پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توپ در زمین ترامپ

توپ در زمین ترامپ





۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰

توپ در زمین ترامپ

روحانی: برای گفت‌و‌گو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست

شب گذشته سازمان ملل میزبان سران کشورها بود. در این میان نگاه افکار عمومی متوجه ترامپ و روحانی بود. درگیری های بین دو کشور بعد از خارج شدن آمریکا از برجام دلیل اصلی این توجه بود. 

ترامپ پیش از سخنرانی در توییتی نوشت که «با وجود درخواست ها، من هیچ برنامه ای برای ملاقات با رییس جمهور روحانی ندارم؛ شاید روزی در آینده؛ مطمئنم او انسانی بسیار دوست داشتنی است.» روحانی هم در پاسخ به این پیام ترامپ گفت:«به جای حرف، صداقت و جدیت لازم است. او دو سال پیگیر دیدار است. این ملاقات باید زمانی انجام شود که واقعا به نفع دو ملت و دو کشور باشد.»

ترامپ زودتر در جایگاه قرار گرفت. همانطور که انتظار می‌رفت با ایران شروع کرد. آن هم حمله به ایران . اما سخنان رییس جمهور جنجالی ایالات متحده یک سوژه داشت. آنهم خنده حضار به شروع صحبت‌های او بود. این برای اولین بار بود که حاضرین در مجمع عمومی سازمان ملل به رییس جمهور آمریکا می‌خندیدند. ترامپ انگار که توییت می‌کرد گفت:دولت من در ۲سال بیشتر از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا دستاورد داشته است.همین ادعا برای لحظاتی خنده دیپلمات‌ها را به همراه داشت.

بخشی از صحبت‌های ترامپ حرفای عوام پسند بود و بخشی قلدمابانه و تهدید سایر سازمان های بین المللی و کشورها که از آمریکا کمک دریافت می‌کنند.

او در ارتباط با کره شمالی گفت:«به دستاوردهایی رسیدیم که پیش از این قابل تصور نبود. از رئیس کیم ممنونم. اما تحریم‌ها تا تکمیل شدن خلع سلاح هسته‌ای این کشور برقرار خواهد بود.

رییس جمهور آمریکا مدعی شد رهبران ایران منابع کشورشان را غارت می کنند تا آشوب در خاورمیانه ایجاد کنند و ادامه داد:« کشورهای خلیج فارس مرکزی را برای مبارزه با تروریسم ایجاد کردند و در راه مبارزه با تروریسم مسئولیت بیشتری را برعهده گرفته اند. عربستان، امارات و قطر در حال پایان دادن به جنگ در یمن هستند. به همین دلیل ما داریم با شورای همکاری خلیج فارس همکاری می کنیم تا یک اتحادیه منطقه‌ای در آنجا ایجاد کنیم. با کمک نظامیان ما و همکاری بسیاری از شما می گویم که قاتلان خونخوار داعش قلمرو خود در عراق و سوریه را از دست داده اند.»

ترامپ مدعی شد: رهبران ایران به دنبال مرگ و نابودی هستند؛ به حاکیت کشورها احترام نمی گذارند؛ آنها می خواهند آشوب را به خاورمیانه گسترش دهند. مردم ایران ناراحتند که دولت آن ها بخش زیادی از اقتصاد را برعهده گرفته اند تا در منطقه به جنگ بپردازند. مردم ایران نیز از این موضوع خشمگین هستند. به همین دلیل آمریکا را از توافق هسته ای خارج کردم. برجام یک موهبت بادآورده برای ایران بود. پس از توافق، بودجه ایران ۴۰ در صد بیشتر شد. ایران تأمین مالی تروریست ها را به دست گرفت. واشنگتن کمپینی را برای قطع دست ایران به منابع مالی آغاز کرده است. تحریم های جدید از ۵ ماه نوامبر آغاز می شود و بعد از آن نیز ادامه می یابد. ما فروش نفت آنها را کم خواهیم کرد.

وی در ادامه مدعی شد: به کشورهائی که مرگ بر آمریکا گفته و اسرائیل را تهدید می کند؛ نمی گذاریم به سلاح های خطرناک دست یابد. بسیاری از کشورهای منطقه از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام حمایت کرده‌اند. از همه ملت‌ها می‌خواهیم تا ایران را منزوی کنند. 

روحانی اما این‌بار صحبت‌های بهتری را نسبت به ادوار گذشته حضورش در سازمان ملل انجام داد. روحانی در شروع سخنرانی خود از تضعیف سازمان‌های بین‌المللی توسط آمریکا گفت. وی ادامه داد:«اما متأسفانه در جهان امروز شاهدحاکمانی هستیم که فکر می‌کنند با تقویت ناسیونالیزمِ افراطی، نژادپرستی و بیگانه ستیزی که یادآور تفکر نازی هاست  و  با زیر پا گذاشتن مقررات جهانی و تضعیف سازمان‌های بین‌المللیبهتر می‌توانند به منافع خود دست یابند و یا حداقل برای کوتاه مدت، می‌توانند بر احساسات عمومی و جذب آرای مردم، تأثیر بگذارند و برای این منظور، به نمایش‌های مضحکی حتی در قالب تشکیل جلسه غیرمعمول شورای امنیت، دست می‌زنند.»

روحانی در حالی که ترامپ روز موفقی در سازمان ملل نداشت از گفت‌و‌گو حرف زد و اعلام کرد:«ما هم معتقدیم که در نهایت، راه بهتری جز گفت‌وگو وجود ندارد اما گفت‌وگو، دوسویه است، و براساس برابری، عدالت و منزلت انسان‌ها و بر مبنای قواعد و حقوق بین‌الملل. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، «ورق پاره» نیست. ما از شما دعوت می‌کنیم که به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردید؛ ما از شما دعوت می‌کنیم که به میز مذاکره‌ای که آن را برهم زدید، بازگردید. اگر از برجام می‌ترسید و آن را کارنامه رقیبان سیاسی خود در آمریکا می‌دانید، ما از شما دعوت می‌کنیم به مصوبه شورای امنیت بازگردید. ما از شما دعوت می‌کنیم که در نهادهای بین‌المللی بمانید. تحریم نکنید که تحریم و تکفیر دو روی یک سکه است؛ در تکفیر، اندیشه انسان‌ها انکار می‌شود و در تحریم، زندگی و رفاه مردم نفی می‌گردد.»

رییس جمهور ایران توضیح داد:« برای گفت‌و‌گو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست، می‌توان در همین جا و در این مجمع عمومی، سخنِ یکدیگر را شنید. من گفت‌و‌گو را از همین جا آغاز می‌کنم و به صراحت اعلام می‌کنم: موضوع امنیت بین‌الملل، بازیچه سیاستِ داخلی آمریکا نیست. سازمان ملل، یکی از ادارات ِدولت ایالات متحده آمریکا نیست. هر گفت‌وگویی می‌تواند، از همان جایی و از همان کسی که گفت‌گو را قطع کرده و پیمان را زیر پا گذاشته است، شروع شود. شروع آن، پایان دادن به تهدید و تحریم‌ ظالمانه‌ای است که، ناقضِ اصولِ اخلاقی و حقوق بین‌الملل است.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *