پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قوه‌قضاییه بررسی لایحه تامین امنیت زنان را تسریع کند

قوه‌قضاییه بررسی لایحه تامین امنیت زنان را تسریع کند





۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۴

ابتکار: 

قوه‌قضاییه بررسی لایحه تامین امنیت زنان را تسریع کند

دولت و مجلس همچنان در انتظار بررسی لایحه تامین امنیت زنان در قوه‌قضاییه هستند.

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده روز گذشته توییتی را که 24 تیر امسال منتشر کرده بود، بازنشر کرد. او در این توییت نوشته که «براساس سالنمای آسیب های اجتماعی 27درصد زنان ۱۹ تا ۴۹ساله در سال اخیر مورد خشونت همسر قرار گرفته و در گزارش پزشکی قانونی 90درصد خشونت‌های خانگی علیه زنان است. از قوه قضاییه انتظار می‌رود در ارسال #لایحه_تامین_امنیت_زنان در برابر خشونت تسریع کرده و درخواست‌های مکرر این معاونت را پاسخ دهد.»

لایحه تامین امنیت زنان ‌در دولت محمود احمدی‌نژاد در دستور کار قرار گرفت، اما نهایتا اسفندماه 95 مراحل تدوین لایحه به پایان رسید و در اردیبهشت 96 کلیات آن در هیات دولت تصویب شد. از آنجایی که این لایحه بار حقوقی دارد، به قوه قضاییه فرستاده شده اما از آن زمان تاکنون هنوز به دست مجلس نرسیده است. این لایحه در پنج فصل و ۱۰۰ ماده به منظور جلوگیری از بی عدالتی در روابط خانوادگی و رفع ظلم و تعدی نسبت به زنان و نیز پیش‌بینی راهکارها و ضمانت‌های قانونی و جلوگیری از افراط و تفریط در این زمینه و همچنین جلوگیری از انواع خوشنت علیه زنان در جامعه تدوین شده بود اما 41 ماده آن به دلیل وجود قوانین موازی حذف شده است.

اواخر اردیبهشت امسال ابتکار گفت که از رییس قوه قضاییه درباره لایحه «تامین امنیت زنان» پرسیده و او گفته در حال پیگیری وضعیت این لایحه است و قول داده که روند رسیدگی به آن تسریع شود. 

با این حال چهار ماه پس از این اظهار نظر، همچنان خبری از ارسال این لایحه از سوی قوه‌قضاییه به مجلس نیست. طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس هم چندی پیش گفته بود که از رییس مجلس خواستیم با رییس قوه‌قضاییه در خصوص این لایحه صحبت کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *