از آن ظرفیت خودشان و توان خودشان صعود کردند و ساعت‌های اضافه روزهای کوتاه پاییزی را در کوه گذراندند. مجموعه عواملی دست به دست هم داد تا حادثه دردناکی به وجود آمد که ۹ نفر کوهنورد زبده مردند.

محمدی ادامه داد: پناهگاه در کوهستان معمولا باعث تجمع آدم‌ها و در نتیجه تجمع خطر می‌شود. این وقتی است که موضوع را از جنبه کوهنوردی ببینیم ولی در توچال موضوع دیگری هست و آن ساخت و ساز زیادی است که تله‌کابین توچال ایجاد کرده است. هتل و پیست و اسکی و پیست موتورهایی که روی کوه همه جا می‌روند. مجموع این ساخت و سازها در توچال یک فضایی را به وجود آورده که اسمش را فضای شهری شده می‌گذاریم. یعنی کوهستان را از حالت طبیعی خودش خارج کردند و شبیه به یک تپه داخل شهر شده است. ما با این مخالفیم.

وی تأکید کرد: ما می‌گوییم توچال یکی از آخرین پناه‌های طبیعی مردم شهرزده تهران، این شهر شلوغ است. یعنی جایی است که از نظر طبیعی کم و بیش وضعیت خودش را حفظ کرده و ما اگر این را از دست بدهیم دیگر هیچ نقطه طبیعی نزدیک به خودمان نداریم. حفظ این طبیعت، حفظ کلیتش، آن چارچوب کلی این کوهستان، برای شهر تهران با این جمعیت ۱۵ میلیونی یک ضرورت است. این است که اگر ساخت و سازی روی قله انجام شود این مجموعه تله‌کابین و پیست و هتل و … دامنه‌اش درست تا نوک قله توچال هم خواهد آمد و یعنی آخرین پناه طبیعی هم از بین می‌رود و داخل محدوده شهری شده قرار می‌گیرد.

مدیر دیدبان کوهستان اضافه کرد: خوشبختانه توچال با وجود این که این همه آدم در آن رفت و آمد دارد هنوز حیات وحش نسبتا خوبی دارد. یک جاهایی هست که شهر و طبیعت در هم آمیخته می‌شوند. مثال‌های زیادی در دنیا هست که مثلاً می‌گفتند بیشترین جمعیت متراکم پلنگ در دنیا دور و بر شهر بمبئی است. یک فیلم مستند نشان می‌داد که مردم بمبئی گراز و خوک پرورش می‌دهند که خوراک خوبی برای پلنگ است. پلنگ در خیابان و حاشیه شهر می‌آمد و می‌رفت و در فیلم نشان داد که یک بچه خوک گرفت و رفت دامدار هم سر و صدایی کرد و رفت! خیلی هم جدی دنبال این نبود که پلنگ را بزند و بکشد. از این نمونه‌ها هست و در ایران ما چند جا به همین شکل داریم که یکیش همین توچال است. یعنی جایی که حیات وحش دارد و مردم هم هستند اما ضرورتا به شکار منجر نمی‌شود. 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *