پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هور در آتش غفلت از دیپلماسی محیط زیستی

هور در آتش غفلت از دیپلماسی محیط زیستی





۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰

هور در آتش غفلت از دیپلماسی محیط زیستی

باوجود ادامه آتش سوزی هورالعظیم، لزوم اقدامات جدی‌تری از سوی وزارت خارجه کشورمان احساس می‌شود
حدود دوماه از آتش سوزی هورالعظیم عراقی می‌گذرد و همچنان دود آن در چشم مردم خوزستان است. از آنجایی که این قسمت دچار حریق در کشور عراق است ، نیاز است این کشور اقدام فوری و موثری انجام دهد. اما متاسفانه شاهد اقدام اثربخشی نیستیم و در این بین به نظر می‌رسد وزارت خارجه کشورمان هم برای فشار وارد کردن به کشور عراق در این زمینه سستی می‌کند.
دوشنبه در خبرها مجدد اعلام شد که  دود آتش‌سوزی هورالعظیم به آبادان و خرمشهر رسیده است. رییس اداره محیط زیست آبادان در همین رابطه و با اشاره به آتش سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم و انتشار دود در شهرهای خوزستان اظهار کرد: با نزدیک شدن به فصل پاییز شرایط اقلیمی تغییر می کند. با شمالی شدن جریانات هوای منطقه و جهت باد، دود ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم به شهرهای جنوبی می رسد. او اضافه کرد: دودی که در آبادان منتشر شده و در حال گسترش است، از هورالعظیم به سمت جنوب و شهر آبادان آمده است. باد دود ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم را به شهرهای آبادان و خرمشهر منتقل کرده و بخش عمده ای از شهر را فرا گرفته است.
آخرین اقدامات برای ملزم کردن عراق به تامین حق‌آبه هورالعظیم
حدود 15 روز پیش و بعد از درخواست کمک کلانتری رییس سازمان محیط زیست از حسن روحانی، او دستور ویژه‌ای برای ورود وزارت خارجه در قضیه آتش سوزی هور داد .مدیرکل مدیریت بحران خوزستان آخرین اقدامات این زمینه را تشریح کرد. او گفت:  «مجددا پیگیری‌های لازم با حضور استاندار و مدیریت بحران از طریق وزارت کشور، وزارت خارجه، سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان محیط زیست کشور انجام شد که منجر به تشکیل جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی کشور شد و در آن جلسه مصوب شد هیات عالی‌رتبه‌ای متشکل از وزارت خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست، استانداری خوزستان و سایر دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود و نشست مشترکی به صورت فوری با دولت عراق داشته باشند تا دولت عراق را متقاعد کنند طبق تعهدات کنوانسیون‌های بین‌المللی نسبت به تامین حق‌آبه بخش عراقی هور و حفظ و نگهداری تالاب همانند قسمت ایرانی که دارای آب است اقدام فوری کنند. همچنین وزارت دفاع و مرکز هوا فضای سپاه پاسداران نسبت به اطفای مستمر و مکرر هورالعظیم در بخش عراقی اقدام نماید.»
اکنون بعد از گذشت حدود بیست روز از این دستور ویژه و ادامه آتش سوزی هور، به نظر می‌رسد اقدامات وزارت خارجه از حد اعتراض فراتر نرفته است و لزوم اقدامات عملی‌تری در این زمینه احساس می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *