پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جدال کارخانه سیمان با آثار تاریخی ری

جدال کارخانه سیمان با آثار تاریخی ری





۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴

جدال کارخانه سیمان با آثار تاریخی ری

میراث فرهنگی ری:انفجارهای کارخانه سیمان به آثار تاریخی صدمه وارد می کند

کارخانه سیمان تهران که در جنوب تهران در حال فعالیت است علاوه بر مشکلات زیست محیطی  به سه اثر تاریخی  «بی بی شهربانو»  آسب وارد می کند.

آرامگاه بی‌بی شهربانو در دامنه جنوبی این کوه مکانی معنوی هم برای شهروندان به شمار می‌رود و با این عقیده که شهربانو همسر امام حسین (ع) و مادر امام سجاد (ع) است توسط برخی شیعیان زیارت می ‌شود.

همچنین «گنبد اینانج» و « برج نقاره‌خانه» از جمله دیگر آثار تاریخی و دیدنی شهرستان ری به شمار می روند و تا حدودی مهجور مانده‌اند؛ این آثار متعلق به سده ششم هجری قمری و در دامنه جنوب غربی کوه بی بی شهربانو واقع شده اند که کارخانه سیمان تهران با تولید 85 میلیون تن سیمان در سال در جوار این کوه قرار دارد و اینبار کوه خواری با الگویی دیگر و با برداشت برای تولید سیمان در این منطقه در حال پیشرفت است. 

گنبد «اینانج» و برج نقاره‌خانه متعلق به سده ششم هجری قمری و در دامنه جنوب غربی کوه بی بی شهربانو واقع شده است. 

برج نقاره‌خانه در ناحیه شمالی امین‌آباد شهرری واقع شده است که آن را به دوره آل‌بویه منتسب می دانند و در برخی منابع گفته اند به دستور شخصی به نام بزرگ امید یا بوزرجمید ساخته شده است. 

کوه نقارخانه که این برج روی آن قرار دارد، کوهی است در ری که در آن آثار باستانی فراوانی از جمله برج نقاره‌خانه، برج اینانج و قلعه طبرک قرار دارد.

اگرچه مسوولان کارخانه سیمان واردآمدن خسارت و آسیب به آثار تاریخی و نیز آلودگی های زیست محیطی آن را رد می کنند اما مسئولان میراث فرهنگی می گویند که نگرانند و پیگیر.

اما احتمال تخریب آثار تاریخی جنوب پایتخت تنها یک سوی ماجرا است، ایجاد گردو غبار و آلودگی زیست محیطی برای ساکنان اطراف از جمله دیگر تبعات فعالیت این واحد تولیدی گزارش شده که به گفته مسئولان، همه الزامات و مقررات زیست محیطی را به کار نگرفته است و به مسئولان کارخانه مهلت داده اند که در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کنند.

انفجار عامل تخریب

آن طور که ایرنا نوشته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری گفت: انفجارهایی که در اطراف کارخانه سیمان انجام می گیرد احتمال بروز تخریب و آسیب به آثار تاریخی را به دنبال دارد. 

امیر مصیب رحیم زاده اظهارداشت: با توجه به نزدیکی آثار تاریخی برج اینانج، برج نقاره خانه و مقبره بی بی شهربانو به کارخانه سیمان میراث فرهنگی نگران تخریب این آثار تاریخی است. 

وی ادامه داد: برداشت هایی که از سوی کارخانه سیمان در کوه های شهرری منطقه امین آباد انجام می شود به نفع منابع طبیعی و جاذبه های تاریخی این منطقه نیست. 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری افزود: نظر کارشناسان میراث در مورد بروز آسیب کارخانه سیمان به آثار تاریخی کوه بی بی شهربانو در حال بررسی است و نظر قطعی در مورد احتمال آسیب ها بزودی اعلام می شود. 

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه حریم و عرصه آثار تاریخی موجب حفظ موجودیت و یکپارچگی اثر می شود کارشناسان میراث تا چند ماه آینده حریم را مشخص می کنند. 

رحیم زاده با بیان اینکه تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی نقش موثری در پیشگیری از تخریب این نوع آثار دارد افزود: هر نهادی به آثار تاریخی آسیب وارد کند باید از لحاظ قانونی و حقوقی پاسخگو باشد.

کارخانه سیمان 

امان طبیعت را بریده

این کارخانه می توانست دستاوردهای مادی برای مردم این روستاها داشته باشد اما آنطور که اهالی همسایه این واحد تولیدی می گویند جز آلودگی و معضلات زیست محیطی ثمره دیگری برایشان نداشته و موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی در منطقه شده است.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *