پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یکه‌تازی پولدارها در بازار مسکن

یکه‌تازی پولدارها در بازار مسکن





۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷

یکه‌تازی پولدارها در بازار مسکن 

بیشترین معاملات مسکن در مرداد مربوط به گران‌ترین خانه‌ها بوده است

افزایش فاصله طبقاتی در زمان التهاب بازارها در حالی یکی از نگرانی‌های اقتصاد هر کشوری است که تازه‌ترین آمارها از بازار مسکن نشان از این امر دارد.

براساس گزارشی که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن تهران در مردادماه امسال منتشر کرده، متوسط قیمت مسکن در این ماه نسبت به مرداد سال گذشته  62.3 درصد افزایش یافته و به هفت میلیون و 430 هزار تومان رسیده و تعداد معاملات مسکن در این بازه زمانی 28.1 درصد کاهش یافته. این در حالی است که بیشترین معامله مسکن مربوط به خانه‌های گران قیمت بوده است.

سهم 16.6 درصدی 

خانه‌های گران

در شرایطی که براساس گزارش مرکز آمار ایران قدرت خرید خانوارهای ایرانی 19.3 درصد نسبت به مرداد سال قبل کاهش یافته اما هزار و 855 معامله (حدود 16.6 درصد معاملات مرداد ماه) مربوط به واحدهایی بوده که بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت داشتند. این میزان 131.9 درصد بیشتر از مرداد 96 است. با این تفاسیر می‌توان گفت افرادی دست به خرید مسکن زدند که از وضعیت مالی خوبی برخوردار بودند و پولشان را از جای دیگری به بازار مسکن آوردند. 

در همین حال تعداد معاملات واحدهای مسکونی که قیمت آن‌ها از 100 میلیون تومان کمتر بوده، 74 درصد نسبت به  مرداد 96 کاهش یافته و سهم 0.8 درصدی از معاملات مرداد 97 را دارد.

همچنین تا پیش از خرداد امسال، بیشترین معاملات در بازه قیمتی 150 تا 200 میلیون تومان انجام می‌شده، در ماه گذشته اما تعداد معاملات این بازه قیمتی 55 درصد از معاملات مرداد 96 کمتر بوده است. این آمارها حکایت از کاهش قدرت خرید مسکن در بین اقشار متوسط و کم‌درآمد و افزایش قدرت خرید مسکن در بین اقشار مرفه دارد.

رکود تورمی در بازار مسکن

آمارهایی که در گزارش وزارت راه از بازار مسکن در مرداد منتشر شده نشان می‌دهد این بازار دچار رکود تورمی شده. موضوعی که سرآغازش به سه ماه پیش برمی‌گردد. در حالی که در شش ماه منتهی به اردیبهشت 97 (به جز فروردین که به دلیل تعطیلات نوروزی در آمارها به حساب نمی‌آید) تعداد معاملات مسکن رو به افزایش بود، در خرداد اولین نشانه رکود تورمی بازار مسکن پدیدار شد. در این ماه تعداد معاملات نسبت به اردیبهشت 28 درصد کاهش یافت در حالی که روند افزایش قیمت که پیش از سال 97 آغاز شده بود، ادامه داشت و متوسط قیمت مسکن در ماه سوم سال 8.4 درصد از ماه دوم گران‌تر شد.

در تیر هم الاکلنگ تورم و رکود با کاهش 9.3 درصدی معاملات و افزایش 7.7 درصدی قیمت مسکن نسبت به خرداد ادامه پیدا کرد. گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه نشان می‌دهد که قیمت مسکن نسبت به تیر امسال 6.3 درصد افزایش و تعداد معاملات 4.9 درصد کاهش یافته است.

همچنین در مجموع در پنج ماه نخست امسال نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، قیمت مسکن 45 درصد رشد کرد و تعداد معاملات با 5.6 درصد کاهش همراه بوده است.

چرایی رکود تورمی

به اعتقاد کارشناسان دلیل حاکم شدن رکود تورمی در بازار مسکن می‌تواند کاهش قدرت خرید مسکن خانوارها و ناکارآمد بودن تسهیلات خرید مسکن باشد که باعث شده بسیاری از مصرف کنندگان واقعی از این بازار کوچ کنند. فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در خصوص تورم بازار مسکن به ایسنا گفته «با نوساناتی که در بازار ارز به وجود آمد، بخشی از پول‌های سرگردان به سمت بازار مسکن روانه شدند و این موضوع باعث افزایش قیمت مسکن شده.»

***

دولت به دنبال افزایش سقف وام مسکن

در حالی که محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفته بود که بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف رقم تسهیلات خرید مسکن را نداده چراکه پرداخت بیش از این رقم در توان بانک نیست، روز پنج شنبه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به بانک مرکزی خبر داد. 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان افزایش نقدینگی در سال‌های اخیر همچون سیلی شده که با ورود به هر بازاری، خسارت وارد می‌کند. ورود این سیل به بازار مسکن هم باعث افزایش قیمت شده که نتیجه آن کوچ خریداران واقعی از بازار مسکن و حاکم شدن رکود تورمی بر این بازار است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *