پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نفس مریوان از زباله‌ها گرفت

نفس مریوان از زباله‌ها گرفت





۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷

نفس مریوان از زباله‌ها گرفت

انجمن سبز چیا: دفن غیر اصولی زباله‌ها مردم را بیمار کرده است

درحالیکه مدیرعامل انجمن سبزچیا مریوان نسبت به افزایش بیماری در روستای عصرآباد به دلیل دفن زباله‌های شهرستان در آن منطقه سخن می‌گوید که علوم پزشکی این مساله را بی‌اساس می‌داند.

حدود 16 سال است که کل زباله شهرستان مریوان در روستای عصرآباد دفن می‌شود. این شهرستان کارخانه بازیافت زباله ندارد. هم‎‌اکنون مردم این روستا مدعی هستند آمار بیماری‌های قلبی، ریوی و نوزادان ناقص‌الخلقه در این روستا بالا رفته است.

عرفان حسینی مدیر عامل انجمن محیط زیستی سبز چیا به پیام ما می‌گوید: این شهرستان مشکل زباله و پسماند دارد و با وجود نیاز مبرم این شهرستان، هنوزکارخانه بازیافتی احداث نشده است. مردم منطقه مدتهاست که نسبت به این موضوع معترض‌اند اما مسوولین شهرستان ظاهرا برای حل این مساله اراده‌ای ندارند. با ادامه مشکلات و بی توجهی مسوولان مردم به نشانه اعتراض یک ماه پیش زباله‌ها را در داخل حیات شهرداری آتش زدند و عده‌ای نیز در چهار راه اصلی شهر زباله‌ها را پخش کردند . پس از آن شهرداری برای از بین بردن زباله‌ها حدودا دو ماه این زباله‌ها را داخل پارکینگ شهرداری آتش می زد که باز هم مردم از بوی ناخوشایند آنها کلافه بودند و اگر این کار ادامه پیدا می‌کرد تمامی مردم شهر بیمار می‌شدند.

به گفته حسینی، بعد از اعتراض زیاد مردم این روستا و جلوگیری از دفن زباله، استاندار کردستان به روستا آمد و از مردم خواست که اجازه دهند تا دوماه دیگر هم زباله‌ها در همین منطقه دفن شوند تا کارخانه بازیافت احداث شود. اما در جلسه اخیری که با حضور مسوولین برگزار شد، هیچ صحبتی در خصوص احداث کارخانه مطرح نشد و تنها از دفن مجدد زباله‌ها صحبت شد.

هیچ آماری در خصوص افزایش بیماری‌ها وجود ندارد

برای پیگیری ادعای مردم روستا در خصوص افزایش بیماری‌ها با بیدارپور معاونت بهداشتی استان کردستان تماس گرفتیم. او در خصوص ادعای افزایش بیماری‌های قلبی و ریوی به دلیل زباله‌ها به پیام ما می‌گوید: کسانی که مدعی این قضیه هستند اسامی بیماران و زنانی که نوزادان ناقص‌الخلقه‌ای به دنیا آوردند را ارائه کنند.

به گفته بیدار پور، به دلیل نارضایتی مردم این روستا از دفن زباله در آن منطقه، ادعاهایی مطرح می‌شود اما هیچ گونه سند و مدرکی برای آن ارائه نمی‌گردد. این روستا پزشک دارد و تاکنون چنین چیزی از سوی پزشک این روستا مطرح نشده است. در همه شهرها عده‌ای به بیماری قلبی و ریوی دچار می‌شوند و این را نمی‌توان سریعا به موضوعی ربط داد.

مریوان شهرستانی با آب‌های زیرزمینی بالا آمده. به دلیل سرسبزی، روستاهای آن نیز متراکم از جمعیت است. به همین علت هرکجای شهرستان برای دفن زباله انتخاب شود ایجاد مشکل خواهد کرد.

معضل پسماند، درد مشترک بسیاری از شهرها است

درحالی مردم مریوان از نبود کارخانه بازیافت زباله گله مند هستند که این مشکل مدتهاست گریبان شهرهای مختلف کشور علی الخصوص خطه شمالی را گرفته است. زباله به حدی در شهرهای شمالی مشکل ایجاد کرده که بسیاری با عناوینی همچون دفن شهرهای شمالی در زیر زباله یا تبدیل زباله به طبیعت از آن یاد می‌کنند. 

چندی پیش محمد نعیم امینی فرد ،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به مشکلات پسماند در کشور به خصوص در شهرهای ساحلی گفته بود: شهرهای ساحلی کشور با مشکل جدی دفع پسماندها مواجه اند. مدیریت غیراصولی پسماند، نوار ساحلی استان مازندران را با معضل جدی دفع پسماندها مواجه کرده و این مناطق را در معرض آسیب های زیست محیطی قرار داده است.

اینکه راه حل معضل زباله در کشور چیست، کارشناسان راه‌کارهای مختفی ارائه می‌کنند. برخی معتقدند دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند و امکان سرمایه‌گذاری برای این بخش فراهم شود تا از این طریق مشکل پسماند کشور حل شود.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

در سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی مطرح شد

تغییر اقلیم؛ بحران جدید بناهای تاریخی

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای مطرح کرد

اهمیت تاثیر تغییر اقلیم بر سلامت و ایمنی کارگران

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون استاندار تهران خبر داد

تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد

لزوم ممنوعیت توزیع کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

وقوع رگبار باران در مناطق نیمه شرقی کشور

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

هنر مخمل‌بافی در ایران بیش از هزار سال قدمت دارد

روزگار سپری‌شدهٔ مخمل‌

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

نگهبان باستان‌شناسی ایران

مراسم بزرگداشت «حکمت‌الله ملاصالحی»، باستان‌شناس پیشکسوت برگزار شد

نگهبان باستان‌شناسی ایران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *