سایت خبری پیام ما آنلاین | سرباز هخامنشی در اختیار ایران قرار گرفت

سرباز هخامنشی در اختیار ایران قرار گرفت





۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۰

سرباز هخامنشی در اختیار ایران قرار گرفت

رییس سازمان میراث فرهنگی:به محض ورود به ایران این سردیس به جایگاه اصلی خود برمی‌گردد

سردیس هخامنشی بالاخره پس از مدت ها  از دادستانی نیویورک تحویل گرفته شده و پس از انتقال به ایران، در جای اصلی خود در تخت‌جمشید قرار می‌گیرد.

دوم مرداد امسال با حکم قاضی دادگاه عالی آمریکا برای تکه‌ای از تخت‌جمشید که بخشی از کتیبه‌ی سرباز هخامنشی» است، قرار بازگرداندن آن به کشور مبدأ آن صادر شد. سنگ‌نگاره‌ای که ۸۰ سال قبل از ایران دزیده شد و شش سال پیش هم از موزه هنر مونترال کانادا به سرقت رفت و در نهایت از یک حراجی در آمریکا جان سالم به در برد. تا این‌که آخرین شانس هم به سرباز هخامنشی رو کرد تا به کشورش برگردانده شود.

تا این‌که ۲۹ مرداد ابراهیم شقاقی، مدیر کل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته بود : «مکاتبات‌مان برای برگرداندن سرباز هخامنشی از نیویورک به تهران در حال انجام است، امیدواریم این اتفاق زودتر رخ دهد.»

اکنون بعد از گذشت حدود ۴۰ روز، علی اصغر مونسان، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام خبر بازگردادندن سردیس هخامنشی  به جایگاه اصلی خود در تخت جمشید اعلام کرد: این سردیس هخامنشی پس از هماهنگی‌های لازم در اسرع وقت به کشور بازگردانده می‌شود و در جای اصلی خود در ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت جمشید قرار می‌گیرد، ادامه داد: این شیء تاریخی اکنون در اختیار جمهوری اسلامی ایران است..

به گفته‌ی مونسان، اقدامات و پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی برای بازگرداندن اشیای تاریخی کشور به ایران ادامه‌دار خواهد بود.

«این قطعه تاریخی مربوط به بالاتنه، سر سرباز هخامنشی و نیزه است که در سال ۱۹۳۶ از ایوان جنوبی کاخ «شورا» ربوده شده بود و در نهایت پاییز سال ۲۰۱۷ قرار بود که این اثر تاریخی در نمایشگاهی در نیویورک به نمایش گذاشته شود و پس از  آن در حراجی عرضه شود.سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و خوشبختانه با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ثابت شد که این شیء تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی نیویورک حکم استرداد آن به کشورمان را صادر کرد.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *