پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خشکسالی به جان حیات وحش افتاد

خشکسالی به جان حیات وحش افتاد





۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶

خشکسالی به جان حیات وحش افتاد

چهار راس آهو در جیرفت به دلیل نبود آب از زیستگاه خود بیرون آمده و تلف شدند

اردیبهشت ماه امسال بود که محیط زیست کرمان نسبت به تلف شدن حیات وحش به دلیل نبود آب در آینده نزدیک هشدار داده بود. اکنون با گذشت 4 ماه از این گفته، از جیرفت خبر می‌رسد چهار گونه آهوی نادر به دلیل نبود آب از زیستگاه خود بیرون آمده و اسیر چنگال گرگ‌ها شده‌اند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان جیرفت در این خصوص گفت: طی سال جاری چهار راس آهوی جبیر که به علت کمبود آب در مناطق کوهستانی به دشت ها و استخرهای کشاورزی پناه آورده بودند ، تلف شده اند.

آنطور که ایرنا می‌نویسد عباس کریمی افزود: این آهوان طی مدت یاد شده در دشت میجان جیرفت در استخرهای کشاورزی و یا توسط سگ های ولگرد تلف شدند.

وی تصریح کرد: متاسفانه با خشکسالی های چند سال اخیر حیات جاندارن وحشی این منطقه به خطر افتاده و این موجودات برای تامین آب خود به روستاها پناه می برند.

کریمی بیان کرد: پیگیری برای ایجاد آبشخور در این منطقه آغاز شد ولی متاسفانه با توجه به کمبود اعتبار و حمایت نکردن مسوولان شهرستانی تاکنون موفق به ایجاد آبشخور نشده ایم.

رییس اداره محیط زیست جیرفت گفت: آهوی جبیر گونه ای نادر است که زیستگاه شان در دشت ها قرار دارد از این رو مردم باید به اینگونه نادر توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه جبیر شباهت زیادی به آهو دارد، تصریح کرد: جبیر از نظر جثه شباهت زیادی به آهو دارد ولی کمی کوچک‌تر و ظریف‌تر از آهو و رنگ بدن آن نسبت به آهو پررنگ‌تر است.

کریمی افزود: فقط در آهوی نر شاهد رویش شاخ هستیم، اما در جبیر هر دو جنس نر و ماده دارای شاخ هستند و شاخ ماده‌ها ظریف و نازک‌تر و به‌صورت دو خط موازی با هم است.

وی ادامه داد: قدرت تحمل این حیوان در شرایط سخت و بی‌ آبی ستودنی است، به طوری که هر چند روز یک‌بار از آب استفاده کرده و در صورت دسترسی نداشتن به آب می‌تواند آب بدنش را از طریق رطوبت گیاهان مورد تغذیه تامین کند.

شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

نابودی حیات وحش به دلیل نبود آب

پیش از این رضا جزینی زاده، مدیرکل محیط زیست کرمان، گفته بود: استان کرمان ویترین تنوع زیستی کشور است اما با این خشکسالی‌های که در سال‌های اخیر داشته‌ایم اگر در بحث مدیریت بحران استان و سازمان برنامه ریزی استان برای آب رسانی و علوف رسانی به حیات وحش توجه نشود همه تنوع زیستی استان نابود خواهد شد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *