پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حمایت از ‌توزیع ظروف گیاهی در محرم

حمایت از ‌توزیع ظروف گیاهی در محرم





۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۵

حمایت از ‌توزیع ظروف گیاهی در محرم

در قم از توزیع یک میلیون ظروف گیاهی درهیئات حمایت می‌شود

هرساله با شروع ماه محرم و صفر به دلیل نذورات مردمی، استفاده از ظروف پلاستیکی افزایش می‌یابد. ظروفی که تجزیه آنها چندین قرن طول می‌کشد . امسال فعالان محیط زیست از مردم خواستند که به جای ظروف پلاستیکی از  ظروف گیاهی استفاده کنند. این توصیه با همراهی خوب تعدادی از عزاداران  همراه شد. به طور مثال سازمان مدیریت پسماند  شهرداری قم از توزیع ظورف گیاهی در هیات‌های مذهبی خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در سازمان مدیریت پسماند برای جایگزینی ظروف یکبارمصرف گیاهی به جای پلیمری در ایام محرم، برنامه‌هایی را در دستور کار داریم که حمایت از جایگزینی ظروف گیاهی یکی از این برنامه‌ها است.

سیدعبدالله میرابراهیمی مدیرعامل این سازمان، فرهنگ‌سازی در هیئات را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: هیئات از جایگاه فرهنگی مهمی در جامعه برخوردارند و به همین خاطر سعی داریم از این بستر برای آگاه سازی جامعه برای حرکت به سمت استفاده از جایگزین‌های ظروف پلیمری استفاده کنیم.

او با تاکید بر اینکه تلاش داریم با نگاه زیست محیطی و سلامت شهروندان بحث جایگزینی ظروف گیاهی به جای ظروف پلیمری را فرهنگ‌سازی کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حجم استفاده از ظروف پلیمری در ایام محرم به شدت افزایش می‌یابد این طرح همچون سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته تا کمترین مشکل زیست محیطی و بهداشتی را برای شهروندان داشته باشیم. در سال‌های گذشته روال کار این سازمان به این گونه بود که به هیئاتی که به دنبال جایگزین کردن ظروف گیاهی به جای پلیمری بودند بخشی از هزینه این ظروف پرداخت می‌شد که استقبال خوبی نیز صورت گرفت اما در مجموع می‌توان گفت با توجه به حجم بالای استفاده از این ظروف در ایام محرم مقدار برنامه‌ریزی شده ناچیز بوده ولی به عنوان یک اقدام فرهنگی اثرگذار بوده است. میرابراهیمی تصریح کرد: البته با توجه به قیمت‌های بالای ظروف گیاهی نیاز به حمایت‌هایی در این زمینه وجود دارد تا برای هیئات قیمت تمام شده معقول باشد و تلاش کردیم مابه‌التفاوت قیمت ظروف پلیمری و گیاهی را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح حدود 50 درصد قیمت‌ها توسط سازمان مدیریت پسماند پرداخت می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه همکاری با شورای هیئات مذهبی داریم. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به افزایش شدید قیمت ظروف یکبارمصرف، از برنامه‌ریزی برای حمایت از توزیع یک میلیون ظرف یکبارمصرف گیاهی در هیئات خبر داد و گفت: شاید این عددی نباشد ولی سعی داریم فرهنگی ایجاد شود که هیئاتی که در کارهای خیر سهیم هستند و می‌خواهند عزاداری در خور شان امام حسین(ع) داشته باشند به نحوی مدیریت هزینه داشته باشند تا حداقل اطعامی که انجام می‌شود، سالم و حافظ محیط زیست باشد.

 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: در سال‌های گذشته روال کار این سازمان به این گونه بود که به هیئاتی که به دنبال جایگزین کردن ظروف گیاهی به جای پلیمری بشسودند بخشی از هزینه این ظروف پرداخت می‌شد که استقبال خوبی نیز صورت گرفت اما در مجموع می‌توان گفت با توجه به حجم بالای استفاده از این ظروف در ایام محرم مقدار برنامه‌ریزی شده ناچیز بوده ولی به عنوان یک اقدام فرهنگی اثرگذار بوده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

شرایط نرمال آنفلوآنزا در کشور

شرایط نرمال آنفلوآنزا در کشور

واکسیناسیون علیه ویروس «HPV» ضروری است

مدیر گروه بیماری‌های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی ایران:

واکسیناسیون علیه ویروس «HPV» ضروری است

یک قدم تا اوج‌گیری دوباره کرونا

وزارت بهداشت در مورد شیوع زیرسویۀ جدید اومیکرون هشدار داد

یک قدم تا اوج‌گیری دوباره کرونا

جان باختن ۴۲ بیمار کرونایی و شناسایی ۸۴۶ بیمار جدید

وزارت بهداشت روز گذشته از جان باختن ۴۲ بیمار کرونایی دیگر در روز ۱۹ فروردین‌ماه خبر داد

جان باختن ۴۲ بیمار کرونایی و شناسایی ۸۴۶ بیمار جدید

سرمای کمبود دارو گریبان آی.سی.یوها را گرفته است

موج‌ هشتم کرونا و آخرین وضعیت بخش مراقبت‌های ویژه

سرمای کمبود دارو گریبان آی.سی.یوها را گرفته است

آماده‌باش علیه موج هشتم کرونا

وزیر بهداشت و معاونانش از احتمال اوج‌گیری موج هشتم همه‌گیری کرونا و تمهیدات دولت برای مقابله با ۳ سویه جدید کووید ۱۹ سخن گفتند

آماده‌باش علیه موج هشتم کرونا

صدای پای موج جدید کرونا

نشست ستاد ملی کرونا به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود

صدای پای موج جدید کرونا

افزایش دستمزد عامل تورم نیست

چطور سیاست‌گذاری یکپارچه و حمایت اجتماعی به ترمیم انسان‌محور پیامدهای همه‌گیری کووید-19 منجر می‌شود؟

افزایش دستمزد عامل تورم نیست

علیه امپراطوری

شهروندان چینی در اعتراض به سیاست «کووید صفر» دولت کمونیست، به خیابان‌ها آمدند

علیه امپراطوری

نفس تنگی مشکوک

همزمان با باران‌های پاییزی خوزستان ۴۵۶ نفر دچار عارضه تنفسی شدند

نفس تنگی مشکوک

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *