پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اختصاص125 میلیارد تومان برای افزایش سفر با دوچرخه

اختصاص125 میلیارد تومان برای افزایش سفر با دوچرخه





۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۴

محمددرویش فعال محیط زیست:

اختصاص125 میلیارد تومان برای افزایش سفر با دوچرخه

جایگزینی دوچرخه با خودروهای شخصی در خیلی از کشورهای دنیا سابقه دارد. بسیاری از کشورهای بزرگ جهان مثل آلمان، هلند و سوئد در خط مقدم ترویج دوچرخه‌سواری هستند.

مدتی است در ایران نیز برای این مهم تلاش‌هایی می‌شود. اجتماعات بزرگی در شهرهایی مثل یزد، اصفهان، میاندوآب، بناب و قزوین از دوچرخه‌سواران می‌بینیم که نشان‌دهنده رغبت جدی مردم برای استفاده از دوچرخه است.

در تهران نیز قرار است تعداد سفر با دوچرخه از 60 هزار به 300 هزار سفر افزایش یابد. 125میلیارد تومان بودجه برای این طرح در نظر گرفته شده و امسال هشت میلیارد تومان توسط شورای شهر به این برنامه اختصاص یافته است.

نرام‌افزار همراهی با ‌5000 دوچرخه راه‌اندازی شده است. مسیرهای ایمن دوچرخه سواری در تهران طراحی شده و به‌طور مداوم ایده‌های جدید ارائه می‌شود. امسال برای اولین‌بار شاهد بودیم کاروان عزاداران حسینی در یزد با دوچرخه برای شروع مراسم خود رفتند.

جایگزینی دوچرخه به جای خودرو یک کار فرهنگی است که در طولانی‌مدت محقق می‌شود. سال 2017 که در کپنهاگ پایتخت دانمارک برای اولین بار تعداد دوچرخه‌سوارها از خودروسوارها بیشتر شد، شهردار کپنهاگ در پیامی اعلام کرد این موفقیت حاصل یک برنامه 47 ساله بوده است. آنها از مدارس و مهدهای کودک‌ کار خود را آغاز کردند. از فیلمسازها و مستندسازان کمک گرفتند. مقامات بلندپایه دوچرخه‌سوار شدند تا مردم برای استفاده از این وسیله تشویق شوند. این یک کار فرهنگی دراز مدت است. ما نباید ناامید شویم. برای ترویج دوچرخه در میان مردم ایران نیازی نیست 47 سال زمان صرف کنیم، زیرا چند سالی است که از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو می‌گذرد و ما شاهد پیشرفت آن هستیم. بیش از 900 کیلومتر مسیر ایمن دوچرخه‌سواری در 18 شهر ایران ساخته شده و امسال قرار است 80 کیلومتر مسیر دیگر در یزد و 110کیلومتر در اصفهان ساخته شود. بیش از 78 کیلومتر مسیر جدید هم در تهران ساخته می‌شود. در تبریز و قزوین هم به همین شکل مسیرهایی در دست ساخت است. اگر برای استفاده از دوچرخه فرهنگسازی بیشتری شود و قهرمان‌ها ‌و شخصیت‌های مثبت فیلم‌های سینمایی گاهی سوار دوچرخه شوند یا سران کشور و نمایندگان مجلس از دوچرخه استفاده کنند، در همه‌گیر شدن این فرآیند خیلی موثر است. بخصوص که ما شعار اقتصاد مقاومتی، ساده زیستی و دوری از تجمل می‌دهیم و دوچرخه در تحقق این شعار خیلی می‌تواند موثر باشد./جام‌جم

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *