سایت خبری پیام ما آنلاین | چشم بازار ارز به رای مجلس

چشم بازار ارز به رای مجلس





۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷

چشم بازار ارز به رای مجلس

کمیسیون امنیت ملی امروز برای ساز و کار جلسه بررسی CFT تشکیل جلسه می‌دهد

موافقان و مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا (CFT) در ماههای اخیر در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی به مقابله با یکدیگر می‌پردازند. مخالفان پیوستن به این کنوانسیون بین‌المللی را رفتن به زیر سلطه غرب و استعمار می‌دانند و موافقان الحاق به این لایحه را راه برون رفت اقتصاد ایران از بن‌بست کنونی دانسته و سعی در متقاعد کردن نمایندگان مجلس برای رای دادن به آن دارند.

بر اساس وعده هفته پیش قرار است روز یکشنبه نمایندگان مجلس در خصوص پیوستن به این کنوانسیون رای گیری کنند.

فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی خبر از برگزاری جلسه‌ای در همین ارتباط در این کمیسیون داده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی برای رسیدن به ساز و کار جلسه روز یکشنبه 15 مهر مجلس برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) برگزار می‌شود.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار است مجلس یکشنبه آینده بنا به درخواست نمایندگان و به میزبانی کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای را جهت بررسی CFT و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF برگزار کند، قبل از آن یعنی در روز شنبه (14 مهر) جلسه هماهنگی در  این کمیسیون تشکیل می‌شود.

وی توضیح داد: این جلسه ساعت 12 در محل کمیسیون امنیت ملی و با حضور روسای فراکسیون‌های سیاسی مجلس یعنی حاجی بابایی، عارف و جلالی به همراه دو عضو هیات رئیسه مجلس با نظرات موافق و مخالف FATFبرگزار می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری اینکه جلسه روز یکشنبه مجلس در محل صحن مجلس و از ساعت 6 تا 8 صبح به صورت عمومی برای بررسی CFT تشکیل می‌شود، گفت: قرار است در جلسه روز یکشنبه یعنی قبل از آغاز جلسه علنی وزرای اطلاعات و خارجه، سرپرست وزارت اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و سایر مسئولان مربوطه حضور پیدا کنند. همچنین صاحبنظران دانشگاهی نیز در مجلس حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: ما می‌خواهیم در جلسه هماهنگی به این نتیجه برسیم که چند نفر از هر فراکسیون صحبت کرده و اینکه جلسه با حضور رسانه‌ها برگزار شود. پیشنهاد کمیسیون امنیت آن است که از هر فراکسیون یک نفر صحبت کرده و همچنین صاحبنظران دانشگاهی عمدتا مخالفان، نمایندگانی از مرکز پژوهش‌ها، دولت، پدافند غیر عامل و سایر ارگان‌های درخواست کننده نیز به اظهار نظر بپردازند. تاکید ما حضور رسانه‌ها است که هنوز در این باره تعیین تکلیف نشده است.

فلاحت پیشه در پایان مجددا تاکید کرد: ما می‌خواهیم جهت جلوگیری از هر گونه اعتراضی به ساز و کاری برای اداره جلسه ساعت 6 تا 8 صبح مجلس برای بررسی CFT برسیم چون مجلس بعد از آن به صورت علنی وارد بررسی این لایحه شده و در آن جلسه تعداد محدودی می‌توانند صحبت کنند.

لایحه CFT یکی از لوایح چهار گانه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) است و کمتر از 10 روز به پایان مهلت FATFبرای انجام 41 توصیه به ایران جهت شفاف شدن مبادلات پولی و بانکی باقی مانده است.

 

موافقان چه می‌گویند؟

آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت در گفت‌و گو با ایسنا در ارتباط با علت مخالفت برخی با لوایح FATF می‌گوید کسانی که می خواهند در جهت شفافیت هر چه بیشتر مبادلات ارزی کشور تلاش کنند، نمی توانند با FATF مخالفت کنند. الحاق به FATF به طور قطع در کنار شفافیت و پاسخگویی زمینه «تسهیل همکاری های بین المللی »را نیز فراهم می کند.

منصوری گفت: عده‌ای که این ‌شفافیت را در مغایرت با اهداف و منافع باندی خود می بینند نیز به بهانه های غیر کارشناسی و البته کاملا سیاسی با آن مخالفت می کنند. این الحاقیه تلاش موثر دولت است که نتیجه‌اش تعلیق  ایران از لیست سیاه  بوده و همین موفقیت به معنی یک گام به جلو رفتن است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در حالی که دشمنان استراتژیک ایران در تلاش هستند که ایران همچنان در لیست سیاه بماند، عده ای در داخل از سر تغافل یا تجاهل و روشن تر بگویم تقابل بدون توجه به تاثیر رفتارهای خود در منافع ملی کشور، نفع خود را در مشوش کردن افکار عمومی می بینند.

وی یادآور شد که ‌FATF  موضوعی است که حتی شورای عالی امنیت ملی نیز نسبت به آن نظر مثبت داشته و همه مراحل قانونی را برای الحاق طی نموده است.

 

مخالفان چه می‌گویند؟

آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی در رابطه با این لایحه می‌گوید:«دشمن همیشه علیه مسلمانان و به‌ویژه ایران اسلامی نقشه داشته و یکی از نقشه‌ها بعد از برجام تصویب این لایحه است، دشمن همیشه نقاب خود را زیر الفاظ و عبارات جالب نشان می‌دهد، در این لایحه مبارزه با تروریست‌ها مدنظر است، این در حالی است که حزب‌الله لبنان را تروریست معرفی می‌کند.آیت‌الله‌ نوری همدانی با تأکید بر اینکه حوزه نمی‌تواند درباره این لایحه بی‌تفاوت باشد، تصریح کرد: این یک پیمان عبری، غربی و عربی است، گردانندگان این پیمان طرفداران آمریکا و اسرائیل بوده و این لایحه اسرائیل و عربستان را تروریست به‌حساب نمی‌آورد درحالی که حزب‌الله لبنان را تروریست معرفی می‌کند.وی با تأکید بر اینکه مبادا این لایحه به سرنوشت برجام دچار شده و به‌تصویب برسد، ابراز کرد: این روزها این لایحه برای تصویب به مجلس آمده است، اما ما در برابر تصویب این لایحه ایستادگی کرده و کوتاه نخواهیم آمد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *