پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اصلاح مهریه در گروی برابری زن و مرد

اصلاح مهریه در گروی برابری زن و مرد





۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷

اصلاح مهریه در گروی برابری زن و مرد 

ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان مجلس: وقتی زنان حق طلاق داشتند، مهریه هم حذف شدنی است

گرانی سکه باعث شده پیشنهاد کاهش حد حمایتی مهریه و یا حذف آن مطرح شود. در مقابل زنان اما معتقدند تا زمانی که حقوق زن و مرد برابر نشده، امکان تغییر قانون مهریه نیست.

به گفته اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور در حال حاضر سه هزار و 600 نفر در ایران به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه زندانی هستند. این میزان باعث شده زندانیان مهریه رتبه دوم زندانیان غیرعمد را در کشور داشته باشند.

اگرچه از سال‌ها پیش تاکنون زندانی مهریه در کشور وجود داشته اما در ماه‌های اخیر و با افزایش چشمگیر قیمت سکه، به گفته جولایی «برخی از بانوان با استفاده از این موقعیت مهریه‌های خود را به اجرا گذاشته‌اند که این بحث نیز باعث ورود برخی از افراد به زندان شده‌است.» این موضوع باعث شده در هفته‌های اخیر زمزمه‌های حذف و یا تغییر قانون مهریه به گوش برسد. 

چهار سناریو

نمایندگان مجلس چهار سناریو برای کاهش زندانیان مهریه در نظر دارند.

سناریوی اول پیشنهاد حذف سکه از مهریه است. حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس  29 مرداد امسال گفت که برخی نمایندگان پیشنهاد می‌کنند که کلاً سکه را از مهریه برداریم یا کم کنیم و دارایی های دیگری مانند زمین و … را جایگزین کنیم تا در زمان مطالبه زوجه، زوج با مشکل پرداخت روبرو نشود.

دومین سناریو تغییر حد حمایت قانونی از مهریه است. در سال 91 مجلس مصوب کرد که اگر مردی تا 110 سکه را به صورت نقد و یا اقساط نپرداخت، به زندان رود. در حال حاضر هم زندانیان مهریه بر اساس همین قانون زندانی شدند. برخی نمایندگان مجلس دهم در نظر دارند حد حمایت قانونی از مهریه را به 55 سکه تغییر دهند.

سومین سناریو حذف کامل مهریه است. مسعود رضایی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی 14 شهریور امسال خبر داد که در این کمیسیون طرحی مبنی بر حذف مهریه مطرح شده که بر اساس آن به جای مهریه، زن و شوهر به هر چه بعد از زندگی مشترک رسیدند با هم نصف کنند. 

آخرین سناریو هم محاسبه سکه  به نرخ روز عقد در پرداخت مهریه است.

برابری حقوق

در حالی گفته می‌شود که قرار است بعد از تعطیلات مجلس یکی از این سناریوها پیگیری شود که به نظر می‌رسد دست‌کم نمایندگان زن مجلس به دلیل  اینکه در حال حاضر زنان از حقوق کمتری نسبت به مردان برخوردار هستند، مایل به تغییر قانون مهریه نیستند.

فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان مجلس روز گذشته در این خصوص به ایسنا گفت که افزایش لجام گسیخته قیمت سکه که عرف جاری در کشور برای پرداخت مهریه است هر دو طرف پیوند زناشویی زوج و زوجه را با مصائب بیشماری مواجه کرده که متأسفانه حکایت از تغییر کارکرد اولیه مهریه دارد و در نبود سیاست‌های حمایتی از نهاد خانواده و نداشتن تمکن مرد برای پرداخت مهر چاره‌ای جز زندان وجود ندارد که یقیناً با زندانی شدن مرد، زن نیز به حق و حقوق قانونی و شرعی خود نمی‌رسد. او به پیشنهاد حذف و یا تغییر مبنای مهریه از سکه به سایر ابزارهای مالی و سرمایه‌ای اشاره و اضافه کرده «اعتقاد راسخ بر این موضوع دارم که هر زمان زنان توانستند طلاق دهند، حذف مهریه هم شدنی است. این استدلال که افزایش قیمت سکه افزایش آمار محکومان به پرداخت مهریه را به همراه دارد پس مهریه حذف شود به هیچ وجه فراخور وضعیت زنان در جامعه ما نیست.»  او چندی پیش هم به همشهری گفته بود که اگر برابری ریشه‌ای در حقوق زن و مرد را داشته باشیم آن زمان می‌توانیم درخصوص حذف مهریه تصمیم‌گیری کنیم، اما تا آن زمان راه درازی در پیش داریم.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *