سایت خبری پیام ما آنلاین | طاعون در البرز دام‌های اهلی را نکشت

طاعون در البرز دام‌های اهلی را نکشت





۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸

طاعون در البرز دام‌های اهلی را نکشت

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی البرز از چرای حدود 85 هزار رأس دام در مراتع استان خبر داد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعداد دام‌های مراتع استان کمتر از ظرفیت واقعی است که این امر با اجرای طرح چرای نوین در این عرصه ها محقق شده است.

مهدی فتحی در نشست مطبوعاتی پیش از ظهر روز دوشنبه 16 مهرماه برگزار شد؛ اظهار کرد: پروژه مدیریت نوین چرا از سال ۹۳ در استان کلید خورد و تا کنون در حال اجرا است .

وی ادامه داد: تا پیش از اجرای این طرح حدود ۳۴۰ هزار رأس دام در مراتع استان چرا می‌کردند ولی در حال حاضر این تعداد به ۸۵ هزار رأس رسیده است.وی توضیح داد: هر چند مراتع استان ظرفیت چرای ۲۰۰ هزار رأس دام را دارند ولی کاهش تعداد دام‌ها به حفظ حیات طبیعی این مراتع کمک و مانع از بین رفتن پوشش گیاهی آنها می‌شود.فتحی ابراز کرد: مراتع البرز پذیرای دام‌های گذری استان‌های همدان، تهران، مازندران، قزوین، مرکزی و قم است؛ به همین دلیل حساسیت زیادی در خصوص زمان حضور این دام‌ها در عرصه‌های طبیعی استان وجود دارد.معاون فنی منابع طبیعی البرز ابراز کرد: تصور کنید اگر بنا باشد مدت زمان   عبور دام‌های گذری از مراتع البرز از ۱۰ روز به یک ماه افزایش یابد چه آسیبی به این عرصه‌ها وارد می‌شود به همین دلیل منابع طبیعی با همکاری جوامع محلی و مرتعداران توجه زیادی به این موضوع دارد.

این مسوول افزود: خوشبختانه در حال حاضر تعداد دام‌های مراتع استان کمتر از ظرفیت واقعی است که این امر با اجرای طرح چرای نوین در این عرصه ها محقق شده است. 

وی ادامه داد: البته هنوز در برخی مراتع مثل مراتع منطقه جاده چالوس هنوز شاهد چرای بیش از حد دام‌ها در مراتع هستیم که امید است با هماهنگی با شورای روستاهای این منطقه شیوه نامه‌ای برای تعدیل این وضعیت تدوین شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *