پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | باران به خلیج گرگان جان داد

باران به خلیج گرگان جان داد





۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶

باران به خلیج گرگان جان داد

بارش های رگباری چند روز گذشته خطه شمال کشورمان و روان آبهای سیلابی جان دوباره به خلیج گرگان تنها خلیج ایرانی دریای خزر بخشید و تراز آبی آن را بهبود داد. بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا از رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان، پُرآبی و شدت جریان آب مهمترین خصیصه این زمان رودهای غرب استان گلستان است.

هر چند دبی آب این رودخانه‌ها هنوز از سوی شرکت آب منطقه ای گلستان اعلام نشده است اما طبق مشاهدات میدانی رودخانه هایی همچون قره سو، جفا کنده و نوکنده در غرب استان کمکی برای احیای این خلیج تشنه سرازیر کرده و خوان نعمت الهی را به سوی آن گستراند.

برپایه داده های آماری هواشناسی استان های مازندران و گلستان میزان بارش چند روز اخیر در پهنه سرزمینی آبخیزهای سه گانه خلیج گرگان بالاتر از نُرم متوسط آن است براین اساس بارش متوسط در شرق خلیج گرگان تا سقف 28 میلی متر اعلان شده که در شاخه‌های فرعی مانند رودهای گرمابدشت، زیارت، تول چشمه، انجیراب، شصت کلا، کفشگیری، میان دره و کردکوی به وضوح قابل مشاهده است.

در حوضه آبخیز مرکزی یا همان جنوبی خلیج گرگان نیز بارش تا سقف 126 میلی متر بوده که روان آب‌ها و سیلاب حاصله از طریق رودخانه‌های سرکلاته، باغو، سرمحله، گز، جفا کنده، نوکنده، چشمه بلبل و گلوگاه در کمترین فاصله به خلیج گرگان همچنان سرازیر است.

همچنین در حوضه آبخیز شرقی که شامل رودهای برگرفته از سلسله جبال البرز در حوزه شهرستان های گلوگاه، نکا و بهشهر در استان مازندران بوده بارش تا سقف 140 میلی متر وارد رودخانه های این منطقه شد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *