پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بی توجهی به «تهک » و خسارت کشاورزی

بی توجهی به «تهک » و خسارت کشاورزی





۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰

بی توجهی به «تهک » و خسارت کشاورزی

دبیر کارگروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: سامانه تهک مخفف توسعه هواشناسی کاربردی است که از سال 1393 برای پیشگیری از خسارات کشاورزی ناشی از حوادث غیر مترقبه توسط سازمان هواشناسی راه اندازی شده است.

ابراهیم رهنمای یامی با بیان اینکه اطلاعات هواشناسی در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی کاربرد دارد، افزود: آب و هوا یکی از عوامل مهم در کشاورزی به شمار می رود زیرا افزایش و کاهش محصولات این بخش تحت تاثیر شرایط جوی قرار دارد.

وی اظهار داشت: هم اکنون پنج هزار کشاورز خراسان رضوی با وارد کردن کد ملی، نوع شغل و تولید محصول مربوطه در سامانه مزبور ثبت نام کرده اند که با توجه به جمعیت زیاد کشاورزان این استان، قابلیت افزایش تا 100 هزار نفر را دارد.وی تعداد بهره برداران کشاورزی در این استان را بیش از 360 هزار نفر عنوان کرد. رهنما گفت: اخبار و تغییرات آب و هوایی برای کشاورزان از طریق پیامک به آنان اطلاع رسانی می شود. او افزود: درحالی که اطلاع رسانی از وضعیت آب و هوا نقش مهم در پیشگیری از خسارات کشاورزی دارد، کمبود اعتبارات یکی از مشکلات سامانه تهک در این استان است.رهنما اظهار داشت: ارسال پیامک به کشاورزان در قالب سامانه تهک از حدود یکسال گذشته متوقف شده است. وی اعتبار مورد نیاز برای ارسال پیامک به کشاورزان در زمینه تغییرات آب و هوایی را 500 تا 600 میلیون ریال در سال عنوان کرد. وی گفت: سامانه تهک می تواند با مطالعه دقیق هر یک از گونه های گیاهی و آفات مرتبط با آنها در شرایط آب و هوایی منطقه کمک کار کشاورزان در مراحل کاشت، داشت، برداشت و مقابله با آفات باشد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *