پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بازی سرکاری پیش‌فروش خودرو

بازی سرکاری پیش‌فروش خودرو





۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴

بازی سرکاری پیش‌فروش خودرو 

توضیح شرکت سایپا درباره دادن زمان پنج ثانیه‌ای به متقاضیان خرید: شرکت اپل هم برای فروش آیفون ایکس از همین روش استفاده کرد

پیش‌فروش اینترنتی برخی محصولات شرکت خودروسازی سایپا یک بار دیگر حاشیه‌ساز شد.

در حالی که قرار بود از ساعت 10 صبح دیروز 50 هزار دستگاه پراید، تیبا، ساینا و وانت نیسان از طریق سایت iranecar.com به فروش برسد، از دسترس خارج شدن سایت یاد شده قبل از باز شدن برای خرید و نشان دادن پیغام پایان پذیرش، ابهاماتی را در این خصوص ایجاد کرد. ماجرا از این قرار بود که شرکت سایپا اعلام کرده بود که هر یک ربع یک بار سایت را برای سفارش خودرو باز می‌کند. در توضیحات سایت هم آمده بود که هر بار پنج تا 20 ثانیه سایت برای ثبت نام باز می‌شود. به گفته حسن قره‌ای، رییس مرکز تکنولوژی اطلاعات گروه سایپا، این زمان فقط برای ورود اولیه است و پس از اینکه متقاضی توانست وارد شود، حدود 20 دقیقه برای تکمیل اطلاعات و پرداخت مبلغ اولیه فرصت دارد.

اگرچه تا اینجای کار ابهامی در خصوص پیش‌فروش محصولات سایپا وجود ندارد اما روایت برخی از کاربران فضای مجازی از مسدود شدن سایت قبل از باز شدن سایت برای خرید، شائبه‌هایی را در این خصوص به وجود آورد.

تلاش ناکام

خبرنگاران روزنامه «پیام ما» در چندین مرحله از جمله ساعت‌های 11 و 30 دقیقه، 11 و 45 دقیقه، 12 و 15  دقیقه و 12 و 30 دقیقه برای ورود به سایت خرید تلاش کردند اما موفق نشدند. بدین صورت که تا 15 ثانیه قبل از زمان اعلام شده برای آغاز پذیرش، سایت مشکلی نداشت اما در این لحظه با رفرش کردن، پیغام از دسترس خارج شدن نمایش داده می‌شد. این پیغام تا حدود 30 ثانیه بعد از باز شدن زمان خرید نمایش داده می‌شد و پس از آن با پیغام« این مرحله از پذیرش انجام شد» روبرو شدیم. این روند در همه دفعاتی که برای ورود به سایت تلاش کردیم، تکرار شد.

کاربران فضای مجازی هم روز گذشته تجربه‌های مشابهی را از تلاش برای ورود به سایت پیش‌فروش محصولات سایپا روایت کردند. اگرچه برخی از کاربران به هجوم خریداران در شرایطی که قیمت خودرو سر به فلک کشیده و از سوی دیگر قرار است این خودروها در زمان تحویل به قیمت روز حساب شوند، خرده می‌گرفتند اما تعدادی از کاربران هم پیش‌فروش روز گذشته را یک نوع بازی سرکاری از سوی سایپا قلمداد کردند که قصد دارد تنها فشار مجلس و دولت را برای فروش خودرو کم کند.

اپل هم همین کار را کرد!

با وجود این انتقادات تند و تیز در فضای مجازی اما شرکت سایپا اعلام کرد که فرآیند فروش این شرکت همانند روشی است که شرکت اپل برای فروش آیفون ایکس استفاده کرده. به گفته قره‌ای تا ساعت 13 روز گذشته حدود یک میلیون نفر به سایت پیش‌فروش خودرو مراجعه کردند که هفت هزار و 801 نفر هم توانستند خودروی خود را رزرو کنند.

 این اظهارات در حالی است که پیش از این هم در ماجرای پیش‌فروش محصولات سایپا حواشی مشابهی رخ داده بود. خرداد امسال که بازار خودرو متلاطم شده بود رسانه‌های مختلف از باز نشدن سایت در زمان مشخص برای خرید خبر دادند. در آن ماه سایپا اعلام کرد که بیش از شش میلیون بازدید از سامانه فروش سایپا انجام شده است که بسیار فراتر از برآوردهای انجام شده بوده و به نوعی یک رکورد محسوب می‌شود و ورود همزمان این تعداد بازدید‌کننده به هر سایتی می‌تواند عملکرد آن را با مشکل مواجه کند.

ناکامی بسیاری از مردم در ورود به سایت پیش‌فروش محصولات سایپا در شرایطی که خودروسازان چشم به گرانی خودرو دوختند و تنها با فشار دولت و مجلس حاضر به پیش‌فروش محصولات خود شدند، ابهامات را افزایش داده است.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *