پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حال ناخوش گوردخمه‌های «کلخوران»

حال ناخوش گوردخمه‌های «کلخوران»





۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶

حال ناخوش  گوردخمه‌های «کلخوران»

فعال میراث فرهنگی:حفاران غیرمجاز گودال‌هایی با پیکور در این اثر تاریخی  ایجاد کرده‌اند 

«اشکَفت» یا همان غاز  تاریخی روستای «ویَند کَلخُوران» در شهر سَرعِین استان اردبیل یا همان گوردخمه‌های باستانی توسط قاچاقچیان اَموال فرهنگی – تاریخی مورد دست‌اَندازی قرار گرفته و آسیب‌های برگشت‌ناپذیری به آن‌ها وارد شده است. سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی  در مطلبی در سایت «مهرگان» از وضعیت نامناسب این محوطه‌ی تاریخی و بی‌توجهی‌ها به این منطقه در استان اردبیل خبر می‌دهد.

او در مطلب خود نوشته است؛ «اِشکَفت (غار) تاریخی و بی همتای روستای ویَند کلخُوران از بخش‌های شهر سَرعین که با گمان بسیار فراوان و با نشانه‌ها و شواهد موجود باید گوردَخمه یا همان آرامگاه‌های صخره‌ای مردگان باشد به دست غارتگران آثار تاریخی به دلیل همیشگی یافتن گنج، مورد تعرضات بی‌شماری قرار گرفته و به تاراج رفته است.

به گفته وی «اِشکَفت (غار) تاریخی و بی همتای روستای ویَند کلخُوران از بخش‌های شهر سَرعین  است که با یادگاری‌نویسی با رنگ و به جا گذاشتن زباله‌های پلاستیکی و شیشه ای گوناگون برخی از افراد بازدیدکننده در درون این یادمان تاریخی ارزشمند صحنه‌ی زشت و زننده‌ای را به نمایش گذاشته است.

با پیکور به جان این اثر تاریخی افتادند 

او در قسمت دیگری از گزارش خود به این موضوع پرداخته  است که قاچاقچیان اَموال تاریخی – فرهنگی با دستگاه‌های پیکور (چکش تخریب) و دِریل به جان یادگارهای نیاکانی افتاده و در اقدامی نابخردانه، گودال‌هایی نزدیک به یک متر و در چند جای این گوردخمه‌ها به وجود آورده و ساختار این آثار را به هم ریخته و از هم گُسسته‌اند. کَندوکاوهای غیرمجازی که نوعی شبیخون به یادمان‌های تاریخی به شمار می‌آید.

وضعیت مبهم این اثر 

این فعال میراث فرهنگی در بخش دیگری صحبت‌های خود درباره ثبت ملی این اثر آورده است؛ «مدیر میراث فرهنگی شهر سرعین از ثبت ملی آن – گوردخمه- با کاربری اِشکَفت و با نام «اِشکفت روستای ویَند کَلخوران» سخن گفته است. همچنین این سرپرست از نبود پرونده‌ی ثبتی اثر در دفتر نمایندگی میراث فرهنگی شهر سرعین حرف می‌زند. البته در بخش بعدی مطلب خود آورده است که در پی جست و جوهای خود در خصوص ثبت ملی این اثر به نوشته ای برخورد کرده که در آن گفته شده   «آثار صخره‌ای ویند در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ خورشیدی با شماره ۳۶۶۹ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *