پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خشکی هورالعظیم، آتش را به خاک ایران می‌کشاند

خشکی هورالعظیم، آتش را به خاک ایران می‌کشاند





۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۹:۳۵

خشکی هورالعظیم، آتش را به خاک ایران می‌کشاند

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان، با اشاره به کاهش شدید آب در بخش ایرانی هورالعظیم، نسبت به گسترش آتش سوزی و مرگ و میر آبزیان در این تالاب هشدار داد. 

سید عادل مولا بیان کرد: در صورتی که در روزهای آینده آب به هورالعظیم نرسد با مرگ و میر گسترده ماهیان و آبزیان در این تالاب روبه رو خواهیم شد و آتش سوزی در بخش ایرانی تالاب نیز پیشروی می کند. وی اضافه کرد: با کاهش سطح آب تالاب، فضای زیستگاهی آن محدودتر می شود که این مساله ذخایر آبزیان را با تهدید روبه رو می کند.

وی ادامه داد: با کم شدن آب هورالعظیم، صیادان برای ماهیگیری هجوم آورده اند و بسیاری از آنها صید با الکتروشوکر (صیادی با برق) انجام می دهند که باعث خسارت بسیاری در تالاب می‌شود.

مولا همچنین گفت: سطح آب در هورالعظیم (بخش ایرانی) آنچنان کم شده است که از دریچه های بین مخازن دیگر آبی سرازیر نشده و تبادل آبی بین مخازن انجام نمی شود.مخازن یک و دو تالاب تا حدودی آب دارند و مخزن سه رو به خشک شدن می رود.

مولا ادامه داد: در حدود 40 درصد از (بخش ایرانی) تالاب، آب دارد که ارتفاع آن در این سطح متفاوت است، به طوری که در برخی نقاط فقط مرطوب است.

وی با انتقاد از تامین نشدن سهمیه آب هورالعظیم گفت: از تابستان امسال تاکنون در حدود سه مترمکعب برثانیه از رودخانه نیسان (از انشعابات کرخه) به این تالاب آب وارد شده و سایر انهار ورودی به تالاب خشک بوده، این در حالیست که در این فصل تبخیر تالاب بیش از 10 مترمکعب برثانیه است و ورودی آب حتی کفاف تبخیر را نیز نمی دهد.

مولا افزود:سازمان آب و برق خوزستان مدعی تخصیص 1.2 میلیارد مترمکعب آب به هورالعظیم است، در حالی که این میزان شامل حجم آب رهاسازی شده از سد کرخه بوده و بخش ناچیزی از آن به تالاب رسیده است.پیش از این ارقامی به عنوان حقابه هورالعظیم اعلام شده که دقیق نیست و حقابه تالاب در حال بررسی و مطالعه است.

دو کانون آتش در هور

 آنطور که ایرنا می‌نویسد فرماندار هویزه بیان کرد: از عصر پنجشنبه تا بامداد جمعه، 2 نقطه در هورالعظیم دچار آتش سوزی شده است.ناظم ثبوتی افزود: کانون اول آتش سوزی تا ساعت 20 روز جمعه مهار شد و کانون دوم آتش که وسعت بیشتری داشته تا 2 بامداد ادامه یافته است.وی اضافه کرد: با توجه به اینکه وسعت آتش سوزی از طریق تصاویر ماهواره ای که هر 15 روز یکبار دریافت می شود قابل اندازه گیری است، هم اکنون نمی توان آمار دقیقی از مساحتی که دچار آتش سوزی شده اعلام کرد اما بر اساس برآورد اولیه بیش از 100 هکتار از تالاب روز جمعه دچار آتش سوزی شده است.

ثبوتی با بیان اینکه آتش سوزی تالاب در نزدیک دایک مرزی و تاسیسات یکی از شرکت های نفتی بوده، گفت: نگرانی از سرایت آتش به کمپ ها و کارگاه های این شرکت نفتی که هنوز در تالاب مستقر هستند، وجود داشت.وی همچنین درباره آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم بیان کرد: این آتش سوزی ادامه دارد اما در روزهای اخیر کانون های دود کمتر شده است.

ثبوتی افزود: هواپیمای آتش نشان که برای مهار آتش سوزی اعزام شده بود پس از یک عملیات، دچار مشکل فنی شده اما بالگردها تا دیروز کار مهار آتش را انجام داده اند.

از ابتدای تابستان امسال بیش از 2 هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم دچار آتش سوزی شده است. آتش سوزی پنجشنبه شب، ششمین آتش سوزی وسیع در تابستان امسال بوده و آخرین آنها که هفته گذشته روی داده، 218 هکتار را دربر گرفت.

جاده های نظامی زمان جنگ تحمیلی و جاده های نفتی، هورالعظیم را به پنج حوضچه (مخزن) تبدیل کرده اند. حوضچه های یک و 2 این تالاب تنها منابع آب شیرین این تالاب است و حوضچه های سه و چهار از زهاب های شور کشاورزی و نیشکر آبدار می شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *