پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 27 میلیون هکتار عرصه طبیعی در معرض تهدید

27 میلیون هکتار عرصه طبیعی در معرض تهدید





۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵

 27 میلیون هکتار عرصه طبیعی در معرض تهدید

مدیر کار گروه ملی مقابله با گرد و غبار تصریح کرد: با توجه به یافته های اولیه طرح مطالعاتی منشا یابی کانون های گرد و غبار ، فرسایش بادی و غبار حدود 27 میلیون هکتار از اراضی کشور را با تهدید تغییر اقلیم و بیابانی شدن روبرو کرده است. علی محمد طهماسبی بیرگانی گفت: طیفی از علت ها با محوریت کمبود آب و رطوبت مانند افت نزولات جوی ، مدیریت نامناسب منابع آبی، تالاب ها، هورها، سفره های زیرزمینی و روان آب ها، ساخت و سازهای بدون توجیه مهار آب موجب خشکیدگی و تغییر اقلیم در این میزان از اراضی و عرصه های طبیعی مناطق مختلف کشور شده است. وی جنوب شرق اهواز ،اراضی بیابانی استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام ( ابوغویر دهلران) و کرمان را از جمله مناطقی عنوان کرد که به شدت دستخوش خشکیدگی واقع شده‌اند و اکنون از کانون‌های مهم تولید گرد و غبار به شمار می‌روند. 

مدیر کار گروه ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح مطالعاتی منشا یابی کانون های گرد و غبار با 65 درصد پیشرفت هم اکنون در حال اجرا است و تا پایان سال جاری به طور کامل به اتمام می رسد.

وی یاداور شد: در این طرح بر اساس سیاست گذاری های کلان ملی تمام استان های کشور لحاظ شده اند و به تدریج استان هایی که فاقد کانون های منشا بیابان هستند خارج می شوند. 

طهماسبی بیرگانی افزود: سازمان هایی نظیر جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، زمین شناسی، هواشناسی براساس ماده3 آیین نامه گرد و غبار در این طرح همکاری دارند. وی افزود: در 16 استان کشور عملیات مطالعاتی و اجرایی مرتبط با تالاب های با منشاء گرد و غبار توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام گرفت و برای اولین بار عملیات های مقابله ای با گرد و غبار در مناطق تحت مدیریت سازمان اجرا شد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *