پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آب خزر یک متر پایین رفت

آب خزر یک متر پایین رفت





۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲

آب خزر یک متر پایین رفت

رییس سازمان نقشه‌برداری خبر داد که به دلیل کاهش بارش‌ها وکاهش ورودی آب از رودخانه‌ها و بخصوص حوزه ولگا سطح آب دریاچه خزر طی دو سال‌ اخیر چهار سانتی متر و طی ۱۰ سال اخیر یک متر کاهش یافته و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار خواهد بود.

صبح روز یکشنبه اولین نشست خبری مسعود شفیعی رییس سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد. مسعود شفیعی در این نشست از کاهش چهار سانتی متری سطح دریای خزر طی دو سال اخیر و کاهش یک متری آن طی ده سال اخیر خبر داد. او اظهارکرد: طی یک دهه گذشته به اندازه ۳۸۰ کیلومتر مربع معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی آن از آب دریای خزر کاسته شده و به نظر می‌رسد روند کاهنده آن با توجه به داده‌هایی که بطور ماهیانه از این حوزه دریافت می‌کنیم، ادامه خواهد داشت.

شفیعی کمبود بارش‌ها، کاهش سطح ورودی آب از رودخانه‌ها و بخصوص کاهش آب از حوزه ولگا در روسیه را از مهم‌ترین عوامل پایین آمدن سطح آب دریای خزر عنوان کرد. آنطور که شفیعی اعلام کرد: هم اکنون در نقشه‌های داخلی این دریا را با نام خزر می‌شناسیم و در حوزه بین‌المللی با نام کاسپین. احتمال دارد در نقشه‌های داخلی نیز نام کاسپین را برای دریای خزر انتخاب کنیم که ریشه ایرانی دارد.

رییس سازمان نقشه‌برداری همچنین با اشاره به کنوانسیون حقوقی دریای خزر که ۲۱ مرداد ماه در قزاقستان به امضا رسید، اضافه کرد: این کنوانسیون هم نکات فنی دارد و هم نکات حقوقی. در خصوص نکات فنی نظرات خود را اعلام کردیم و در مورد نکات حقوقی هم موضوعاتی را ارائه دادیم که به وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه دادیم. مهم‌ترین مساله آن تعریف خط مبدأ است که بر مبنای ارتفاع منفی ۲۸ متر محاسبه شده است. در این خصوص با روسیه اختلاف حدود نیم متر تا یک متر داریم، البته بررسی‌های ما از کنوانسیون خزر نشان می‌دهد هم اکنون این معاهده مشکلی از نظر فنی ندارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *