پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | عبور مجلس از گردنه CFT

عبور مجلس از گردنه CFT





۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱

عبور مجلس از گردنه CFT

مجلسی ها روز گذشته به بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) پرداختند و با الحاق ایران به این کنوانسیون موافقت کردند

مجلسی ها روز گذشته به بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) پرداختند و با الحاق ایران به این کنوانسیون موافقت کردند، این لایحه شامل یک مقدمه و 28 ماده و یک پیوست است که جمهوری اسلامی ایران الحاق به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را با شروطی پذیرفت.

مجلس با 143 رای موافق از مجموع 271 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی الحاق ایران به این کنوانسیون را به تصویب رساند، 120 نماینده نیز رای مخالف و 5 نماینده رای ممتنع دادند.

رییس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه CFT متن استفساریه و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی را درمورد لوایح مرتبط با FATF قرائت کرد، در این نامه آمده است: با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم.

به تعبیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیروز مجلس شورای اسلامی در برابر تصمیمی تاریخی قرار گرفت و در برابر وجدان عمومی تصمیمی بر اساس مصالح ملت اتخاذ کرد که می تواند بهانه جویی های بعدی را از دشمنان این ملت سلب کرده و گامی در جهت تحقق وعده رهبر معظم انقلاب مبنی بر شکست تلاش های اخیر آمریکا برای تحریم ایران برداشت.

بر اساس نظرات کارشناسی ارائه شده و مستندات موجود روابط بانکی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران حتی با کشورهایی که شریک تجاری ایران نیز محسوب می‌شوند به واسطه عضویت نداشتن در گروه ویژه اقدام مالی در حال تضعیف بود که با وجود فشارهایی که از سوی دشمنان برای محدود ساختن فعالیت‌های مالی ایران صورت می‌گیرد، این محدودیت خودخواسته نیز مزید بر علت می شد تا کشور در مبادلات پولی با مشکلات جدی مواجه شود.

پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی، مستلزم برداشتن چهار گام عملی یا به عبارتی انجام لوایح چهارگانه است که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT ) از آن جمله است.

تاکنون مجلس لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و همچنین لایحه مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) را تصویب کرده است که دو لایحه از آنها هم اکنون در انتظار نظر شورای نگهبان است و حال نوبت به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) رسیده تا سرنوشت پیوستن ایران به FATF مشخص شود.

تقریبا همه کشورهای جهان به عضویت این گروه درآمده‌اند تا بتوانند مبادلات مالی بین‌المللی خود را با سهولت بیشتری به سرانجام برسانند، در این میان حتی کشورهایی که برخی از گروهک‌های تروریستی را ایجاد کرده و از آن حمایت مالی می‌کنند نیز عضو این گروه هستند و از این طریق درصدد هستند که فعالیت‌های مالی خود را ادامه دهند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *