پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هوبره در دام سودجویان

هوبره در دام سودجویان





۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷

هوبره در دام سودجویان

سودجویان هر ساله هزاران تله زنده گیری «هوبره» را در دشت های مرزی خراسان جنوبی برای زنده گیری و قاچاق این پرنده کمیاب به کشورهای عربی جا‌گذاری می کنند که این اقدام نسل آن را در معرض نابودی قرار داده است.

آنطور که ایرنا گزارش می‌دهد خراسان جنوبی کلکسیونی از انواع حیوانات وحشی در معرض انقراض ایران است اما داستان هوبره بسیار متفاوت از سایر گونه های حیات وحش است، چرا که هوبره به عنوان گونه ای آسیب پذیر در کشورمان مورد حفاظت قرار می گیرد.

علاقه اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکار هوبره سبب شده هر ساله افرادی سودجو، مرزنشینان را تحریک به زنده گیری این پرنده کمیاب کنند، طمع و نداری، ساکنان نوار مرزی را نیز وسوسه می کند تا با قیمت های اندکی که از سوی دلالان پیشنهاد می شود، نسبت به زنده گیری هوبره اقدام کنند. اما سود هنگفت شکار هوبره به جیب سودجویان و دلالان در سایه نشسته می رسد و سهم افرادی که در روستاها، تحت تاثیر حرف های واسطه ها می شوند، پولی اندک است.

شورای عالی سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل وجود تهدیدهای جدی در زمینه انقراض این پرنده، برای شکار غیرقانونی هر قطعه از این پرنده حمایت شده بین‌المللی، 200 میلیون ریال جریمه نقدی در نظر گرفته است.

هوبره از تیره درناسانان و از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد؛ پرنده رو به انقراض هوبره در زیستگاه ‌های بیابانی و مناطق خشک دشتی زاد و ولد می کند؛ این پرنده ارزشمند دارای گردن و دم خرمایی رنگ دراز و از حشرات، بی مهرگان، دانه و بذر گیاهان تغذیه می کند.

واسطه‌های وسوسه‌گر در زیرکوه

مدیر حفاظت محیط زیست زیرکوه افزود: پرنده هوبره از اواخر شهریورماه به مناطق مرزی این شهرستان مهاجرت می کند که فعالیت قاچاقچیان فرصت طلب از جنوب کشور برای اغفال افراد محلی برای زنده گیری این پرنده کمیاب نیز در این فصل آغاز می شود.

مرتضی تقی زاده ادامه داد: بسیاری از دلالان هوبره با حضور در روستاهای مرزی با پرداخت مبالغ ناچیز باعث تحریک قشر بیکار در روستاها برای زنده گیری پرنده هوبره می‌شوند.وی توضیح داد: قاچاقچیان هوبره خود در منطقه حضور ندارند بلکه با تزریق پول به سرشاخه‌های اصلی خود در شهرستان از آنان می خواهند که هوبره را از افراد محلی خریداری کنند.

وی ادامه داد: به دلیل نداشتن تجهیزات و نیروی انسانی کافی همیشه شکارچیان مجهز یک قدم جلوتر از ما هستند یعنی از هر دری که محیط بانان وارد می شوند، باز آن ها ترفندی به کار برده و آن را خنثی می کنند.

جمع آوری یک هزار تله زنده گیری 

هوبره در درمیان

مدیرحفاظت محیط زیست درمیان نیز گفت: هوبره از اوایل مهرماه به علت مساعد بودن آب و هوا در دشت گلورده این شهرستان ساکن می شود. 

هاشم آزموده افزود: برخی از مرزنشینان به دلیل نبود شغل و درآمد به زنده گیری پرنده هوبره روی می آورند؛ به اذعان افراد محلی واسطه ها و دلالان برای هر قطعه هوبره زنده حداقل 500 هزار تومان پرداخت می کنند.

وی یادآور شد: قاچاقچیان بیشتر واسطه های خود را در شهرستان زیرکوه و قاینات دارند و در شهرستان درمیان نیز گاهی اوقات توسط دامداران و افرادی محلی این پرنده زنده گیری و به واسطه ها در این دو شهرستان فروخته می شود.

آزموده گفت: برای جلوگیری از قاچاق و شکار هوبره کارگاه‌های آموزشی مختلفی برای مرزنشینان و افراد محلی، پرسنل مرزبانی و نیروی انتظامی، کشاورزان، دامداران و دهیاران روستاهای مرزی برگزار شده است. آزموده ادامه داد: از ابتدای امسال یک هزار تله زنده گیری هوبره در شهرستان درمیان جمع آوری شده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *