سایت خبری پیام ما آنلاین | خانه‌دار شدن سخت‌تر از همیشه

خانه‌دار شدن سخت‌تر از همیشه





۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۹

خانه‌دار شدن سخت‌تر از همیشه

در شهریورماه سال 1397، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران ۸۱ میلیون ریال بود 

اقتصاددانان می‌گویند وضع اقتصاد در ایران را باید از مشاهده اوضاع بازار مسکن ارزیابی کرد. هر زمان چرخ بازار مسکن بچرخد، چرخ مملکت هم می‌چرخد. سالهاست اما ارابه مسکن درجا می‌زند. این درجا زدن اما شامل قیمت مسکن نمی‌شود، بلکه برعکس قیمت‌ها رو به رشد است اما معاملات در رکود به‌سر می‌برند.

اداره بررسی‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی روز پنج‌شنبه گذشته گزارشی از اوضاع مسکن شهر تهران در شهریور ماه منتشر کرد تا از زیر و بم ماجرا در ماهی که گذشت مطلع شویم.

هر چند بانک مرکزی و هیچ نهادی  اوضاع مسکن در استانها و شهرستان‌ها را بررسی نمی‌کند اما می توان با توجه به همین گزارش نتایج را با اندکی تغییر به سایر مناطق کشور  نیز تعمیم داد.

اما آنچه مسلم است اینکه قیمت‌ مسکن تا  ۷۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این نتیجه با اندکی اختلاف در بقیه اشتانها هم صدق می‌کند.

کاهش ۳۳ درصدی معاملات

بنا بر این گزارش تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در شهریور سال 1397 به 10.3 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 13.9 و 33.5 درصد کاهش نشان می دهد.

در شهربور ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 81 میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9.4 و 74.1 درصد افزایش نشان می دهد.

گفتنی است، گزارش تحولات مسکن شهر تهران برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه می شود.

 

بیشترین معامله برای خانه‌های نوساز

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در شهریورماه سال1397 حاکی از آن است که از مجموع 10335 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم ۸/۴۳ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با شهریورماه سال قبل ۷/۳ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بیش از 15 سال افزوده شده است. 

 

تحولات قیمت مسکن 

در شهریورماه سال 1397، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی شهر تهران ۰/۸۱ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴/۹ و ۱/۷۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 

به منطقه 5 (معادل ۱/۹۲ درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه 12 (معادل ۲/۳۶ درصد) تعلق دارد. 

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله

شده معادل ۰/۱۷۶ میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با ۴/۳۵ میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳/۷۵ و ۰/۵۵ درصد افزایش نشان می‌دهند. 

در شش ماهه نخست سال 1397، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به ۹/۷۴ هزار واحد

مسکونی بالغ گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۱/۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در شهر 

تهران ۵/۶۷ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *